کد خبر: 891097
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
با وجود اینکه انتخابات پارلمانی عراق در12 ماه می‌2018 برابر با 22 اردیبهشت سال آینده خورشیدی برگزار خواهد شد...
احمد کاظم زاده
با وجود اینکه انتخابات پارلمانی عراق در12 ماه می‌2018 برابر با 22 اردیبهشت سال آینده خورشیدی برگزار خواهد شد اما یارگیری‌های انتخاباتی از چند هفته پیش آغاز شده است و تا روز پنج‌‌شنبه که آخرین مهلت برای ثبت نام نامزد‌‌‌‌ها و فهرست‌های انتخاباتی بود در مجموع 205 جریان سیاسی ثبت‌نام کردند که از این میان 73 جریان شیعی‌، 40 تشکل سنی و بقیه احزاب کرد و اقلیت‌‌‌‌ها هستند. 

با وجود پایان مهلت قانونی گروه‌های سیاسی عراق همچنان در حال رایزنی برای نهایی کردن ائتلاف‌های انتخاباتی خود هستند. این رایزنی‌‌‌‌ها بر این استدلال حقوقی استوار است که آنچه در کمیسیون عالی مستقل عراق به ثبت رسیده، صرفاً ثبت نامزد‌‌‌‌ها بوده و هنوز تأییدیه نهایی حاصل نشده و بر همین اساس جریان‌های سیاسی حق رایزنی و انتقال از ائتلافی به ائتلاف دیگر انتخاباتی را دارند. طبق این نظر حقوقی، دولت عراق براساس ماده‌ای در قانون کمیسیون عالی مستقل انتخابات حق دارد، مدت ثبت تشکل‌های انتخابی در انتخابات آینده را تمدید کند و با توجه به اینکه هنوز قانون انتخابات در عراق به تصویب پارلمان عراق نرسیده، بنابراین جریان‌های سیاسی با استناد به این ماده قانونی، همچنان در حال رایزنی دقیقه نودی برای نهایی کردن ائتلاف‌های انتخابی خود هستند. البته قرار بود قانون انتخابات یک‌‌‌‌شنبه گذشته در پارلمان مورد بررسی و تصویب قرار گیرد اما هیئت رئیسه پارلمان عراق با موافقت فراکسیون‌های موجود در پارلمان، تصمیم‌گیری نهایی را به پنج‌‌شنبه هفته جاری موکول کرده است. 

به هرحال مهم‌‌ترین رخدادی که در پایان مهلت قانونی روی داده ائتلاف‌هایی است که حیدر العبادی رئیس فهرست نصر عراق و نوری مالکی رئیس فهرست ائتلاف قانون با هریک از دیگر گروه‌های سیاسی تشکیل داده‌اند. با توجه به اینکه این دو نتوانستند اختلافات خود را درچارچوب حزب‌الدعوه حل کنند لذا این حزب برای پرهیز از دودستگی خودر ا از انتخابات بیرون کشید و لذا حیدر العبادی و نوری مالکی ائتلاف‌های خود را در خارج از این حزب تشکیل دادند‌. در فهرست نصر العراق که حیدر العبادی تشکیل داد، 9 گروه از تشکل‌های زیر مجموعه بسیج مردمی، 11 حزب و گروه سیاسی از جمله مجلس اعلای اسلامی‌، فضیلت، جریان اصلاح و فراکسیون مستقلون در کنار سه گروه ازگروههای وابسته به اهل تسنن از جمله گروه بیارق الخیر(پرچم‌های نیک) به ریاست خالد العبیدی، وزیر دفاع پیشین حضور دارند. اما ائتلاف نوری المالکی با عنوان دولت قانون، حزب مبلغان اسلام(دعاه الاسلام)، تنظیم العراق، جریان الوسط، جنبش جوانان البشائر، فراکسیون با هم برای قانون، حزب مدنی و جریان ملی فرهنگی را شامل می‌شود. 

البته با تفسیری که قانون انتخابات شده فهرست‌های انتخاباتی هنوز نهایی نشده و تلاش‌‌‌‌های دقیقه نودی همچنان ادامه دارد اما از برآیند تحولات انتخاباتی عراق می‌توان دو نکته را استنتاج کرد: نخست اینکه این انتخابات در مقایسه با انتخابات گذشته به‌خصوص در میان شیعیان متکثرتر شده است و در صورتی که این تکثر به جذب آرا و مشارکت بیشتر بینجامد و شور و نشاط سیاسی را بیشتر کند می‌تواند فرصت باشد اما در غیر این صورت می‌تواند بسیار تهدیدزا باشد به‌خصوص آنکه دشمنان نظام سیاسی جدید عراق برای هرگونه فرصت‌طلبی رصد کرده‌اند و حملات تروریستی در بغداد که بیش از 120 کشته و زخمی برجای گذاشت به روشنی این تهدید را گوشزد می‌کند و اگر کسی رویکرد رسانه‌های عربستان و امارات را در قبال انتخابات به‌خصوص اختلافات میان نوری مالکی و حیدر العبادی رصد کند به روشنی می‌بیند که چگونه این رسانه‌‌‌‌ها به آتش‌بیار معرکه تبدیل شده‌اند و چگونه و با چه ترفندهایی برای شعله‌ورتر کردن آتش این اختلافات تلاش می‌کنند. دوم اینکه شاید یکی از مهم‌‌ترین ویژگی‌های این انتخابات در مقایسه با انتخابات گذشته که در عین حال از مزیت‌‌‌‌ها و تازگی‌های آن است حضور حشدالشعبی در این انتخابات است و هرچند در گذشته مخالفت‌هایی از سوی امریکا و عربستان برای حضور این نیرو در انتخابات وجود داشت اما با توجه به مقبولیت و محبوبیتی که این نیرو در مبارزه با داعش و تروریسم تکفیری کسب کرد از شانس بالایی برای کسب پیروزی برخوردار است و برهمین اساس هم حیدر العبادی این گروه را برای ائتلاف انتخاب کرد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار