کد خبر: 891093
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
امریکایی‌‌‌‌ها که مایل به برقراری ثبات در سوریه نیستند در جدید‌‌‌ترین طرح خود به ایجاد ارتش 30هزار نفری و با اهداف خاص روی آورده‌اند که گفته می‌شود اعضای آن از شبه‌نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه و بازماندگان داعش تشكیل شده‌اند.
به گزارش «جوان»، در شرایطی كه نیروهای مقاومت سوریه با پیشروی‌ در مواضع تروریست‌ها، شهر‌‌‌ها را یكی پس از دیگری آزاد می‌كنند، امریکا همچنان به تروریسم‌پروری در سوریه ادامه می‌دهد. ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری امریکا اعلام کرده است که به همراه گروه‌های تروریستی قصد دارد نیروی مرزی جدیدی متشکل از 30هزار نفر در سوریه تشکیل دهد. سرهنگ رایان دیلون، سخنگوی ائتلاف ضدداعش، در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی، با بیان اینکه در حال حاضر آموزش نظامی 230 نفر که قرار است زیر نظر نیروی امنیت مرزی سوریه فعالیت کنند، به اتمام رسیده است، گفت:«ترکیب قومی نیروی امنیت مرزی سوریه با توجه به محل مأموریت اعضای آن تغییر خواهد کرد. در بخش شمالی این کشور بیشتر شبه‌نظامیان کرد و در دره رود فرات در امتداد مرز سوریه با عراق نیز اغلب عرب‌‌‌‌ها مستقر خواهند شد.» به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای جدید تحت فرماندهی نیروهای دموکراتیک سوریه هستند و قرار است حمایت‌‌‌ها و کمک‌های واشنگتن را نیز دریافت کنند. این شبه‌نظامیان تحت حمایت مالی و نظامی امریکا بوده و واشنگتن از آنها برای اشغال شهرهای شمال سوریه حمایت کرده است.

برخی منابع محلی نیز اعلام کرده‌اند كه نیروهای موسوم به «گارد مرزی» که از سوی نیروهای وزارت دفاع امریکا و سیا آموزش دیده‌اند، ارتشی جدید هستند که ارتش شمالی نامیده می‌شوند. این منابع تأکید می‌کنند واژه «شمال‌» در این عنوان، به این منظور انتخاب شده تا این ارتش خودخوانده در مذاکرات احتمالی با نظام بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه خودمختاری خود را حفظ کند.  چند هفته پیش روزنامه ینی شفق تركیه گزارش داد كه امریکا ابوبكر البغدادی، سركرده داعش را بازداشت كرده و در پایگاه خود در استان حسكه نگهداری می‌كند. رسانه‌‌‌‌ها و مقامات روسی هم اعلام كرده‌ بودند كه امریکا با فراری دادن داعشی‌‌‌ها از میدان نبرد، با بالگرد آنها را به حسكه منتقل می‌كند. در واقع داعشی‌‌‌‌هایی که امریکایی‌‌‌ها آنها را فراری داده و از کشته شدن در برابر ارتش سوریه و متحدانش نجات داده است قرار است که در قالب گروه موسوم به ارتش جدید سوریه به اهداف و منافع امریکا خدمت کنند. این درحالی است كه امریکایی‌‌‌‌ها شعار مبارزه با داعش را سر می‌دهند. به نظر می‌رسد باتوجه به تحرکات امریکا در شمال سوریه، واشنگتن قصد دارد حضور بلندمدت خود را تداوم بخشد و این کشور را به محل جدیدی برای نیرو‌‌‌ها و پایگاه‌های نظامی خود تبدیل کند. هرچند طومار داعش در سوریه برچیده شده است و روس‌‌‌ها گفته‌اند دیگر لزومی برای باقی ماندن نیروهای امریکایی در خاك سوریه وجود ندارد اما با این حال، مقامات واشنگتن می‌گویند كه همچنان در شمال سوریه باقی خواهند ماند. بیش از 2هزار نیروی امریکایی در سوریه حضور دارند كه به گفته برخی دیپلمات‌های امریکایی، هدف این نیرو‌‌‌ها حمایت از تشكیل دولت مستقل كردی در شمال سوریه است. همچنین این نیرو‌‌‌ها تلاش می‌كنند با تقویت مواضع متحدان خود، نفوذ ایران در شمال سوریه را سد كنند.  برخی از ناظران بر این باورند که این اقدام امریکا زمینه‌های افزایش تنش‌‌‌ها و درگیری‌‌‌ها در شمال سوریه به ویژه میان نیروهای ارتش ترکیه و واحدهای مدافع خلق کرد را ایجاد خواهد کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تركیه روز ‌‌‌‌شنبه گفته بود كه امریکا اخیراً 4هزار و900 كامیون حامل سلاح به تروریست‌‌‌ها در سوریه ارسال كرده است. هرچند محور روسیه، ایران و تركیه در دو سال گذشته تلاش‌های زیادی برای به ثمر رساندن صلح در سوریه انجام داده‌اند اما واشنگتن با حمایت از گروه‌های تروریستی سعی دارد آتش جنگ در سوریه را همچنان شعله‌ور نگه دارد و پروژه تجزیه سوریه را رقم بزند. 
 
واكنش مسكو و دمشق 

تشكیل ارتش جدید واكنش مقامات روسیه و سوریه را به دنبال داشته است. ولادیمیر شامانوف، رئیس کمیته دفاعی در مجلس دومای روسیه روز دو‌‌‌شنبه اعلام کرد كه مسکو به تصمیم امریکا برای تشکیل یک گروه مسلح جدید در سوریه پاسخ مناسبی خواهد داد. به گزارش خبرگزاری ریانووستی، شامانوف تأکید کرد:«تصمیمات امریکا به شکل مستقیم با منافع روسیه در سوریه تضاد دارد و بر این اساس مسکو با همکاری همپیمانان خود تصمیمات لازم را برای تثبیت ثبات و امنیت در سوریه اتخاذ خواهد کرد.»  از سوی دیگر، یک منبع در وزارت خارجه سوریه هم به شدت اقدام واشنگتن برای تشکیل گروه‌های شبه‌نظامی مسلح را محکوم کرد. این منبع تأکید کرد که این مسئله تجاوز آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نقض فاحش حقوق بین‌الملل است. خبرگزاری سانا به نقل از وزارت خارجه سوریه گزارش داد که این اقدام امریکا در چارچوب سیاست‌های تخریبی آن در منطقه است تا حکومت‌‌‌ها را از بین ببرد و ایجاد تنش کند. به گفته این منبع، اقدام امریکا همچنین بیانگر دشمنی عمیق واشنگتن با امت عربی است که در راستای خدمت‌رسانی به طرح مشترک این کشور با رژیم صهیونیستی است. 
  
عصبانیت تركیه 

اقدام واشنگتن برای تجهیز تروریست‌ها، خشم تركیه را به همراه داشته است. رئیس‌جمهور ترکیه با اعلام خبر شروع شدن عملیات شمال سوریه در آینده نزدیک، تأکید کرد ارتش کُردی مورد نظر امریکا را در نطفه خفه خواهد کرد. به نوشته روزنامه «دیلی صباح»، اردوغان ضمن درخواست از واشنگتن برای شفاف‌سازی موضع خود درباره تروریستی بودن شبه‌نظامیان کرد سوری گفت:«اگر ما شرکای استراتژیک هستیم، امریکا باید در کنار ما با گروه‌های تروریستی مبارزه کند نه اینکه یکی از آنها را علیه دیگری به کار بگیرد.» اردوغان با بیان اینکه 30 هزار تروریستی که واشنگتن می‌خواهد مسلح کند، ابتدا سلاح خود را به سمت نظامیان امریکایی نشانه می‌روند، گفت:«اما ترکیه منتظر حمله آنها نخواهد ماند. با توپخانه‌های هویتزر آنها را هدف قرار داده و می‌دهیم». به گزارش اسپوتنیک، بکر بوزداغ، معاون نخست‌وزیر ترکیه هم گفت:«این کار بازی با آتش است».حمایت امریکا از كردهای سوریه به تشدید تنش‌‌‌ها بین واشنگتن و آنكارا منجر شده است. تركیه تقویت كرد‌‌‌ها در مرزهای جنوبی خود را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند و بار‌‌‌ها از مقامات واشنگتن خواسته حمایت از كرد‌‌‌ها را متوقف كند اما دولت امریکا به این درخواست‌‌‌ها ترتیب اثر نداده و با ارسال تسلیحات پیشرفته به كردها، آنها را در برابر دولت دمشق تقویت كرده است. تركیه از دو سال پیش برای مقابله با قدرت‌گیری كردها، عملیات سپر فرات را در شمال سوریه شروع كرد. تركیه از این واهمه دارد كه استقلال كرد‌‌‌ها در سوریه، زمینه را برای گرایش‌های جدایی‌طلبی در داخل این كشور فراهم كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار