کد خبر: 890919
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
هنوز داغ جان‌باختن 16 آتش‌نشان در دل ساختمان پلاسكو يك‌ساله نشده است كه مرگ آتشين 30‌سرنشين و خدمه نفتكش ايراني در آب‌هاي شرق چين بار ديگر جامعه ما را سوگوار كرد.
‌از ساعت 20‌شامگاه شنبه هفته گذشته كه خبر آتش گرفتن نفتكش ايراني پس از تصادف با يك كشتي باري در آب‌هاي شرق چين منتشر شد، نجات 32 خدمه و سرنشين كه 30‌نفر آن ايراني و دو نفر تبعه بنگلادش بودند به جريان افتاد. كشتي‌هاي آتشخوار چيني و تيم‌هاي امداد از كشور چين، ژاپن و ايران براي مهار آتش و نجات سرنشينان در محل حاضر شدند، اما با گذشت زمان و انفجار مخازن نفتي و شدت گرفتن آتش‌سوزي، امدادگران توان مهار كردن حريق را پيدا نكردند. كشف سه‌جسد سوخته كه هويت آنها تاكنون اعلام نشده‌است، سرانجام اين تلاش‌هاي نافرجام بود تا اينكه روز گذشته خبر رسيد كشتي در آب غرق شده و اجساد قربانيان حادثه هم ناپديد شده است. 
شركت ملي نفتكش ايران سه‌روز پس از حادثه با يك شركت ژاپني به منظور همكاري در مهار آتش نفتكش به توافق رسيد و تجهيزات اين شركت پنج‌روز پس از بروز حادثه به محل رسيد، اما همكاري ژاپني‌ها هم تحت مديريت عمليات چيني‌ها به نتيجه نرسيد و در نهايت شامگاه شنبه چيني‌ها دستور توقف عمليات خنك‌سازي سطح نفتكش كه براي جلوگيري از تسري آتش انجام مي‌شد را صادر كردند. دليل توقف خنك‌سازي كشتي نفتكش، بدي آب و هوا و وزش باد عنوان شد، اما به نظر مي‌رسد همين توقف عمليات، موجب رسيدن آتش به مخازن سمت چپ كشتي و انفجارهاي شديد صبح ديروز شد كه در نهايت پس از چند ساعت به غرق شدن كامل نفتكش ايراني انجاميد. 
    
همه خدمه روز اول كشته شده‌بودند!

از ابتداي وقوع حادثه مسئولان ايران و چين در اظهارنظرهاي جداگانه براي نجات خدمه گرفتار شده ميان آب و آتش ابراز اميدواري كردند. همين ابراز اميدواري سبب شده بود تا خانواده ملوانان در اوج نگراني نسبت به بازگشت آنها اميدوار باشند. روز گذشته اما علي‌ربيعي، وزير كار و نماينده رئيس‌جمهور كه براي پيگيري حادثه راهي كشور چين شده بود در اظهار نظري عجيب اعلام كرد: «‌آرزويمان اين بود كه بتوانيم دريانوردانمان را سالم بيرون بياوريم، اما از روز اول چيني‌ها به ما گفتند تمامي آنها فوت شدند. شدت انفجار اوليه به حدي بود كه امكان زنده ماندن افراد وجود نداشت. ما اميد داشتيم پيكر مطهر آنان را بيرون بياوريم، مثل سه‌پيكر ديگر كه تقريباً استخوان بودند براي همين هم تكاوران را اعزام كرديم، اما شدت انفجار در حدي بود كه حرارت زياد بود و امكان داخل رفتن نبود.‌» اين اظهار نظر بدان معناست كه وزير كار از مرگ خدمه كشتي با خبر بوده اما همزمان براي نجات آنها تلاش هم كرده است!
وي همچنين گفت: «‌كشتي از سر به عمق رفته است و در عمق‌۱۱۰ متري در آب غرق مي‌شود. ما هر كاري مي‌توانستيم كرديم. خيلي‌ها معتقدند ورود گازهاي سمي با تنفس آنها باعث شده در ساعت اول خدمه جانشان را از دست بدهند. ما با كورسوي اميد براي انتقال پيكرها آمديم، اما سربازان اقتصاد مقاومتي جانشان را از دست دادند.‌»
     
آتش تكاوران را ناكام گذاشت

محمد راستاد، رئيس سازمان بنادر و دريانوردي و سخنگوي كميته رسيدگي به حادثه نفتكش هم كه راهي چين شده گفت: «‌با اينكه عمليات اطفاي حريق سانچي با حضور تيم‌هاي ژاپني و چيني در سه‌الي چهار روز اخير تسريع شده بود، اما شدت آتش با هر جرقه‌اي روي سطح كشتي بيشتر مي‌شد به طوري كه تكاوران ايراني هرگز نتوانستند وارد آن شوند.‌»
    
تلاشمان را كرديم

«شيه چون وي» فرمانده چيني عمليات اطفاي حريق روز گذشته پس از اينكه اطمينان پيدا كرد كشتي در حال غرق شدن است در نشست كميته بحران چين كه وزير كار ايران هم در آن حضور داشت حاضر شد و توضيح داد: «‌با وجود پيش‌بيني‌هاي قطعي ما مبني بر جان باختن همه دريانوردان حاضر در همان ساعات نخست حادثه به دليل شدت انفجار و انتشار گازهاي سمي، با همه امكانات عمليات اطفاي حريق را دنبال كرديم. از همان ساعت نخست انفجار، تيم‌هاي امداد و نجات جست‌وجوي خود را آغاز كردند، ولي غير از يك پيكر فرد ديگري يافت نشد. بررسي‌هاي كارشناسي تيم متخصص چين حاكي از اين است كه متأسفانه همه دريانوردان ايراني در همان ساعات نخست انفجار جان باختند.‌»
تحقيقات اوليه بعد از كشف اولين جسد كه با جليقه نجات از آب خارج شد حكايت از اين داشت كه سرنشينان كشتي به احتمال زياد فرصت فرار از محل حادثه‌را داشته‌اند، اما حالا كه فرمانده چيني عمليات اطفاي حريق مي‌گويد هيچ اثري از 29 سرنشين ديگر كشتي در دست نيست اين اظهار نظر هم در هاله‌اي از ابهام قرار مي‌گيرد. او در توضيح اينكه آيا سرنشينان امكان فرار داشته‌اند يا نه گفت: «‌بررسي‌هاي اوليه ما نشان داده است كه بالابر نفتكش كه از آن براي ورود به قايق‌هاي نجات يا پريدن به دريا استفاده مي‌شود، پايين نيامده است، اين موضوع نشان مي‌دهد كه دريانوردان ايراني جز يك نفر فرصت ورود به آب را نداشتند.‌»
   
انتظار براي رمزگشايي جعبه سياه

جعبه سياه اين كشتي براي بازخواني فعلاً به بندر شانگهاي چين منتقل شده است. البته جعبه سياه سانچي با توجه به قوانين ثبت شده در كنوانسيون‌هاي بين‌المللي مبني بر اينكه جعبه سياه موجود در كشتي‌ها و شناورهاي موجود در فضاي بين‌المللي به كشوري كه كشتي در آن به طور رسمي ثبت شده تحويل داده شود، با توجه به اينكه شناور مذكور در يكي از بنادر پاناما به ثبت رسيده است بايد به اين كشور تحويل داده شود. البته مسئولان پاناما طبق قوانين مؤظفند كه اطلاعات ثبت شده در اين جعبه را به طور كامل به ايران ارائه كنند و در اين زمينه ترديدي وجود ندارد. اين احتمال وجود دارد كه اين جعبه در شانگهاي بازخواني شود. 
كشتي فله‌بر هنگ كنگي به نام «كريستال» با مالكيت يك شركت لجستيكي در استان «جه جيانگ» چين حاوي ۶۴ هزار تن غله بود كه از امريكا به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چين مي‌رفت و در بين راه به كشتي سانچي با مالكيت شركت «برايت» از ايران برخورد كرد. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
0
0
بعد از 8 روز بی مبالاتی حالا همه پرچم غزا بدست گرفته اییم و در آخرین روز تازه نماینده و تکاور میفرستیم آنهم با چه منتی و کرکری خوانی. واقعاً که
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار