کد خبر: 891095
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
لاوروف: درخواست اروپایی‌ها برای مصالحه با امریکا مسیری خطرناك است/ وزیر امور خارجه روسیه یك بار دیگر موضع كشورش درباره برجام را تكرار كرد...
وزیر امور خارجه روسیه یك بار دیگر موضع كشورش درباره برجام را تكرار كرد و گفت كه از موضع امریکا برای تغییر در برجام حمایت نخواهد كرد. لاوروف همچنین درباره «مصالحه اروپا با امریکا بر سر توافق هسته‌ای با ایران‌» هشدار داد. 

به گزارش «جوان»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید برای او هم سخت است كه بگوید‌ موضع نهایی اروپاییان در مورد برجام، حمایت از امریکا خواهد بود یا ایران‌. ترامپ جمعه شب در موضع‌گیری خود درباره برجام از شركای اروپایی امریکا خواست كه برای «برطرف كردن حفره‌های فاجعه بار‌» توافق هسته‌ای با ایران، با امریکا همكاری كنند. هرچند هیچ كدام از دولت‌های اروپایی تا كنون از موضع ترامپ برای تغییر در برجام حمایت نكرده‌اند ولی ناظران در تهران می‌گویند كه درخصوص واكنش احتمالی اروپا به سناریوی خروج امریکا از برجام، تردید‌های جدی وجود دارد، به خصوص اینكه تهران سابقه چندان روشنی از قرار گرفتن كشورهای اروپایی در جانب خود ندارد. 

ظاهراً روس‌‌‌ها نیز در چنین تردیدی با ایران هم‌نظرند. سرگئی لاوروف دیروز یك بار دیگر موضع شفاف روسیه در مورد تغییر در برجام را تكرار كرد و در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اظهارات ترامپ درباره ایران با هدف نابودی برجام بر خوش‌بینی‌‌‌‌ها نمی‌افزاید. هدف او نابودی این توافق است اما حفظ توافق هسته‌ای اولویت روسیه در سال ۲۰۱۸ خواهد بود.» ‌لاوروف با این حال گفته كه «سخت است بگوییم» كشورهای اروپایی چه مسیری را انتخاب خواهند كرد. وزیر خارجه روسیه گفت: «من معتقدم آنها (اروپایی‌ها) تا حدی درخواست برای مصالحه (با امریکا) را شروع كرده‌اند.»‌ لاوروف هشدار داد:«این لغزیدن در مسیری بسیار خطرناك خواهد بود.»‌دیپلمات روس نگفته كه چرا معتقد است اروپایی‌‌‌ها مصالحه با امریکا بر سر برجام را شروع كرده‌اند ولی پیش از این منابع امریکایی گفته بودند كه كنگره امریکا مذاكره با اروپا را بر سر برجام شروع كرده است. لاوروف با این حال، ابراز امیدواری کرد که اروپا با وجود موضع واشنگتن به توافق هسته‌ای با ایران، بدون هیچ‌گونه معافیتی ادامه دهد. وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده است که «‌شرکای اروپایی که به شدت از سوی امریکایی‌‌‌‌ها وسوسه می‌شوند، بر موضع خود پایدار بمانند.» رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفته که مسکو بر حفظ برجام تأکید دارد و برای این کار تلاش می‌کند. او گفته است:«ما از آنچه امریکا تلاش ‌می‌کند انجام دهد، حمایت نمی‌کنیم؛ تغییر متن توافق یا وارد کردن چیز‌‌‌هایی که به هیچ وجه برای ایران قابل قبول نیست.»‌لاوروف همچنین تأکید کرد: فعالیت‌های ایران در زمینه توسعه موشک‌هایش نمی‌تواند مورد مذاکره قرار گیرد.

اظهارات اروپایی‌‌‌‌ها درباره سازش با امریکا بر سر توافق هسته‌ای با ایران نشان‌دهنده یک سیر نزولی است که پیامد‌‌‌هایی منفی خواهد داشت. وی افزود: درخواست واشنگتن برای اصلاح متن برجام غیرقابل پذیرش است و مسکو از آن حمایت نخواهد کرد. روسیه همچنین به تلاش‌های خود برای متقاعد کردن امریکا به اینکه ایران به‌طور کامل به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند است، ادامه خواهد داد. وزیر امور خارجه روسیه هشدار داده که فروپاشی برجام می‌تواند ضربه‌ای مهلک به مذاکرات هسته‌ای با کره‌شمالی بزند. لاوروف گفت ممکن است سناریوی مشابهی برای کره‌شمالی هم تکرار شود: «‌به آنها تعهد داده می‌شود که اگر دست از برنامه هسته‌ای خود بردارند، تحریم‌های‌شان هم برداشته می‌شود. آنها دست برمی‌دارند اما هیچ کس تحریم‌‌‌‌ها علیه کره‌شمالی را لغو نمی‌کند.»‌وی تصریح کرد دورنمایی که پیش روی کره‌شمالی ترسیم می‌شود این خواهد بود، به کره‌ای‌‌‌ها قول داده می‌شود که اگر شما از برنامه هسته‌ای خود چشم‌پوشی کنید و آن را کنار بگذارید‌، تحریم‌‌‌ها علیه شما برچیده خواهند شد‌. کره‌ای‌‌‌ها از برنامه هسته‌ای خود چشم خواهند پوشید ولی هیچ‌کس تحریم‌‌‌ها ضد پیونگ‌یانگ را بر نخواهد چید.  لاوروف گفت:« متأسفانه امریکایی‌‌‌ها به این درک نرسیده‌اند که صداهای دیگری هم در جهان هست که باید بشنوند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
0
1
هم بستگی سیاست های اروپا با امریکا " انکارناپذیرست " اگر در برجام تردیدی برای مصالحه با امریکا از طرف اروپا تا کنون نشان داده شده ست " وضعیت بد اقتصادی اروپا می باشد " که از این نظر تحت فشار جوانان اروپائی قرارگرفته اند " نمی خواهند با رد برجام در فشار بیشتری قرارگیرند " والا امکان نداشت چنین تردیدی برای اروپا در مقابل سیاست های امریکا ایجاد گردد " بنابراین لازم ست مقامات کشورمان با تردید به حسن نیت سیاست های اروپا در باره برجام نگاه خودرا داشته باشند چرا؟ که می تواند اروپا گونه دیگری تصمیم گیری کند.
Mohammad Reza
|
United States
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
0
0
نظام دست و پاهای آقایان روحانی و ظریف و عراقچی و تخت روانچی را با طناب ببندد و اجازه دخالت ندهد من شخصاً قول میده ام امریکا و اروپا هیچ غلطی نمیتواند بکنند...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار