کد خبر: 890970
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
افتتاح خانه امن و سلامت در تبریز برای زنان
افتتاح خانه امن و سلامت در تبریز برای زنان فرصتی است تا پناهگاه زنان بی‌سرپرست و دختران فراری باشد و بتواند آنان را از آسیب‌های اجتماعی محفوظ نگه دارد.
خشونت علیه زنان در همه طبقات اجتماعی، اقتصادی، نژادی، سنی و جغرافیایی دیده می‌شود اما در برخی از گروه‌ها شایع‌تر است به نوعی که با افزایش آسیب‌هایی اجتماعی چون فقر و اعتیاد این‌خشونت‌ها نیز افزایش یافته و زندگی کودکان این زنان را نیز پرمخاطره کرده است.

با افزایش خشونت علیه زنان سازمان‌ها و کشورهای جهان تلاش بر ارائه برنامه‌های گوناگونی دارند که با این خشونت‌ها مبارزه شود، در کشور ما هم که با این معضل روبه‌رو است، دولت با تدوین لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت به دنبال حمایت از زنان و مبارزه با خشونت علیه این قشر است.

با همه اوصاف خشونت‌های رفتاری و کلامی علیه زنان سبب شده تا امنیت این گروه از جامعه متزلزل شود زیرا خشونت علیه زنان اشکال متعددی دارد که برخی بیشتر این خشونت را چشم کبود و بینی خونی و یا نتایج تائید پزشکی قانونی می‌دانند در حالیکه خشونت در  اصل می‌تواند هر عمل یا کاری را شامل شود که آرامش جسمی و روانی یک فرد را از بین ببرد و در آن فرد احساس ترس، تهدید، ناامنی، بی‌احترامی و توهین کند.

متاسفانه در برخی موارد نیز کلماتی زن‌ستیزانه وارد دایره زبانی از جمله ترشیده، از زن کمترم، هرزه، پیردختر، منزل، ناموس و غیره شده که جزیی از خشونت‌های کلامی علیه زنان است. 

بهرام صمدی‌راد، مدیرکل پزشک قانونی استان  با اشاره به افزایش خشونت علیه زنان در آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: با توجه به اینکه سالانه ۹۰ هزار مراجعات برای معاینات داریم که ۳۸ درصد این معاینات مربوط به منازعات است. 

وی با اشاره به اینکه منازعات به دو صورت عمومی و خانگی است، گفت: در این ۹ ماه سال‌جاری ۲۸ هزار و ۴۹۷ مورد مراجعه از منازعات داشتیم که 7 هزار و ۶۸۹ مورد زنان بود و 20 هزار و ۸۰۸ مورد مردان بودند که این آمار نسبت به سال گذشته در زنان افزایش ۶/۴ درصد و در مردان نیم درصد را داشته که زنگ هشدار خطرناکی برای استان است. 

مدیرکل پزشک قانونی استان متذکر شد: در آمار کلی میزان مراجعات استان آذربایجان‌شرقی رتبه چهارم بعد از استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان را دارد ولی در آمار نسبت به 100 هزار جمعیت بعد از اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد رتبه سوم برای استان است و این رتبه در این شاخص ناپسند در شأن استان اولین‌ها نیست. 

وی افزود: میانگین کشوری برای 100 هزار جمعیت ۶۸۴ نفر است که متاسفانه در استان آذربایجان‌شرقی ۸۵۵ مورد برای هر یک‌هزار نفر جمعیت است. 

صمدی‌راد خاطرنشان کرد: برای شهر اولین‌ها با سابقه فرهنگی رتبه داشتن در این شاخص ناپسند بسیار ناگوار بوده و باید کارشناسان و خبرنگاران نسبت به این موضوع مطالعه ریشه‌ای انجام دهند. 

افتتاح خانه امن و سلامت در تبریز برای زنان

محسن ارشدزاده، مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان‌شرقی  با اشاره به افتتاح خانه امن و سلامت در تبریز برای زنان بی‌سرپرست و دختران فراری اظهار کرد: در این خانه بهزیستی سعی کرده‌ایم تا کمکی به حال این زنان در راستای بازگشت به خانه و یا توانمندسازی آنها انجام گیرد. 

وی با بیان اینکه خانه سلامت برای زنان متأهل بوده و ابتدا به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است، گفت: این مرکز به صورت پایلوت در سه استان ایجاد شد و از سال ۹۵ اقدام به پذیرش می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: در سال‌جاری نزدیک به ۱۰۰ نفر در این مرکز مورد پذیرش قرار گرفته است که از طریق تماس با اورژانس اجتماعی۱۲۳، نیروی انتظامی و دادگستری به این مرکز انتقال داده شده‌اند. 

وی خاطرنشان کرد: در این مرکز دختران و زنانی که در معرض خشونت هستند، پذیرش می‌شوند و سپس اقدامات مددکاری، روان‌شناسی، توانمندسازی و حرفه‌آموزی آنها انجام گرفته و از سه ماه تا ۶ ماه و در صورت لزوم بیشتر از ۶ ماه در این مرکز اسکان می‌یابند.

ارشدزاده با اشاره به ۱۶ مرکز اورژانس اجتماعی در استان بیان کرد: متاسفانه اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ همانند اورژانس درمانی و پلیس ۱۱۰ نهادینه نشده است.

در واقع خشونت علیه زنان با هر شکلی موضوعی است که باید همیشه و در همه جا به چالش کشیده شود چرا که موضوع‌‌های آسیب‌های اجتماعی در جامعه ریشه در خانواده دارد که این خشونت‌ها می‌تواند تبعات منفی زیادی از قبیل تربیت نسل جدید، افزایش طلاق، کاهش ازدواج، افرایش زنان بی‌سرپرست همچنین افزایش فقر و فحشا را به دنبال بیاورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر