کد خبر: 891266
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
كتاب «فلسفه تمدن نوين اسلامي» دربرگيرنده درس‌گفتارهاي حجت‌الاسلام رضا غلامي، رئيس مركز پژوهش‌هاي علوم انساني اسلامي صدرا توسط انتشارات سوره‌مهر منتشر شد.
تبديل استعداد از مرحله بالقوه به مرحله بالفعل، آن هم در يك درجه مقبول، كار ساده‌اي نيست و قطعاً نيازمند برنامه‌ريزي و مجاهدت شبانه‌روزي و طولاني است. بنابراين ساده‌انگاري است اگر تصور شود ارائه فهرستي از قابليت‌هاي تمدن‌سازي به معناي وجود زمينه‌هاي كاملاً آماده براي ورود سريع به مسير تمدن‌سازي است. بايد توجه کرد كه شكل‌گيري تمدن نوين اسلامي، يك هدف بسيار بزرگ و به غايت پيچيده و پرمعارض است كه بر فرض فراهم شدن مقدمات لازم و همچنين رفع موانع، در آينده به تدريج قابل تحقق است. 

رضا غلامي در پيشگفتار اين كتاب آورده است: «تمدن نوين اسلامي يكي از مباحث روز و بسيار جدي است كه طي سال هاي اخير ذهن بسياري از انديشمندان را به خود مشغول ساخته است. البته در اين بين هستند كساني كه با انكار ظرفيت‌هاي منحصر به فرد اسلام ناب براي تمدن‌سازي يا  متعارض دانستن تمدن‌سازي با اهداف اسلام، خود و ديگران را از ورود به اين ساحت محروم مي‌كنند وليكن اين بحث از چنان منطق قوي‌اي برخوردار است كه بتواند ضمن دفاع از خويش، نظر مخاطبان فرهيخته و عميق‌بين را به خود معطوف نمايد... 
سال ۱۳۹۴ بود كه ايده برگزاري هفته علمي تمدن نوين اسلامي به ذهن اينجانب رسيد و از همفكرانم درخواست کردم تا با طراحي و تأسيس تمدن نوين اسلامي، فرصت بحث و گفت‌وگوي انديشمندان حوزه و دانشگاه را در اين ميدان فراهم كنند...

در دو سال پي در پي هفته علمي تمدن نوين اسلامي برگزار شد و بيش از ۱۵۰ عنوان مقاله علمي اعم از خوب و متوسط منتشر شد، لكن هرچه جلوتر رفتيم، خلأ وجود يك تفكر منسجم و روشن در اين زمينه كه بتواند به بحث‌هاي مرتبط با تمدن نوين اسلامي جهت بدهد بيشتر هويدا شد. ابتدا به دنبال تقاضا از يكي از دوستان حوزوي يا دانشگاهي براي تدوين يك اثر بنيادي در اين زمينه بودم لكن تصور كردم اگر خودم اين كتاب را تدوين كنم به دليل سابقه مطالعاتي در اين عرصه، زمينه شكل‌گيري تفكر مورد نظر سريع‌تر فراهم خواهد شد. با وجود اين به دليل ضيق وقت تصميم گرفتم به جاي تأليف كتاب، ۱۰ جلسه درس‌گفتار برگزار و حاصل اين درس‌گفتارها را منتشر كنم. 

بر همين اساس طرحي را تهيه كردم و پس از مشورت با برخي اساتيد، درس‌گفتارها در محل خانه انديشمندان علوم انساني به صورت هفتگي در بهار و تابستان سال ۱۳۹۶ و با حضور شماري از دانش‌پژوهان علاقه‌مند برگزار شد. درس‌گفتارهاي «فلسفه تمدن نوين اسلامي» طي ۱۰ جلسه برگزار شد و در هر جلسه به موضوعات مختلفي پرداخته است. 
موضوعات جلسات به ترتيب شامل مفهوم و مؤلفه اصلي تمدن، ضرورت، تمايزات، تعريف و مراحل تمدن نوين اسلامي، تعريف، مختصات و مراحل تمدن نوين اسلامي، ادوار تاريخي تمدن اسلامي و نسبت تمدن تاريخي و تمدن نوين، انسانِ در تراز تمدن نوين اسلامي، هويت و تمدن نوين اسلامي، فناوري و تمدن نوين اسلامي، فلسفه اسلامي و تمدن نوين اسلامي، فقه و تمدن نوين اسلامي و انديشه سياسي و تمدن نوين اسلامي شده است. همچنين ضميمه اين كتاب در بخش پاياني با موضوع «بررسي امكان شكل‌گيري تمدن نوين اسلامي با محوريت ايران» آمده است. 

كتاب «فلسفه تمدن نوين اسلامي» دربرگيرنده درس‌گفتارهاي حجت‌الاسلام رضا غلامي، رئيس مركز پژوهش‌هاي علوم انساني اسلامي صدرا در ۲۴۸ صفحه، توسط انتشارات سوره مهر، زمستان ۱۳۹۶ منتشر شده است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر