کد خبر: 891064
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
گلايه اعضاي كميسيون تلفيق به رئيس‌جمهور درباره جهش ۵۰ درصدي قيمت‌ها در سال ۹۷
رئيس كميسيون ويژه نظارت بر اجراي اصل ۴۴: اثري از مؤلفه‌هاي اقتصاد مقاومتي در لايحه بودجه ۹۷ ديده نمي‌شود...
درحالي امروز بررسي لايحه بودجه سال 97 در كميسيون تلفيق مجلس  به اتمام مي‌رسد كه صاحبنظران از نبود مؤلفه‌هاي اقتصاد مقاومتي در لايحه بودجه سال ۹۷ سخن مي‌گويند و اعضاي كميسيون تلفيق مجلس نيز در نشست اخيرشان با رئيس‌جمهور، نسبت به جهش ۵۰درصدي قيمت‌ها در سال آينده گلايه كرده و خواستار رسيدگي شدند. 

ماه‌هاست كه قيمت بسياري از كالاها از جمله مواد‌غذايي، محصولات بهداشتي، انواع شوينده‌ها و... افزايش يافته است. برخي از اين گراني‌ها با هماهنگي سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان بوده و برخي ديگر به واسطه افزايش قيمت ارز و قيمت تمام‌شده كالا و واردات مواد‌اوليه صورت گرفت. در چنين شرايطي مسئولان ستاد تنظيم بازار چنان در سكوت خبري به سر مي‌برند كه گويي رشد قيمت ارز و افزايش تدريجي قيمت كالا‌ها، ‌سياست جديد دولت است تا جامعه را با رشد قيمت‌ها در سال ۹۷ آماده كنند. 

در اين خصوص سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه از گلايه اعضاي كميسيون به رئيس‌جمهور در خصوص روند صعودي قيمت‌ها طبق لايحه پيشنهادي دولت به مجلس خبر داد و با اشاره به ديدار اخير اعضاي هيئت رئيسه كميسيون تلفيق لايحه بودجه سال 97 و تيم اقتصادي مجلس به همراه علي لاريجاني با رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: مواردي از قبيل برداشت از صندوق توسعه ملي نيز در جلسه یکشنبه بررسي شد و از آنجايي كه دولت پيشنهاداتي را در اين رابطه در لايحه قيد كرده بود كه نياز به اذن رهبر معظم انقلاب داشت، كميسيون آن را به صورت مراعا گذاشت؛ همچنين درباره موضوعاتي چون اشتغال و چند مورد مهم ديگر در اين جلسه بحث شد. 

علي‌اصغر يوسف‌نژاد ادامه داد: هم دولت و هم مجلس علاقه‌مند بودند كه در اين رابطه بررسي‌هاي بيشتري صورت گيرد و سعي شد لايحه‌ پيشنهادي دولت و نظرات كميسيون تلفيق محصول مشترك فكري بين دولت و كميسيون باشد و هر قدر براساس واقعيت‌ها و توانمندي‌هاي جامعه پيش برويم بودجه را عملياتي‌تر خواهد كرد. 

سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه 97 با اشاره به اينكه مواردي از جمله برداشت از صندوق توسعه، انتشار اوراق مشاركت و چند مورد مهم ديگر كه مراعا مانده بود، در ديدار با رئيس‌جمهور مطرح شد، گفت: در مجموع جلسه خوبي برگزار شد كه اساساً محورهاي مورد‌بررسي در‌ راستاي منافع و مصلحت مردم بود. همچنين نظر ما در‌باره مسائل مختلف اين است كه اگر پيشنهاد دولت را در لايحه بودجه 97 تصويب كرديم، توصيه ما به دولت اين است كه در حذف مواردي از جمله يارانه‌ها عجله نكند و شتاب نداشته باشد، حتي دولت توان اين را دارد كه در شرايط خاص خود اغلب افرادي كه مشمول شرايط دريافت يارانه هستند را حذف نكند. ما حتي اين را در جلسه روز گذشته نيز مطرح كرديم. 
 
وام ازدواج ۱۵ ميليون تومان شد

وي اظهار داشت: با توجه به پيشنهاد دولت در رابطه با وام ازدواج و اينكه مشخص شده بود تسهيلات اين وام 10 ميليون ‌تومان با بازپرداخت چهار ساله تعيين شود، كميسيون تلفيق پس از بحث و تبادل‌نظر مصوب كرد تا تسهيلات ازدواج در سال 97 به مبلغ 15 ميليون تومان با بازپرداخت پنج ساله تعيين شود و هزار و 400 ميليارد تومان نيز به اين بخش اختصاص داده شد. يوسف‌نژاد افزود: البته براي اجرايي شدن مصوبه كميسيون تلفيق درباره افزايش مبلغ وام ازدواج، بانك مركزي را مكلف كرديم تا هر شش ماه يك‌بار به كميسيون فرهنگي گزارش عملكرد دهد تا از اين طريق نظارت داشته باشيم. 

يوسف‌نژاد موضوع افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي را از ديگر موارد مطروحه در نشست روز گذشته با رئيس‌جمهور عنوان كرد و افزود: در رابطه با حامل‌هاي انرژي ‌نظر كميسيون تلفيق به قوت خود باقي است، اما دولت اين اختيار را داشته كه در دو، سه سال گذشته اين افزايش قيمت را اعمال كند، البته ما در جلسه روز گذشته اين را مطرح كرديم كه شما سه سال اختيار داشتيد و مي‌توانستيد از آن استفاده كنيد، اما اينكه امسال در لايحه بودجه تغيير جهش 50درصدي قيمت‌ها را پيشنهاد داديد با شرايط فعلي اصلاً سازگاري ندارد، لذا دولت بايد جهت‌گيري در راستاي قانون و منافع مردم داشته باشد. 

وي با بيان اينكه ما به دنبال يافتن بهترين راه براي تخصيص منابع هستيم، گفت: ما همواره تلاش مي‌كنيم تا نظر مجلس و نمايندگان با هماهنگي و تطبيق به مجلس ارائه شود.  سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه 97 با اشاره به مصوبات كميسيون خاطرنشان كرد: براساس يكي از مصوبه‌هاي كميسيون 2 هزار ميليارد تومان توسط بانك مركزي براي كميته امداد امام خميني و سازمان بهزيستي و كارفرماهايي كه طرح‌هاي اشتغالزايي مددجويي دارند، اختصاص يافت كه از اين مبلغ هزار و 400 ميليارد تومان براي كميته امداد و 600 ميليارد تومان هم به بهزيستي اختصاص يافته است كه بانك‌ها موظفند در اين ارتباط اقدام كنند. يوسف‌نژاد ادامه داد: همچنين براساس يكي از مصوبات به وزارت كار، وزارت ارتباطات و دستگاه‌هاي وابسته آنها اين اختيار داده شد تا سقف 500 ميليارد تومان از فروش اموال غير‌منقول مازاد خود و درآمدهايي كه كسب مي‌كنند، براي افزايش سرمايه بانك توسعه تعاون و پست‌بانك استفاده كنند. يوسف‌نژاد به تبصره 17 لايحه پيشنهادي دولت در سال 97 اشاره كرد و گفت: طبق اين تبصره مبلغ 17ميليارد و 400 هزار تومان از محل حامل‌هاي انرژي به بخش سلامت تخصيص مي‌يابد. 
 
اتمام ۱۴ هزار پروژه نيمه‌تمام 

سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه 97 در بخش ديگري از سخنانش به مصوبه ديگر كميسيون متبوعش در لايحه بودجه 97 هم اشاره كرد و يادآور شد: دولت با استفاده از روش مشاركتي در بخش‌خصوصي و تعاوني تعداد 14 هزار پروژه نيمه‌تمام را بايد به اتمام برساند و با جلب مشاركت بخش خصوصي و تعاوني‌ها اين اقدام را انجام دهد. 

71 هزار پروژه نیمه‌کاره در کشور وجود دارد

وي با اشاره به وجود 71 هزار پروژه نيمه‌تمام در كشور تصريح كرد: از اين تعداد 65 هزار پروژه استاني و 6 هزار پروژه ملي در حال حاضر در كشور به صورت نيمه‌تمام هستند كه مجموعاً به مبلغ 500 هزار ميليارد تومان اعتبار براي اتمام آنها نياز است كه اگر عملكرد يكي، دو سال پروژه‌هاي عمراني اخير را بررسي كنيم، مي‌بينيم كه تمامي عملكردها در اين رابطه به مبلغ 20 ميليارد تومان بوده است كه با اين اوصاف اين پروژه‌ها در 25‌سال آينده به اتمام خواهد رسيد، لذا يكي از پيشنهادات دولت در اين رابطه استفاده از بخش خصوصي بود كه از اين طريق 14 هزار پروژه به اتمام خواهد رسيد. 

يوسف‌نژاد در توضيح مصوبه ذكر شده در خصوص مشاركت دولت با بخش‌هاي خصوصي براي اتمام طرح‌هاي عمراني نيمه‌تمام گفت: يكي از روش‌ها و راهكارها در اين زمينه اين است كه دولت عدم تعيين قيمت‌گذاري اداري و غير‌اقتصادي را بايد براي افرادي كه دريافت‌كننده اين پروژه هستند، لحاظ كند؛ همچنين دولت مي‌تواند از منابع ارزي تا 10درصد ورودي سالانه از صندوق توسعه ملي را به صورت ريالي در بانك‌ها سپرده‌گذاري كند و با اين سپرده‌گذاري تسهيلات را براي بخش خصوصي فراهم مي‌كند. 
   
اثري از اقتصاد مقاومتي نیست

در حالي امروز بررسي لايحه بودجه در كميسيون تلفيق به اتمام مي‌رسد كه همچنان برخي از كارشناسان از نبود مؤلفه‌هاي اقتصاد مقاومتي در لايحه بودجه ۹۷خبر مي‌دهند. 
رئيس كميسيون ويژه نظارت بر اجراي اصل ۴۴ از برنامه دولت در زمينه پيشبرد اهداف سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي انتقاد كرد و گفت: دولت برنامه‌هاي مشخصي در حوزه سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي و پياده‌سازي آن در لوايح بودجه، به‌خصوص لايحه بودجه 97 ندارد. لاهوتي افزود: اميدوارم در صحن علني مجلس نمايندگان مردم به اين مهم توجه كرده و اين مؤلفه‌ها را به لايحه بودجه اضافه كنند. وي تأكيد كرد: اگر قرار باشد توليدكننده داخلي مورد‌حمايت قرار نگيرد، پايه اقتصاد مقاومتي فروخواهد ريخت، بدون حمايت از توليد ملي نمي‌توان اينطور قلمداد كرد كه سياست اصلي ما در حوزه اقتصاد، نشئت گرفته از اقتصاد مقاومتي است و در آينده دچار ضررهاي جبران‌ناپذيري در حوزه توليد خواهيم شد. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
0
0
شما یک فکری به حال قشر فر هنگی بکنید .حقوق زیر 2تومان بااین همه گرانی سرسام آور است متشکرم
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
0
0
تعارف می کنید ؟! مگر کار مجلس قانون گذاری و نظارت بر عملکرد قوه مجریه نیست ؟ حدود دو سال قبل مجلس تصویب کرد تا دولت یارانه ثروتمندان را قطع کند ، چرا دولت را بخاطر این عدم اجرای قانون زیر سوال نبردید ؟! چرا اکنون سقف درآمدی برای یارانه بگیران مشخص نمی کنید و دولت را مجبور به قطع یارانه افرادی با درآمد بالاتر از سقف مذکور نمی کنید ؟ مشکل مملکت ما این است که مجلس به وظیفه نظارتی خود عمل نمی کند وگرنه باید حداقل بعضی از وزرای ناکارمد این دولت را استیضاح می کرد نه اینکه به اسم استیضاح نسبت به قبل از استیضاح رای بیشتری به آنان بدهد مانند آخوندی وزیر میلیاردی دولت غرب گرای حسن قفل ساز !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار