کد خبر: 891186
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: مسئولین باید هرچه سریعتر اقدامات لازم را جهت بهبود وضعیت بازار مسکن به کار گیرد، زیرا ادامه این وضعیت آثار بدی را برای بخش مسکن برجای خواهد گذاشت.
میزان: بازار مسکن یکی از بازار‌هایی است که در چند سال اخیر با رکود درگیر بوده، ولی در سال جاری با توجه به شرایط پیرامون رشد هر چند اندکی را تجربه کرده است و این روند بیش از بیش در بازار اجاره بها تاثیرگذار بوده و موجب تشدید شرایط برای اجاره نشینان شده است.

این در حالی است که پیش بینی می‌شد رخ داد زلزله در تهران موجب کاهش قیمت‌ها در بازار شود، ولی بر عکس در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت مسکن در اکثر مناطق تهران هستیم و این روند افزایشی بر بازار اجاره بها نیز بی‌تاثیر نبوده است، در این شرایط بنگاه‌های معاملاتی از شرایط سوء استفاده کرده و به دلیل نرخ اجاره بها و ودیعه را افزایش می‌دهند.

این در حالی است که گزارش میدانی میزان از بنگاه‌های معاملاتی حاکی از آن است که در مناطق پرطرفدار تهران اگرچه تعداد فایل‌های رهن و اجاره در بنگاه زیاد است و با تقاضای بالایی از سوی مردم روبه رو نیستند، اما مبالغ پیشنهادی از سوی موجران بسیار بالاست که در بی تمایلی مردم به رهن و اجاره واحد مسکونی بی تأثیر نیست.

با این حال در مهرماه امسال با افت ناگهانی تعداد اجاره نامه‌ها نسبت به شهریور روبه رو هستیم به گونه‌ای که از تعداد قرارداد‌های رهن و اجاره در این ماه نسبت به ماه قبل بیش از ۱۴ درصد کاسته می‌شود، این رقم ۲۲.۵ درصد از مهر ماه سال گذشته بیشتر است.

اما در آبان امسال هم از تعداد قرارداد‌های اجاره کاسته شد هم از میانگین اجاره بها؛ به این صورت که تعداد اجاره نامه‌ها نسبت به مهر ماه ۱۰ درصد و نسبت به آبان ماه سال گذشته بیش از ۲۰ درصد کمتر شده بود؛ اگرچه کاهش بسیار ناچیزی به حساب می‌آید، اما نشان دهنده تکرار روند کاهشی اجاره بها در نیمه دوم هر سال نسبت به نیمه نخست آن است.

به علاوه در آذر ماه که به تدریج شاهد اثرگذاری کاهش دستوری نرخ سود سپرده‌ها در بازار اجاره بهای مسکن هستیم، میانگین اجاره بها نزدیک ۱۱ درصد افزایش یافته و علت این افزایش نرخ اجاره بها، کاهش سود سپرده‌های بانکی است و موجران ترجیح می‌دهند به جای گرفتن پول پیش بیشتر، به گرفتن اجاره ماهانه روی بیاورند.

در این رابطه قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت: وگو با خبرگزاری میزان، گفت: با توجه به اینکه افزایش قیمت اجاره زمانی ایجاد می‌شود که قدرت خرید مسکن کاهش پیدا کند و تا زمانی که قدرت خانه دار کردن فراهم نشود و شرایط اقتصادی مناسبی وجود نداشته باشد باید منتظر افزایش قیمت اجاره باشیم.

وی در ادامه افزود: کمبود سرانه ملی و افزایش بیکاری از دلایل افزایش قیمت اجاره به شمار می‌رود، به همین خاطر در برخی از مناطق تهران قیمت‌های اجاره بین ۳۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: مسئولین باید هرچه سریعتر اقدامات لازم را جهت بهبود وضعیت بازار مسکن به کار گیرد، زیرا ادامه این وضعیت آثار بدی را برای بخش مسکن برجای خواهد گذاشت.

براساس گزارش میزان، با توجه به اینکه رشد قیمت اجاره بها در سال اخیر همواره از یک الگوی ثابت و منطقی پیروی می‌کرده، ولی در ماه‌های اخیر شاهد رشد ۲۵ درصدی قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته هستیم که این امر موجب تشدید شرایط برای مستاجران خواهد شد و تنش را در بازار مسکن تشدید می‌کند در این شرایط امید می‌رود مسئولین با نظارت کافی مانع از هرگونه افزایش بی رویه نرخ اجاره بها باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار