کد خبر: 891096
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
یک روز پس از اینکه حیدر العبادی و هادی العامری اعلام کردند برای ارائه لیست مشترک در انتخابات آتی به توافق رسیده‌اند دو انفجار مهیب بغداد را لرزاند که بر اثر آن دهها نفر جان باختند.
وزارت کشور عراق روز دو‌‌‌شنبه اعلام کرد، دو انفجار پی‌درپی در مرکز بغداد رخ داد که عمدتاً محل تجمع کارگران را هدف قرار داده بودند. آمار نهایی این حملات ۳۸ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی اعلام شد. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز بعد از نشست امنیتی در بغداد دستور تحت پیگرد قرار دادن بقایای تروریست‌‌‌‌ها و مجازات آنها را صادر کرد. 

انفجارهای بغداد یک روز پس از آن رخ داد که دو ائتلاف موسوم به «النصر» به رهبری حیدر العبادی و «الفتح» به رهبری هادی العامری، پس از رایزنی‌های جدی تصمیم گرفتند در رقابت‌های انتخاباتی آتی کشور همپیمان شوند. توافق حیدر العبادی با هادی العامری بیش از هر چیزی باعث غافلگیری محافل غربی شد. امریکایی‌‌‌ها سرمایه‌گذاری زیادی روی العبادی انجام داده بودند و انتظار نداشتند با العامری که روابط خیلی خوبی با ایران دارد، همپیمان شود. هرچند مقامات امریکایی نسبت به ائتلاف حیدر العبادی با العامری واکنش رسمی نشان نداده‌اند اما این ائتلافی نبود که امریکایی‌‌‌‌ها انتظار داشتند. واشنگتن ظاهراً انتظار داشت العبادی به صورت جداگانه وارد انتخابات شود و خود را از گروه‌های نزدیک به ایران دور نگه دارد. با وجود این ناظران معتقدند صحنه سیاسی عراق از پیچیدگی و پیش‌بینی‌ناپذیری زیادی برخوردار است و سابقه انتخابات گذشته نشان داده ائتلاف‌‌‌ها و اتحادهای سیاسی پایدار نبوده و تا زمان شروع انتخابات در اواخر اردیبهشت ماه سال آینده اتفاقات زیادی ممکن است رخ دهد.  الگوی پیش‌بینی‌ناپذیری و پیچیدگی در صحنه سیاسی عراق خیلی زود خود را نشان داده و منابع خبری از خروج الفتح از ائتلاف نصر العراق خبر دادند.

وبگاه خبری «المعلومه‌» عراق به نقل از «محمد البیاتی» معاون هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر اعلام کرد که «ائتلاف فتح‌» با همه عناصر خود از ائتلاف «نصر العراق‌» جدا شد. پایگاه خبری شبکه «السومریه‌» به نقل از یک منبع آگاه بدون اشاره به جزئیات نوشت: سازمان بدر و جنبش عصائب اهل الحق از ائتلاف نصر العراق خارج شدند. تا عصر روز دو‌‌‌شنبه دلیل مشخصی درباره جدایی احتمالی العامری و العبادی بیان نشده است. «نعیم العبودی» از رهبران عصائب اهل الحق گفت دلیل این جدایی می‌تواند تنوع فهرست‌‌‌‌ها در داخل ائتلاف نصر العراق باشد زیرا این مسئله، امور را پیچیده می‌کند. برخی منابع می‌گویند: دلیل این جدایی می‌تواند پیوستن حزب «جریان ملی حکمت» به رهبری «سید عمار الحکیم‌» به این ائتلاف باشد زیرا پیش از این، ائتلاف الفتح هشدار داده بود که در صورت پیوستن جریان حکمت یا جریان صدر به این ائتلاف جدید، از آن جدا خواهد شد. در همین حال بعضی منابع دیگر گفتند برخی شروط حیدر العبادی از نظر العامری قابل قبول نبوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار