کد خبر: 891198
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
در حال حاضر آبدهی قنوات استان 194.14 میلیون متر مکعب است که با احیای قنات‌ها حدود 30 درصد در آبدهی سالیانه آن‌ها تاثیر گذار است. مدیر آب و خاک جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اعلام اين خبر گفت: خراسان جنوبی دومین استان به لحاظ تعداد قنات در سطح کشور است و در حال حاضر 6252 قنات در استان داریم.

محمد حسن غلامی افزود: با توجه به تخصیصات اندک اعتبارات استانی در سال جاری فعلا در حد 30 درصد ازاحیای قنوات مصوب طی 8 ماهه امسال شروع بکار کرده اند.

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: نزدیک به دو میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده که مشارکت مردمی را نیز همراه دارد.

غلامی یادآور شد: در صورتی که مردم تامین کننده هزینه باشند لایروبی، کول گذاری کوره قنات و طوقه چینی میله چاه ها، سنگ کاری و چنانچه اعتبار دولتی دریافت کند لایروبی بر عهده مردم و دیگر کارهای اساسی اشاره شده از محل کمک رایگان دولت انجام می‌شود.

وی افزود: مدت زمان احیای قنوات بسته با شرایط آن شامل؛ خرابی‌های قنات، طول قنات، عمق چاه‌ها، توان مردم و اعتبارات دولتی دارد.

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: در مواقع اضطرار و در برابر اتفاقاتی مانند سیل و یا ریزش پل و زلزله مردم با تمام توان برای بازگشایی قنوات اقدام می‌کنند چون مجبورند و چنانچه کوتاهی کنند دچار ضرر و زیان می‌شوند.

غلامی تصریح کرد: موثرترین توصیه انتخاب یک نفر به عنوان نماینده مالکین و آگاه به امورات قنات است که در طول سال قنوات را بازبینی کرده و در فصول مختلف از منابع حیاتی نگهداری و محافظت کند و رابطی بین مردم و دستگاه‌های دولتی برای انتقال مشکلات احتمالی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آبدهی قنوات استان 194.14 میلیون متر مکعب است، یادآور شد: با احیای قنات‌ها حدود 30 درصد در آبدهی سالیانه آن‌ها تاثیر گذار بوده ولی در مجموع عوامل مختلفی در افزایش آبدهی قنوات دخالت دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار