کد خبر: 890857
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
درحالي مسئولان استاني از اشتغال‌زايي چند هزار نفري در استان‌هاي مختلف مي‌گويند که معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی رتبه ایران در رده‌بندی فضای کسب‌ و کار را ۱۱۷ اعلام مي‌کند!
هر روز خبرهاي مسرت بخشي در خصوص کاهش آمار بيکاري در استان‌هاي مختلف منتشر مي‌شود، اخباري همچون اشتغال‌زايي ۲۶ هزار نفري در البرز، 4هزار و 400 نفري در آذربايجان غربي، 8 هزار و 187 نفري در سمنان و غيره که همگي نويد ريشه‌کن شدن رکود، فقر، بيکاري و به حرکت در آمدن چرخ اقتصادي را مي‌دهند. اتفاقي که به عنوان يکي از وعده‌هاي دولت يازدهم و دوازدهم از ابتدا مطرح بود و اين آمارهاي گاه و بيگاه مسئولان استاني از محقق شدن آنها حکايت دارند. حالا در بين تمام اين خبرهاي خوش معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی از رتبه نه چندان خوب 117 ايران در فضاي کسب و کار بين‌المللي پرده بر مي‌دارد. موضوعي که نمايندگان مردم در مجلس هم معتقدند که آمار ارائه شده اشتغال‌زايي با جمعيت بيکار همخواني ندارد.

نويسنده: ميترا شهبازي

هر روز از گوشه و کنار اخبار مسرت بخشي در راستاي اشتغال‌زايي در استان‌هاي کشور منتشر مي‌شود و بر اساس اين اطلاعات به نظر مي‌رسد، دولت دوازدهم به هدف اصلي خود يعني ريشه کن کردن فقر، رکود و بيکاري جامه عمل پوشانيده باشد. در اين رابطه مي‌توان گذري به گفته نمايندگان دولت در استان‌هاي مختلف در راستاي تعداد فرصت‌هاي اشتغال‌زايي ايجاد شده گذري زد. محمدعلی نجفی، استاندار البرز در اين خصوص مي‌گويد:« سهم ۳۳ هزار نفری اشتغال برای استان به ۴۵ هزار نفر افزایش پیدا کرده و خوشبختانه تاکنون براي ۲۶ هزار نفر در البرز شغل ایجاد شده است.» 

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم با اشاره به فرصت‌هاي اشتغال‌زايي ايجاد شده در استان آذربايجان غربي بيان مي‌کند:« تاپايان امسال قرار است 4هزار و 400 شغل در بخش کشاورزی آذربایجان غربی ایجاد شود.» رسول جلیلی با اشاره به اينکه اين آمار تنها مختص به بخش کشاورزي است و تمام زيرساخت‌ها براي ايجاد اين تعداد شغل فراهم شده است، مي‌افزايد:« در بخش مکانیزاسیون ۵۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در حوزه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری نیز ۷۶ میلیارد تومان تسهیلات تخصیص داده شده است که به متقاضیان بر اساس اولویت بندی پرداخت می‌شود.»

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمنان نيز در راستاي ريشه کن کردن بيکاري در استان مي‌گويد:« خوشبخاتنه تا پایان آذر سال جاری براي هشت هزار و ۱۸۷ نفر اشتغال زايي شده است.» اسماعیل غنیان با اشاره به اينکه تلاش در راستاي اشتغال زايي در استان سمنان تا پايان سال همچنان ادامه دارد و اين رقم 8 هزار نفري افزايش چشمگيري خواهد داشت، مي‌افزايد:« تاکنون ۷۶ درصد تعهد اشتغال طی سال جاری در استان تحقق‌یافته است.»

صعود يا سقوط آمار بيکاري

البته در اين بين مسئولان استان‌هاي ديگري همچون کرمان، قزوين، اردبيل و غيره هم هستند که فقط به اعلام درصد بسنده کرده‌اند و از آمار بالاي 70 و 80 درصدي اشتغال‌زايي گفته‌اند. همچنان هم قرار است تسهيلات اشتغال‌زايي، وام‌هاي کم بهره بانکي و زيرساخت‌ها براي کاهش هر چه بيشتر بيکاري از سوي متوليان ارائه داده شود. حالا در حالي که خبرهاي مسرت بخشي از هر گوشه و کنار منتشر مي‌شود و به نظر مي‌رسد به زودي معضل بيکاري بخصوص در بين جوانان تحصيل‌کرده رفع شود، معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی در راستاي وضعیت ایران در رده‌بندی فضای کسب‌ و کار از رتبه نه چندان خوب ۱۱۷ در بين ديگر کشورها پرده بر مي‌دارد. حسین میرشجائیان حسینی مي‌افزايد:« همواره مجموعه دولت یازدهم و دوازدهم بهبود محیط کسب و کار را مورد توجه قرار داده است.»

حالا گويي هنوز هزار راه نرفته پيش پاي متوليان قرار دارد تا شاخص‌هاي اشتغال‌زايي کشور را به مرتبه مطلوبي برسانند. يکي از اين راه‌ها هم ايجاد شفافيت در بخش جذب نيرو در مقابل تعداد کساني است که طي سال‌هاي گذشته کار خود را از دست داده‌اند. مسئله‌اي که پيش از اين هم نمايندگان مردم استان‌ها در مجلس شوراي اسلامي نسبت به آن اظهار نگراني کرده بودند و معتقد بودند که نرخ بيکاري اعلام شده از سوي متوليان غيرواقعي است. گواه اين ادعا هم همين بس است که براي نمونه استان اردبيلي که مملو از فرصت‌هاي اشتغال‌زايي در بخش صنعت، معدن و کشاورزي است و گفته شده که بيش از 53 درصد از طرح‌هاي اشتغال‌زايي آن به خوبي اجرا شده، همچنان به گفته اکبر بهنامجور، استاندار اين استان، نه تنها معضل بيکاري در آن کاهش نيافته است بلکه به بالاي 65 هزار نفر هم رسيده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار