کد خبر: 891005
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
لاریجانی در همایش مجالس کشورهای اسلامی؛
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بین المجالس صدای مردم مظلوم مسلمان است گفت: نباید بگذاریم مظلومیت فلسطین مضاعف شود.
جوان آنلاین: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه در سیزدهمین همایش مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی امروز که دغدغه فکری کشورهای اسلامی است، موضوع قدس است.

وی افزود: گرچه مسئله فلسطین در اجلاس های اسلامی به موضوع دائمی تبدیل شده اما باید پذیرفت که در سال های اخیر به خاطر توطئه های مختلف در کشورهای اسلامی، مشکلات امنیتی سختی برای کشورهای اسلامی به وجود آمده است.

رئیس مجلس ادامه داد: به همین دلیل فرصتی برای رژیم صهیونیستی به وجود آمد تا به خیال خود گامی به جلو بردارد و قدس شریف را از مرکزیت امر برای فلسطین در بیاورند.

لاریجانی ادامه داد: البته این هوشیاری برای ملت های مسلمان وجود داشت که نشست هایی گذاشته و این اقدام را به خوبی تبیین کردند اما به هر حال نباید بگذاریم مظلومیت فلسطین مضاعف شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه بین المجالس صدای مردم مظلوم مسلمان است گفت: این اجلاس صدای امت اسلامی است بنابراین انتظار می رود در این اجلاس مسائلی که برای مسلمانان مهم است مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی تاکید کرد: از زمانی که بین المجالس تاسیس شد یکی از ارکان فکری که ما را دور هم جمع کرد توسعه کشورهای اسلامی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از زمانی که بین المجالس تاسیس شد یکی از ارکان تشکیل آن این بود که روی مسائل توسعه اقتصادی کشورهای اسلامی توجه خاصی داشته باشیم. امروز ظرفیت های مهمی در جهان اسلام وجود دارد. بهترین منابع انرژی در کشورهای اسلامی است. نیروی متخصص قوی، امکانات کشاورزی، معدن به وفور در کشورهای اسلامی وجود دارد.

وی ادامه داد: آنچه مهم است این است که ما ساز و کاری را فراهم کنیم که مصالح دولت ها در همکاری اقتصادی با یکدیگر گره بخورد همچنان فضای اقتصادی کشورها از هم دور است. چندی پیش در پاکستان بودم، دوستان عزیز ما در این کشور می گفتند ما مقدار قابل توجهی برنج داریم که می توانیم به کشورهای دیگر بفروشیم اما کشورهای اسلامی از کشورهای دیگری می خرند و این ظرفیت را فعال نمی کنند.

علی لاریجانی گفت: در کشورهای اسلامی مانند ترکیه، مالزی و اندونزی ظرفیت های خوبی وجود دارد، همه کشورهای اسلامی ظرفیت های خوبی برای همکاری دارند که باید از این ظرفیت ها استفاده کرد.

وی تاکید کرد: در طول سال هایی که سازمان کنفرانس اسلامی در سطح دولت ها تشکیل شده است و بین المجالس در سطح مجالس کشورهای اسلامی تشکیل شده است باید به موضوع استفاده از ظرفیت های اقتصادی و صنعتی کشورهای اسلامی برای ایجاد هم افزایی توجه بیشتری می کردیم.

نماینده مردم قم اظهار داشت: باید برای امنیت کشورها زیرساخت های اقتصادی را فراهم کنیم. باید در این زمینه ابتکاراتی داشته باشیم تا پیوندهای دوستانه بین کشورهای اسلامی عمیق تر شود. جمهوری اسلامی این مسیر را طی می کند. برای ایران همه کشورهای اسلامی عزیز هستند و اولویت ما در همکاری های اقتصادی با کشورهای اسلامی است، امیدوارم در این نشست ها به این موضوع هم توجه کنیم و دبیرخانه بین المجالس فعال شود تا روی موضوعات همکاری های اقتصادی بین کشورهای اقتصادی برنامه ریزی کند.

وی تصریح کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران همکاری های اقتصادی نکته مهم برای پایداری همه کشورها خواهد بود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص بحران تروریستی منطقه گفت: این بحران سال هاست گرفتاری های زیادی را برای کشورهای اسلامی ایجاد کرده است. هر چند ما همیشه اعلام کرده ایم در مبارزه با تروریسم در کنار کشورهای دیگر قرار خواهیم گرفت زیرا اقدامات تروریستی و کشتار مردم بی گناه را ننگی برای کشورهای اسلامی می دانیم و معتقدیم این اقدامات حیثیت کشورهای اسلامی را زیر سوال می برد اما باید پذیرفت مساله تروریسم امروز جنسی مهاجرپذیر دارد و از کشوری به کشور دیگر می رود.

وی تاکید کرد: مادامی که برخی کشورها در پشت صحنه به تروریست ها کمک می کنند این ماجرای غم انگیز ادامه خواهد یافت و ضایعاتی را برای کشورها ایجاد می کند.

کشورهای اسلامی ید واحده در مبارزه با تروریسم باشند

رئیس مجلس گفت: تروریست ها در عراق و سوریه ضربه سنگینی خوردند اما همچنان جریان تروریست فعال است و باید در این گونه نشست ها این موضوع را مورد بررسی قرار داده و از ارتباطات امنیتی بین کشورها برای تبادل تجربیات استفاده کنیم و ید واحده ای برای مبارزه با تروریسم باشیم.

لاریجانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی تجربیات متنوعی در مبارزه با تروریسم دارد و آماده است با همه کشورهای اسلامی همکاری امنیتی داشته باشد تا این معضل بسیار تاسف آمیز برای کشورهای اسلامی حل شود.

لاریجانی گفت: امیدوارم این کنفرانس با توجه به چالش های متعددی که برای کشورهای اسلامی وجود دارد با سمت گیری آینده نگرانه، مسائل و مشکلات را در ابعاد اقتصادی دنبال کند.

وی تاکید کرد: هر مقدار که ما متفرق باشیم دیگران از این فاصله ها استفاده می کنند. کشورهای اسلامی به جای آنکه به نقاط اتفاق و وحدت فکر کند به مجرد اینکه اختلافات جزیی پیدا می کنند آن را تشدید می کنند. دیگران هم از این اختلافات استفاده می کنند.

وی ادامه داد: در حوادث سال های اخیر برخی اختلافات بین کشورهای اسلامی وجود داشت که باید در مذاکرات منطقه حل می شد اما دیگران این اختلافات را تشدید کردند باید از گذشته پند گرفت و برای آینده مسیر پایداری را طراحی کرد.

وی از اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا ابراز تاسف کرد و گفت: وقتی شنیدم رئیس جمهور آمریکا نسبت به برخی کشورها با لسانی تحقیرآمیز و توهین آمیز صحبت کرده است بسیار تاسف خوردم. احساس می کنم اینگونه اظهارات ما را به سمت دوره توحش سیاسی مدرن سوق می دهد و ادبیات سیاسی نیز از حالت محترمانه و سنتی خود خارج شده است و به جای اینکه ملت ها به یکدیگر احترام بگذارند از ادبیات زننده و تحقیرآمیز استفاده می کنند. اینگونه اظهارات تحریک آمیز بوده و ملت ها را عصبانی می کند.

لاریجانی گفت: کشورهای اسلامی باید این رفتارها را تقبیح کنند تا هیچ رئیس جمهوری جرات نکند ملت ها را تحقیر کند.

وی ادامه داد: اینکه رئیس جمهور آمریکا با لسان تحقیرآمیز درخصوص برخی ملت ها صحبت کرده مایه تعجب است و باید روش خود را اصلاح کند. این به دوستی و همکاری بین کشورها نه تنها کمک نمی کند بلکه دشمنی ها را افزایش می دهد.

لاریجانی در پایان از رئیس مجلس مالی که با ملت ایران به خاطر ضایعه درگذشت دریانوردان تشکرکرد و گفت: هموطنان عزیز ما در سانحه ای که در دریای چین اتفاق افتاد غرق شدند و ما به ارواح مطهر آنها درود می فرستیم و از خداوند می خواهیم به خانواده های آنها صبر عطا کند.


منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار