کد خبر: 890926
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
جنگ سوریه ابعاد جدیدی پیدا می‌کند، همزمان با پیشروی نیروهای مقاومت در مناطق تحت کنترل القاعده (جبهه النصره)، ترکیه رسماً مهم‌‌ترین متحدان امریکا یعنی کرد‌‌‌ها را تهدید به حمله نظامی کرده است؛ اقدامی که می‌تواند به پیچیده شدن وضعیت در شمال سوریه منجر شود.
جنگ سوریه ابعاد جدیدی پیدا می‌کند، همزمان با پیشروی نیروهای مقاومت در مناطق تحت کنترل القاعده (جبهه النصره)، ترکیه رسماً مهم‌‌ترین متحدان امریکا یعنی کرد‌‌‌ها را تهدید به حمله نظامی کرده است؛ اقدامی که می‌تواند به پیچیده شدن وضعیت در شمال سوریه منجر شود. 
به گزارش «جوان»، رجب طیب اردوغان از عملیات جدید علیه یکی از مناطق کردنشین در روزهای آتی خبر داد. به نوشته روزنامه دیلی‌صباح ترکیه، اردوغان گفته است:«ترکیه به عملیات خود برای پاکسازی مرزهای جنوبی خود از تروریست‌‌‌‌ها در عفرین ادامه خواهد داد.»‌همزمان با این تهدیدها، منابع خبری گزارش دادند ترکیه تجهیزات نظامی بیشتری را برای حمایت از نیروهای خود در مرز با سوریه فرستاد و این تجهیزات به شهر ریحانلی واقع در جنوب این کشور رسیده است. عفرین واقع در استان ادلب یکی از سه منطقه کردنشین در سوریه محسوب می‌شود که در کنترل «یگان‌های مدافع خلق‌» قرار دارد. ترکیه این گروه را شاخه سوری حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند و از قدرت گرفتن آنها در امتداد مرزهای جنوبی خود به شدت نگران است.  کرد‌‌‌ها در طول یک سال گذشته بیش از پیش خود را به امریکا نزدیک کرده‌اند و علناً به نیروی زمینی پنتاگون تبدیل شده‌اند. نزدیکی روابط کرد‌‌‌ها با واشنگتن همیشه با خشم و اعتراض ترکیه مواجه شده اما امریکایی‌‌‌‌ها به این اعتراض‌های ترک‌‌‌‌ها اهمیتی نمی‌دهند. روز گذشته رسانه‌های ترکیه گزارش دادند یک هیئت امریکایی از مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه بازدید کردند. خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع محلی نوشت:‌ « این هیئت از وزارت خارجه امریکا با سفر به مناطق شمالی سوریه با فرماندهان «نیروهای دموکراتیک سوریه‌» (یگان‌های مدافع خلق) دیدار کردند.» ‌این منابع که خواستند نام‌شان فاش نشود، گفتند شبه‌نظامیان کُرد درخواست‌های خود را برای تأسیس‌‌‌ سیستم فدرالی در سوریه به مقامات امریکایی گوشزد کردند. مهم‌‌ترین دلیلی که باعث شده امریکایی‌‌‌‌ها کرد‌‌‌ها را به ترکیه ترجیح دهند نقشی است که واشنگتن برای کرد‌‌‌ها در شمال شرقی سوریه در نظر گرفته است. مقامات امریکایی‌‌‌ها علناً می‌گویند قصد دارند با ادامه حضور خود جلوی افزایش قدرت منطقه‌ای ایران را بگیرند و همزمان تلاش دارند تا با ایجاد فرآیند دولت – ملت‌سازی در شمال شرقی سوریه فرآیند تجزیه دوفاکتوی این کشور را رقم بزنند. 
  
القاعده قربانی می‌شود

هر چقدر که امریکا به کرد‌‌‌ها نزدیک می‌شود ترکیه نیز به محور تهران و مسکو نزدیک می‌شود. ناظران معتقدند یکی از مهم‌‌ترین عواملی که باعث شده آنکارا همگرایی بیشتری با دو متحد کلیدی دمشق داشته باشد، نگرانی جدی ترکیه از قدرت‌گیری کرد‌‌‌ها است.  تهدید ترکیه علیه کرد‌‌‌ها همزمان شده است با پیشروی نیروهای مقاومت در استان شمالی ادلب. این استان سه سال قبل با حمایت گسترده ترکیه، قطر و عربستان به کنترل شبه‌نظامیان جبهه النصره شاخه سوری القاعده در آمد که هم اکنون اسم خود را به «هیئت تحریر شام‌» تغییر داده است. طی چند روز گذشته نیروهای مقاومت پیشروی قابل‌توجهی در این استان به دست آورده‌اند و منابع محلی از فروپاشی سریع خطوط دفاعی تروریست‌‌‌‌ها گزارش داده‌اند. آنکارا در صحنه دیپلماتیک به این حملات نیروهای دولتی سوریه اعتراض کرده و تهران و مسکو خواسته است تا جلوی این عملیات را بگیرند. ناظران معتقدند این مواضع دیپلماتیک آنکارا برای جلوگیری از عملیات‌های انتقام‌گیرانه متحدان سابق در داخل ترکیه اتخاذ شده است. در همین حال در بعضی سطوح شبه‌نظامیان این شایعه به صورت قوی وجود دارد که ترکیه آنها را به روسیه و ایران فروخته است.  تهدیدهای شدید روز گذشته ترکیه علیه کرد‌‌‌ها این فرضیه را بیشتر تقویت کرد که روسیه قبول کرده در صورت همکاری ترکیه در ادلب دست اردوغان را در عفرین باز بگذارد به‌ویژه اینکه گفته می‌شود مسکو از نزدیکی کرد‌‌‌ها با امریکایی‌‌‌‌ها راضی نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار