کد خبر: 890885
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
کتاب «جاده گیلی گادر» شامل زندگی‌نامه داستانی شهید ماشالله استاد مرتضی رونمایی شد.
به گزارش جوان، مراسم رونمایی از کتاب «جاده گیلی گادر» صبح امروز (یکشنبه، 24 دی‌ماه) با حضور خانواده شهید ماشاالله استاد مرتضی و جمعی از همرزمان این شهید در خبرگزاری دفاع مقدس برگزار شد.

«جواد کامور بخشایش» نویسنده و کارشناس ادبی در ادامه این مراسم اظهار داشت: این کتاب به سبک زندگی‌نامه داستانی است. یعنی زندگی‌نامه و داستان نیست، بلکه چیزی بین این 2 است. کتاب واقعیت محض است که با مصاحبه با خانواده و همرزمان شهید تدوین شده و به قلم توانای خانم ذکریایی به نگارش درآمده است.

وی گفت: نشر سپاس با تولید این کتاب، تولد بیستمین اثر خود را در این قالب جشن خواهد گرفت. این قالب سبکی نوین است که ما در موسسه سپاس پیگیر آن هستیم و تلاش می‌کنیم شهدای اطلاعات و امنیت را در این قالب معرفی کنیم.

این نویسنده بیان کرد: ردیابی و نگارش بخش‌هایی از زندگی شهدای اطلاعات و عملیات کار بسیاری سختی است؛ چون پرس‌وجو درباره شهدای اطلاعات کار سختی است. شهید استاد مرتضی دارای ویژگی‌های بسیاری است که در 2 بخش قبل و بعد از انقلاب قابل تقسیم است.

کامور بخشایش تصریح کرد: فلسفه نگارش این‌گونه آثار 2 مورد است؛ اول اینکه این آثار برای تبیین درست دفاع مقدس نگارش می‌شود و دوما اینکه این آثار برای تبیین ارزش‌های انسان تراز دفاع مقدس است. تبیین ارزش‌ها در قالب انسان تراز دفاع مقدس با انتشار این مجموعه آثار، محقق خواهد شد.

وی تاکید کرد: در جریان نگارش این کتاب همین ویژگی‌ها پُر رنگ بود. ارتباط صمیمانه شهید با خانواده و علاقه شدید ایشان به مطالعه و کتابخوانی که برای آگاهی و بصیرت لازم بوده است، توسط این شهید صورت می‌گرفت. بصیرت در آن ایام باعث می‌شد در زمانی که عامه مردم اسم فرزندانشان را از نام‌های غیر اسلامی انتخاب می‌کردند، این شهید بزرگوار اسم دختران خود را مرضیه و راضیه انتخاب کند.

خندان، خواهرزاده شهید ماشاالله استاد مرتضی در ادامه این مراسم بیان کرد: من این افتخار را نداشتم که با دایی‌ام به جبهه بروم، اما به جهت اینکه ماموریت‌های وی سه ماه طول می‌کشید، به همراه دوستانش به جبهه می‌رفتم، تا ملاقاتی با وی داشته باشم.

وی با بیان اینکه شهید به مطالعه علاقه زیادی داشت، گفت: هر بار که دایی را دیدیم، روزنامه در دست داشت. علاوه بر این برای حضور در نماز جمعه علاقه زیادی نشان می‌داد.

خندان در خصوص خصوصیات بارز اخلاقی این شهید بزرگوار، عنوان کرد: «کاظم» بودن یکی از خصوصیات بارز وی بود. در جلسات برخی صحبت‌هایی می‌کردند که باعث ناراحت شهید می‌شد و خشم در چهره وی دیده می‌شد؛ اما اعتراضی نمی‌کرد.

خواهرزاده شهید بیان کرد: پیش از شهادتش خوابی دید که اینگونه برایم روایت کرد: «در خواب من را به رگبار بستند و گرمای گلوله‌ها بیدار شدم. گمان می‌کنم این بار آخرین عملیاتم بود.» چندی بعد استاد مرتضی در جاده گیلی گادر توسط اعضای حزب دموکرات تیرباران می‌شود.

خندان خاطرنشان کرد: پس از شهادت، شهید استاد مرتضی به خوابم آمد و توصیه کرد که «جوشن کبیر» بخوانم.

«سلطانیه» همسر شهید استاد مرتضی نیز در این مراسم ضمن تشکر از نویسنده کتاب «جاده گیلی گادر»، اظهار داشت: معتقدم که این شهید مفقودالاثر است؛ زیرا در تمام این مدت گمنام مانده است. شهدا جای پایی از خود به جا می‌گذارند، تا راهشان را ادامه دهیم. ماشالله سختی‌های زیادی را متحمل شد که دوستان با مطالعه این کتاب درخواهند یافت.

وی خاطرنشان کرد: دو سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، همسرم از سوی ساواک شناسایی و به همین دلیل فراری شد و به بندرعباس رفت. در طول این مدت به سختی با وی ارتباط برقرار می‌کردیم.

همسر شهید افزود: در دوران حضورش در جبهه نیز کمتر به خانه می‌آمد. به همین جهت دوستان و همرزمانش بیش از من و فرزندانم وی را می‌شناسند.

در ادامه این مراسم، «لواسانی» همرزمشهید ماشاءالله استاد مرتضی در خصوص ویژگی اخلاقی این شهید اظهار داشت: نام خانوادگی شهید استاد مرتضی برازنده وی بود و همه را به صبر و شکیبایی دعوت می‌کرد.

وی در ادامه گفت: بصیرت از دیگر ویژگی‌های اخلاقی شهید استاد مرتضی بود. وی پایبند به ولایت فقیه و پیرو ولی فقیه زمان بود.

لواسانی بیان کرد: شهید استاد مرتضی سِمت استادی و بزرگی داشت و زمانی که وارد گروه «دستمال‌سرخ‌ها» شد، با وجود اینکه قبل از ورود وی این گروه تاسیس شده بود، سمت پدری و استادی را در گروه گرفت و در هر مکانی که وارد می‌شد همه به این نتیجه می‌رسیدند که وی استاد است.

«منجر» دیگر همرزم شهید استاد مرتضی در ادامه این مراسم اظهار داشت: شهید استاد مرتضی از ادب و احترام بی‌نظیری برخوردار بود. وی با رفتار خود به کوچک و بزرگ درس ادب می‌داد. عکس روی جلد کتاب «جاده گیلی گادر»، عکس تعدادی از افرادی است که در گروه دستمال‌سرخ‌ها بودند. شهادت استاد باعث تکامل گروه دستمال‌سرخ‌ها شد. شهید استاد مرتضی از بقیه مسن‌تر بود و این گروه احتیاج به متانت و صبر و نصیحت‌های استاد داشت.

همرزم شهید بیان کرد: تحلیل من این است که این گروه یک استاد کم داشت. همه بچه‌ها مثل یک پدر به وی احترام می‌گذاشتند و دوستش داشتند. این گروه از زمان پیدایش برای حفظ منافع انقلاب و حفاظت از دستاورد‌های آن در درگیر‌ی‌ها حضور داشت. اعضای این گروه زمانی که در تهران حضور داشتند،در قالب کار‌های اطلاعاتی و عملیاتی با ضدانقلاب، منافقین و گروهک‌های معاند درگیر بودند، بعد از آن هم جنگ‌های کردستان شروع شد و پای این گروه بخاطر دفاع از پاوه به آن منطقه باز شد که بسیاری از اعضای گروه در آنجا و برخی دیگر نیز در غرب شهید شدند.

وی با بیان اینکه در دوران جنگ، استاد مرتضی تا لحظه شهادت این گروه را حمایت و رهبری کردند،تصریح کرد: در سرپل ذهاب که بودیم یک شب استاد با دلشوره به من گفت «من نگران هادی مهاجری تهرانی هستم که برای سرکشی رفته و هنوز نیامده.» با هم به دنبال شهید مهاجری تهرانی رفتیم و وی را زخمی پیدا کردیم. این دلشوره استاد برای نیروهایش، برای من خیلی جالب بود، باطن استاد مثل ظاهرش روشن بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار