کد خبر: 890932
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
به رغم مخالفت امریکا
دو ائتلاف موسوم به «النصر» و «الفتح» به رهبری نخست‌وزیر و رئیس سازمان بدر عراق، پس از رایزنی‌های جدی تصمیم گرفتند در رقابت‌های انتخابات پارلمانی کشور همپیمان شوند. نوری مالکی نیز در رأس ائتلاف دولت قانون تحت نظارت حزب وارد انتخابات می‌شود.
چهار ماه مانده به انتخابات پارلمانی عراق، بازار ائتلاف‌های حزبی در این كشور داغ شده است. در شرایطی كه برخی جریان‌های سیاسی عراق و همسو با عربستان سعودی و امریکا مخالفت خود را با حضور سازمان بسیج مردمی عراق موسوم به «حشدالشعبی‌» در انتخابات پارلمانی اعلام كرده بودند، اما حیدر العبادی تصمیم گرفته با این سازمان همپیمان شود. منابع آگاه ‌‌‌‌شنبه شب اعلام کردند که پس از مذاکرات جدی میان دو ائتلاف «النصر» به رهبری حیدر العبادی و «الفتح» به رهبری هادی العامری بر سر تشکیل ائتلافی واحد، قرار شد دو طرف با ائتلافی به نام «النصر و الفتح» وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند. در بیانیه این ائتلاف جدید که نسخه‌ای از آن در «پونانیوز» منتشر شد، آمده است: «ما پس از آزادسازی کلیه اراضی عراقی، روند بازسازی و عمران کشور را آغاز می‌کنیم و درهای ائتلاف خود را به روی کلیه نیروهای ملی و خیر عراقی باز می‌کنیم. ما می‌خواهیم به افراد خبره و حرفه‌ای برای حفظ مشارکت عراقی‌‌‌‌ها به منظور داشتن کشوری یکپارچه اعتماد کنیم». همچنین نخست‌وزیر عراق روز یك‌‌‌شنبه در صفحه خود در توئیتر نوشت:« ائتلاف النصر در راستای حفظ پیروزی، فداکاری شهدا و مبارزه با فساد و سهمیه‌بندی‌‌‌‌ها تلاش خواهد کرد». ائتلاف الفتح، پنج‌‌شنبه گذشته به ریاست العامری تشکیل شد و اغلب گروه‌های زیرمجموعه حشدالشعبی و 15حزب سیاسی به آن پیوستند. ائتلاف العبادی با نیروهای بسیج مردمی در حالی است كه از زمان تشكیل این گروه در سال 2014، مقامات و رسانه‌های سعودی و امریکایی، حشدالشعبی را به ایجاد فرقه‌گرایی در عراق متهم می‌كردند، حتی ركس تیلرسون وزیر خارجه امریکا در سفر اخیر خود به عربستان، مدعی شده بود نیروهای بسیج مردمی عراق پس از نابودی داعش باید به خانه‌های خود برگردند.

این ادعا‌‌‌ها در شرایطی است كه العبادی نیروهای حشدالشعبی را به عنوان یكی از اركان دولت اعلام كرده است. حشدالشعبی نقش مهمی در آزادسازی شهرهای عراق از دست داعش ایفا كرد و توانست با كمك نیروهای ارتش، تروریست‌‌‌ها را از خاك این كشور بیرون كنند. از سوی دیگر، حزب الدعوه، به رهبری نوری مالكی نخست‌وزیر سابق عراق نیز تأکید کرد كه تمایل دارد انتخابات در موعد خود برگزار شود و هیچ ضرورتی برای ورود به انتخابات با نام این حزب نمی‌بیند. به گزارش شبكه السومریه‌نیوز، طبق بیانیه الدعوه، رهبران حزب تصمیم گرفتند تحت عنوان یک حزب سیاسی در ائتلاف‌های سیاسی و انتخاباتی ثبت نام شده در اداره احزاب کمیسیون عالی انتخابات عراق شرکت نکنند. مالکی گفت:«تلاش‌‌‌‌ها برای به تعویق انداختن انتخابات و منع عراقی‌‌‌‌ها از احقاق حق‌شان در مشارکت در روند دموکراتیک قابل قبول نیست.» وی افزود:«حزب‌الدعوه تصمیم گرفت در انتخابات پارلمانی و شورای استان‌‌‌‌ها در سال ۲۰۱۸ به واسطه دو ائتلاف انتخاباتی شرکت کند.» انتخابات پارلمانی عراق دوازدهم ماه می‌آینده برگزار خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار