کد خبر: 891262
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
روحاني در اتحاديه بين‌المجالس اسلامي:
براي يافتن راه‌حل نگاه ما بايد به درون باشد نه به بيرون. بايد با اتكا به ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي دروني مشكلات را از پيش رو برداريم.
براي يافتن راه‌حل نگاه ما بايد به درون باشد نه به بيرون. بايد با اتكا به ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي دروني مشكلات را از پيش رو برداريم. اين نكته به معناي انزواطلبي نيست. ما حامي تعامل سازنده اما از موضع برابر جهان اسلام با ديگران هستيم كه در آن جايي براي استثمار و استعمار و دخالت در امور داخلي ديگران نباشد. 
به گزارش مهر حجت الاسلام حسن روحاني در افتتاحيه بين المجالس اسلامي، گفت: در شرايط بسيار حساس كنوني دنياي اسلامي بدون ترديد حل بخش عمده‌اي از مشكلات كشورهاي ما در گرو مشاركت واقعي و منصفانه مردم در امور جاري كشورمان است و همين مهم نقش مجالس قانونگذاري كه در حقيقت نماد حضور و مشاركت مردم در تمشيت امور خود مي‌باشد را به خوبي آشكار مي‌سازد. 
رئيس‌جمهور با اشاره به نقش اتحاديه بين المجالس اسلامي در ايجاد وحدت گفت: بي‌ترديد تداوم اين چنين نشست هايي آثار پر بركتي براي تقويت روح برادري و توسعه در جهان اسلام و هماهنگي امت اسلامي در سطح جهان به جاي خواهد گذاشت. 
وي با اشاره به چالش‌هاي جهان اسلام گفت: تلاش قدرت‌هاي خارجي براي سلطه بر امور داخلي مسلمان‌ها، فقر و مشكلات اقتصادي و توسعه نيافتگي و اختلافات ميان كشورهاي اسلامي از جمله اين چالش هاست. 
روحاني گفت: راه مقابله با اين چالش‌ها نگاه به قدرت‌هاي خارجي نيست. اين قدرت‌ها صرفاً به فكر منابع خود آن هم با هزينه ديگران هستند. آنها در جهت كاهش آلام ديگران قدمي برنداشته و نخواهند داشت. با فروش تسليحات مرگبار به كشورهاي مختلف كه منجر به مسابقه تسليحاتي مي‌شود و ايجاد اختلاف بين كشورها براي ادامه سلطه جويي خودشان از جمله اقدامات آنها براي ماندن در منطقه است. 
   
نبايد چشم اميد به ديگران داشته باشيم

وي افزود: براي يافتن راه حل نگاه ما بايد به درون باشد نه به بيرون. بايد با اتكا به ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي دروني مشكلات را از پيش رو برداريم. اين نكته به معناي انزواطلبي نيست. ما حامي تعامل سازنده اما از موضع برابر جهان اسلام با ديگران هستيم كه در آن جايي براي استثمار و استعمار و دخالت در امور داخلي ديگران نباشد. 
روحاني گفت: برخي قدرت‌ها تمايلي به روابط سازنده و برابر با ديگران ندارند. نگاه آنها به ديگران نگاه از بالا به پایين است و در پي روابط يك طرفه و البته به نفع خودشان هستند. ما بايد اختلافات خود را كنار بگذاريم و با هم افزايي و اتكا به ظرفيت‌هاي داخلي، بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي انساني و اجتماعي و منابع غني خود وابستگي به بيگانگان را كاهش دهيم و در جهت بالندگي و توسعه روز افزون جهان اسلام حركت كنيم. 
وي تصريح كرد: ما بايد اين باور را در خود تقويت كنيم كه تنها از طريق عدم اتكا به بيگانگان و همبستگي بيشتر امت اسلامي قادر خواهيم بود بر معضلات جهان اسلام فائق آیيم. جهان اسلام هرگز خود را باز نخواهد يافت مگر آنكه ملل مسلمان كفايت و شايستگي خود را براي برخورداري و ارتقای حاكميت مردم در عمل به اثبات برسانند و در سايه امنيت اجتماعي و سياسي و شكوفايي اقتصادي بتوانند براي همه طبقات و اقشار مختلف رفاه را به ارمغان بياورند. 
 
روابط خارجي صلح‌آميز پايه‌گذار توسعه

وي اضافه كرد: نخستين گام در رسيدن به اين مقصود داشتن منطقه‌اي آرام و روابط خارجي صلح‌آميز است. هيچ كشوري نمي‌تواند زماني كه در منازعات و كشمكش‌هاي خارجي گرفتار است به توسعه داخلي خود اهتمام كند. 
روحاني ادامه داد: هيچ كشوري نمي‌تواند مشكلات دروني خود را از طريق لشکركشي‌هاي خارجي حل كند و برنامه‌هاي توسعه اقتصادي و اجتماعي خود را همزمان با بمباران و كشتار ملت‌هاي همسايه پيش ببرد. 
رئيس‌جمهور گفت: خشونت‌ورزي در بيرون از مرزها و فرافكني مشكلات داخلي به بيرون نمي‌تواند ظرفيت افراطي‌گري و خشونت را در داخل از ميان بردارد. به عكس مبارزه با فقر، تبعيض، ايجاد فرصت‌هاي برابر براي شهروندان فارغ از جنسيت، قوميت و مذهب در داخل اين كشورهاست كه مي‌تواند ريشه‌هاي خشونت و افراطي‌گري را بخشكاند. 
وي اظهار كرد: اين هدف مهمي است كه مجلس ما به عنوان مجمع نمايندگان مردم مي‌تواند نقش مهمي را در تحقق آن ايفا كند. در اين راستا پيشنهاد مي‌كنم ارتباط و تبادل نظر و همكاري ميان اعضاي مجالس كشورهاي اسلامي شكل نهادينه‌تري به خود بگيرد تا نمايندگان بتوانند نه تنها در چنين مجامعي بلكه در سطح كميسيون‌هاي تخصصي به صورت دوره‌اي منظم با همپايان خود درباره مشكلات و راه‌حل‌هاي آن به گفت‌وگو بپردازند. 
وي اظهار كرد: ما به عنوان مسلمان بايد ميراث عظيم فقهي، شرعي، تاريخي خود را پاس بداريم. ايجاد حكومت‌هاي مردم سالار در چارچوب موازين اسلامي از يك سو سبب مي‌شود كه حضور سياسي و اجتماعي دين شكل قانوني و مردمي به خود بگيرد و از سوي ديگر ميراث ديني و اسلامي را به بهترين وجه آیين‌دار و استوار كند. 
رئيس‌جمهور ادامه داد: براي ما بهترين الگو در مردمي بودن حكومت، شيوه حكومتداري پيامبر اسلام(ص) است. در الگوي متعالي حكومتداري نبوي اگرچه آن بزرگوار از جايگاه وحي و عصمت الهي برخوردار بود و همه مؤمنان به آن پيامبر رحمت(ص)، كلام وي را برخاسته از وحي الهي مي‌دانستند و امروز هم مي‌دانند، اما ايشان در مقام زمامدار و حاكم همواره با مردم مشورت مي‌كردند و حتي گاهي اعتراضات آنها را با روي خوش مي‌شنيدند و پاسخ مي‌دادند. 
روحاني گفت: در حكومت موعود جهاني هم اگر چه خاستگاه آن هدايت و عصت الهي است اما اقبال و استقبال مردم است كه آن را استقرار خواهد بخشيد. ما هم كه وظيفه تحقق ميراث نبوي را به دوش گرفته ايم، با اعتقاد عميق به آموزه‌هاي وحياني، مردمي بودن نظام‌مان را بايد در بازكردن سينه‌هاي‌مان به روي نظرات و انتقادات مردم تحكيم ببخشيم. 
روحاني تقويت مردم‌سالاري و توجه به نظرات مردم را مهم‌ترين راهبرد براي مقابله با جهان غرب دانست و گفت: ما با صندوق‌هاي رأي، با تريبون‌هاي پارلماني، مطبوعات، رسانه‌ها و شبكه‌هاي آزاد خود به غرب اعلام مي‌كنيم هيچ نيازي به دخالت شما نداريم. 
رئيس‌جمهور گفت: ما در داخل و خارج از جهان اسلام با هم صلح و مصالحه مي‌كنيم و مشكلاتمان را حل مي‌كنيم. 
هيچ كشور اسلامي را رقيب خود نمي‌دانيم و معتقديم حتي با كشورهايي كه با آنها اختلاف نظر داريم، مي‌توانيم بر مبناي احترام متقابل گفت‌وگو و همكاري كنيم، البته متأسفانه برخي كشورها مسير را اشتباه مي‌روند و تحت القاي امريكا و رژيم صهيونيستي به شكاف در ميان امت اسلامي دامن مي‌زنند. 
وي افزود: متأسفانه برخي كشورها دوام خود را در جنگ‌افروزي و دامن زدن به اختلافات مي‌دانند. قطعاً آنها هيچ گاه نمي‌خواهند كه دوست مردم ستمديده باشند. 
وي افزود: ما به دعوت دولت‌هاي عراق و سوريه مستشاران نظامي خود را به آن كشورها فرستاديم و در كنار مردم اين دو كشور مسلمان و برادر با تروريسم تكفيري مبارزه نموده و مانع دست‌اندازي آنها به كشورهاي ديگر شده‌ايم. اميدواريم با همكاري كليه دولت‌هاي اسلامي، ريشه افراط و افراطي گرايي در جهان و جهان اسلام به كلي خشكانده شود و تمام سرمايه امت اسلامي به جاي مقابله با اين گونه تهديدات مخرب، در مسير سعادت و رفاه مردم مسلمان قرار بگيرد. 
رئيس‌جمهور تصريح كرد: ابتكار جمهوري اسلامي ايران در بسيج جامعه جهاني براي مبارزه با تروريسم و افراطي‌گري تحت عنوان جهان عليه افراطي‌گري و خشونت با اجماع جامعه جهاني روبه‌رو شد. 
روحاني افزود: يكي از مزاياي اصلي شكست جريان افراطي و خشونت طلب داعش، بازگشت موضوع فلسطين به جايگاه اصلي خود به عنوان اولويت اول دستور كار سياسي امت اسلام است. 
وي مهم‌ترين علت برهم خوردن ثبات و امنيت منطقه را تداوم اشغالگري و حمايت جانبدارانه و بي‌دريغ دولت امريكا از رژيم صهيونيستي دانست و گفت: حمايت‌هاي امريكا از رژيم صهيونيستي موجب محروم ماندن ملت مظلوم فلسطين از حقوق اوليه خود در تشكيل دولت مستقل فلسطيني به پايتخت قدس شريف است. 
رئيس‌جمهور تأكيد كرد: ضروري است موضع قاطع جهان اسلام در مردود شمردن تصميم زشت رئيس‌جمهور امريكا در اعلام انتقال سفارت خود به قدس شريف تا پس گرفتن آن ادامه يابد. اقدام رئيس‌جمهور امريكا نقض آشكار قطعنامه‌هاي سازمان ملل است كه حتي از سوي متحدان راهبردي آنها نيز در جهان غرب مورد انتقاد جدي قرار گرفته است. 
روحاني ادامه داد: رژيم صهيونيستي از اينكه موضوع فلسطين دوباره به موضوع اصلي جهان اسلام تبديل شده ناخرسند است و تلاش مي‌كند با طرح موضوعات واهي، اولويت اول جهان اسلام كه همان فلسطين و قدس است به فراموشي سپرده شود. 
وي تصريح كرد: توطئه‌هاي جديد عليه فلسطين، قدس و جهان اسلام تاكنون براي بانيان آن نتيجه معكوس داشته و لذا شاهد انتفاضه و حركت جديد ملت فلسطين عليه رژيم صهيونيستي و حاميان آن هستيم. اطمينان دارم كه امت اسلام و دولت‌هاي اسلامي موضوع قدس را به عنوان قبله اول مسلمين هرگز فراموش نخواهند كرد و براي بازگشت كليه فلسطينيان به سرزمين مادري خود و تشكيل دولت فلسطين تلاش خود را مضاعف خواهند كرد. 
روحاني در پايان تأكيد كرد: همه ما بايد تلاش كنيم تا در عرصه داخلي و خارجي، فرقه گرايي، افراط‌گرايي، جنگ طلبي، نفرت جويي و خودمحوري، نفع پرستي، تعصب و جاهليت را با عناصر مثبتي همچون خوداتكايي، همزيستي، بردباري، هم افزايي، وحدت و خردورزي جايگزين كنيم. در اين راستا جمهوري اسلامي آمادگي خود را براي همكاري با شما كه رهبران تأثيرگذار جهان اسلام هستيد، اعلام مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار