کد خبر: 890905
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
تقويت ساختار مديريت بحران در قانون جديد نيازمند تقويت است
زمين چند هفته گذشته سرانجام مجلس‌نشينان را به ستاد مديريت بحران كشاند تا از نزديك با ستاد مديريت بحران پايتخت 10 ميليوني آشنا شوند.
زمين چند هفته گذشته سرانجام مجلس‌نشينان را به ستاد مديريت بحران كشاند تا از نزديك با ستاد مديريت بحران پايتخت 10 ميليوني آشنا شوند. در اين برنامه اعضاي كميسيون عمران با فعاليت‌هاي جاري اين مركز، اقدامات شهرداري تهران در حوزه مديريت بحران و نيز جزئيات 20 پروژه پيشنهادي شهرداري تهران به مجلس براي ارتقاي تاب‌آوري پايتخت در برابر زلزله آشنا شدند و بر تقويت جايگاه و ساختار مديريت بحران كشور و پايتخت در قانون جديد تأكيد كردند. 
زلزله‌خيز بودن و وقوع زلزله‌هاي با ريشتر بالا تاكنون مجلس و دستگاه‌هاي متولي مديريت بحران را از خواب بيدار نكرده است و همچنان ضعف در مديريت يكپارچه و بحران با كوچك‌ترين زلزله خسارت‌هاي سنگين جاني و مالي بسياري را برجا مي‌گذارد. گويا همگان منتظر زلزله بزرگ پيش‌بيني شده هستند چراكه سال‌هاست طرح جامع مديريت بحران در دولت و مجلس در حال اصلاح است. زلزله خبر نمي‌كند ولي مسئولان متولي در بي‌خبري فقط و فقط هشدار مي‌دهند. بر اين اساس اعضاي كميسيون عمران مجلس به سازمان مديريت بحران رفتند تا اوضاع مديريت بحران را از نزديك شاهد باشند تا شايد كاري و حركتي براي تقويت مديريت بحران در پايتخت و كشور صورت گيرد. در جريان اين بازديد محمدرضا رضايي كوچي رئيس كميسيون عمران مجلس به ضرورت اصلاح قانون مديريت بحران در مجلس و تصويب بودجه مناسب طرح‌هاي مقاوم‌سازي شهرها و روستاها در برابر سوانح طبيعي به ويژه زلزله اشاره كرد و گفت: زمينه اجراي طرح‌هاي تهيه شده بايد فراهم شود و مديريت بحران پايتخت با تكيه بر ضرورت مديريت يكپارچه شهري نياز به تقويت جايگاه و ساختار دارد و بايد زمينه هم‌افزايي و همكاري بيشتر نهادها و سازمان‌هاي مسئول در تأمين اهداف ترسيم شده اين حوزه در تهران بر اساس قانون جديد فراهم شود. 
وي افزود: مجلس به دنبال تقويت جايگاه و ساختار مديريت بحران در كشور و پايتخت بر اساس تصويب قانون جديد است و به ابعاد مختلف مخاطرات طبيعي به ويژه زلزله توجه دارد. ساير نمايندگان عضو كميسيون عمران مجلس نيز به بيان ضرورت‌ها و راهكارهاي پيشنهادي خود در اين حوزه پرداختند و اقدامات شهرداري تهران در اين حوزه را قابل توجه و الگويي براي ساير شهرها توصيف كردند. همچنين تأكيد شد كه نمايندگان مجلس از پيشنهادات سازمان براي تقويت لايحه مديريت بحران استقبال مي‌كنند. 
احمد صادقي رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در سخناني به آسيب‌پذيري قابل توجه تهران در برابر سوانح طبيعي به ويژه زمين‌لرزه اشاره كرد و گفت: شوراي هماهنگي مديريت بحران شهر تهران متشكل از 14 كارگروه با عضويت تمامي سازمان‌ها و نهادهاي حوزه خدمات اضطراري و مديريت شهري طي نشست‌هاي مختلف انواع مخاطرات محتمل و كاستي‌هاي موجود را شناسايي و راهكارهاي تحقق شهري ايمن و پايدار را ترسيم كرده‌ است. 
 
پيشنهاد 16 طرح براي مقابله با زلزله پايتخت 

جانشين شهردار در شوراي هماهنگي مديريت بحران افزود: بر همين اساس از ميان 50 طرح پيشنهادي، 20 پروژه اولويت‌دار مشخص و در قالب «طرح جامع پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران» با رويكرد زلزله به مجلس شوراي اسلامي ارائه شده است كه 16 پروژه آن با محوريت شهرداري تهران و 4 پروژه آن با محوريت اجرايي سازمان‌ها و نهادهاي خارج از شهرداري تهران در صورت تصويب و تأمين اعتبار در بازه‌هاي زماني دو تا پنج سال قابل اجراست و در آن صورت ميزان تلفات و خسارت وقوع زلزله احتمالي تهران به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌يابد كه برآوردهاي آن در اين طرح ارائه شده است. صادقي به چالش نبودن قانون جامع و فراگير مديريت بحران در كشور اشاره كرد و گفت: لايحه تشكيل سازمان مديريت بحران كشور از سوي دولت به مجلس ارائه و با وجود تغييراتي كه در آن اعمال شده هنوز لايحه مطلوبي براي پاسخگويي به نيازهاي مديريت بحران به شمار نمي‌آيد و پيشنهادات ارائه شده از سوي كارشناسان بايد در تصويب اين قانون كه بيشتر رويكرد مقابله دارد و كمتر به جنبه‌هاي پيشگيري و كاهش خطر پرداخته است، توجه شود تا مشكلات و كاستي‌هاي موجود با قانون مناسب برطرف شود. 
وي تأكيد كرد در همين خصوص بايد از تجربيات جهاني و قوانين تدوين شده ساير كشورهاي پيشرو در اين حوزه استفاده شود تا قانوني جامع و به‌روز تصويب و زمينه تحول در حوزه مديريت بحران فراهم شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار