کد خبر: 890924
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷
دعواهاي زرگري براي فرار از پاسخ گويي
«مشغول سازي ذهن جامعه به مسائل دسته دوم کشور » براي فرار از پاسخ گويي همواره يکي از تاکتيک هاي مرسوم سياستمداران ارشد بوده تا بواسطه آن ناتواني و ناکارآمدي خود را به موضوع غير ضروري جامعه تبديل کند.
امیرعباس رسولی
«مشغول سازي ذهن جامعه به مسائل دسته دوم کشور » براي فرار از پاسخ گويي همواره يکي از تاکتيک هاي مرسوم سياستمداران ارشد بوده تا بواسطه آن ناتواني و ناکارآمدي خود را به موضوع غير ضروري جامعه تبديل کند.
در جاي جاي تاريخ مي توان ردپايي از اين رفتار را به ويژه در سطح قوه مجريه کشور مشاهده کرد آنجايي که رئيس جمهور هفتم و هشتم کشور بعد از 8 سال فرصت براي خدمت گذاري به مردم و پس از آنکه به جاي رسيدگي به مشکلات اقتصادي کشور رو به سوي تحقق اهدافي جناحي مانند « توسعه سياسي» آورد و در روزهاي پاياني رياست خود، رئيس جمهور را تدارکاتچي نظام معرفي کرد!
دولتها براي جبران اشتباهات و ناکارآمدي ها رو به سوي تخريب رقيب يا برجسته سازي رويدادها يا مواضع برخي از افراد مطرح کشور مي کنند که اساسا موضوع اصلي کشور نيست و تنها به افزايش زدوخوردهاي سياسي – جناحي ختم مي شود و عملا گره اي از معضلات کشور را باز نمي کند.
در آوردگاه انتخابات سال 96 نيز برخي از نامزدهاي انتخاباتي به جاي پاسخگويي به پرسش هاي نظير اينکه ، در شرايطي که 4 سال مديريت قوه مجريه را در دست داشته اند چه اقدامات مناسبي براي تحقق مطالبات مردمي انجام داده اند، تلاش مي کردند تا با تخطئه دستاوردهاي نظام در طول 40 سال گذشته ژست آزادي بيان گرفته تا آراي خاکستري را جذب کنند.
فعال کردن گسل هاي قومي ، قبيله اي و نژادي در مناظرات انتخاباتي ، راهکار ديگري بود که برخي از نامزدهاي انتخاباتي در بهار 96 از آن بهره گرفته تا بواسطه آن ذهن افکار عمومي جامعه را از مسئله ناتواني دولت يازدهم در تحقق شعارهاي انتخاباتي سال 92تا96 را از موضوعيت انداخته و دعواهاي حزبي – انتخاباتي را به مسئله نخست تبديل کند.

دعواهاي زرگري براي فرار از پاسخ گويي

قبل از انتخابات 96 تاکنون « ايجاد دعواهاي زرگري» و «برجسته کردن حواشي» با هدف غافل سازي ذهن جامعه از ناتواني ها و ناکارآمدي در تحقق شعارهاي انتخاباتي قابل لمس است که از جمله «دعواهاي زرگري» مي توان از حمله دولت به منتقدان نام برد، حمله اي که بعضا با کلمات تند و نامناسبي نيز همراه شده است.
حال دولتي که انواع و اقسام حملات را با هدف «غافل سازي جامعه از ناتواني ها»در 4سال گذشته ترتيب داده است ، خواستار آن شده تا از تريبون هاي مختلف و از جمله نماز جمعه عليه منتقدان – مخالفان دولت يا حاکميت، ادبيات نامناسب اتخاذ نشود!

رطب خوردهاي که شعار زنده باد مخالف سر مي دهد

بهره گيري از شعار مشهور « زنده باد مخالف من‌ « که توسط محمد خاتمي و طيف تجديدنظرطلبان در دوران اصلاحات سر داده مي شد نهايتا به آنجا ختم شد که محمد خاتمي رئيس دولت اصلاحات در دانشگاه تهران شعار چند تن از دانشجويان مخالف دولت را تاب نمي آورد و با پرخاشگري آنها را تهديد به اخراج از سالن اجتماعات مي کند! ، مشابه همان روند نيز امروز در حال تکرار است به گونه اي که امروز برخي از مقامات ارشد با تاکيد بر  شعار « زنده باد مخالف من » ، عبارت « پناه ميبرم به خدا از بستن دهان منتقد » را تکرار مي کنند اما کمترين تحملي در مواجهه با انتقادات از خود نشان نمي دهند و به جاي آن ديگران را به صبر و سخن نيکو در مواجهه با منتقد فرا مي خوانند.
روز گذشته در انتقاد به اتخاذ ادبيات نامناسب توسط برخي از تريبون دارها عنوان مي شود‌: « من خواهش می کنم که به همه مردم ایران احترام بگذارید، حالا اگر شما می گویید فردی از جایی تحریک شده و جاسوس بوده اجازه بدهید تا در یک دادگاه صالح ثابت شود. هر کسی که به خیابان می آید یا خس و خاشاک است یا گاو است یا گوساله است یا آشغال. این چطور صحبت کردن است؟ چرا توهین و چرا بی ادبانه با جامعه برخورد می کنید؟».
در ادامه نيز گفته مي شود : « یک عده ای برای اعتراض به خیابان آمدند و عده ای دیگر سوءاستفاده کردند این در همه جای دنیا وجود دارد. فردا در لندن و نیویورک اگر تظاهراتی شود عده ای می آیند و شیشه ها را می شکنند. نباید همه را با یک چوب برانیم؛ باید به خصوص در تریبون های مقدس دقیق تر حرف بزنیم.»
اين عبارات در واکنش به سخنان روز جمعه حجت الاسلام صديقي در نماز جمعه مبني بر :« اجتماع ملت، دریایی را ایجاد کرد و آشغال ها را شست و تمیز کرد » عنوان شد.
انتقاد از رعايت حرمت افراد و مخالفان در حالي مطرح است که پيش از اين دولت منتقدان دلسوز دولت را «تندرو»، «مغرض»، «تازه كار در عرصه سياسي» و «ضدمنافع ملي» توصيف مي کند؛ از جمله توهين هايي که عليه منتقدان گفته شد مي توان به عبارت «يك عده تازه به دوران رسيده كه البته ما به آنها هم احترام مي‌گذاريم، نمي‌خواهد اينقدر نسبت به آينده و ارزش‌هاي انقلاب و ارزش‌هاي اسلام دل‌نگران باشند» اشاره كرد.
در بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب به عنوان يک رويداد فرهنگي مهم ساليانه رئيس جمهور کشورمان مي گويد :« از همه مي‌خواهيم با شناسنامه حرف بزنند. بگويند از كجا هستند، وابسته به كدام جناح هستند و با نام جناح خود سخن بگويند.»
 حملات دولت عليه منتقدان تنها به اينجا ختم نمي شود به طوري که بارها دولتمردان با بکارگيري کليدواژه هاي مانند «عصر حجري‌ها»، «بزدل‌هاي سياسي»، «اقليت‌ تندرو»، «هراسان و ترسان و لرزان»، «تازه به دوران رسيده»، تا توصيفاتي چون «كاسبان تحريم»، «بددل، بدبين، بدزبان» و «يك عده كودك» و «دروغگو» و «فحاش» منتقدان به عنوان بخش مهمي از جامعه ايراني را مورد تخطئه قرار داده اند.

مطالبه رهبري جهت تحمل مخالف توسط مسئولان

رطب خورده هاي که با انواع و اقسام توهين و استهزاء بخش قابل توجهي از جامعه را در طول ماههاي گذشته مورد تفقد قرار داده اند و امروز براي فرار از پاسخگويي مسائل دسته چندم را به موضوعات اصلي جامعه تبديل مي کنند بارها از سوي رهبري تذکر گرفته اند تا آستانه تحمل خود را در برابر منتقدان افزايش داده و از حمله با ادبيات تند بپرهيزند. رهبر معظم انقلاب اسلامي ايشان در مراسم روز تنفيذ رئيس جمهور مي‌فرمايند: « التهاب‌آفريني نبايد انجام بگيرد. از نظرات مخالف آشفته نشويد؛ مخالفين اگر نظري دارند، انتقادي اگر دارند، بگذاريد انتقاد كنند، نظرات مخالف را بدهند؛ آشفته نبايد شد؛ بالاخره كارهاي سنگيني است. نقص هم در كارهاي ما كم نيست، ممكن است كساني انتقاد كنند به ما؛ انتقاد را بپذيريم ـ به‌معناي تحمل كردن - تحمل كنيم».
معظم له همچنين در جلسه اعضاي هيئت دولت دوازدهم در شهريورماه امسال مي فرمايند : «تحمل شنيدن صداي مخالف را داشته باشيد و با بالا بردن حلم خود كه همان ظرفيت دروني است، از نقادي استقبال و استفاده كنيد».
فارغ از مباحث مطرح شده آنچه انتظار مي رود اين مسئله است که دولت بعد از يه دوره زماني طولاني که همه مشکلات کشور را به عملکرد دولت قبل نسبت مي داد ، به مشکلات اقتصادي و معيشتي مردم توجه کرده و به جاي استفاده از تاکيتک هاي مانند فرافکني و انداختن توپ در زمين ديگران 3 سال باقي مانده را در جهت خدمت به اقشار آسيب پذير مصروف کرده و از ايجاد دعواهاي زرگي و يا اتخاذ ژست اپوزسيوني بپرهيزد.

رطب خوردهاي که شعار زنده باد مخالف سر مي دهد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار