کد خبر: 890847
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تاکيد کرد
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: باید مناطق حفاظتی و تحت مدیریت را در استان اردبیل طی چند سال آینده به 17 درصد ارتقا دهیم.
به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، محمد خداپرست اظهار کرد: در حال حاضر مناطق حفاظتی و تحت مدیریت استان 7.8 درصد است که استاندارد کشوری در این زمینه 11 درصد می‌باشد که براساس تعهدی که در کنوانسیون تنوع زیستی داده‌ایم باید تا سال 2020 این میانگین را به 17 درصد برسانیم که در استان اردبیل استعداد تحقق این اهداف وجود دارد.

وی به سرشماری پرندگان مهاجر و آبزیان اشاره و خاطرنشان کرد: از اواخر دی ماه این سرشماری را آغاز می‌کنیم تا در سد میل مغان و تالاب‌‌های شمال استان جمعیت پرندگان مهاجر و کنارآبزیان مشخص شده و با شناسایی گونه‌ها و سرشماری جمعیتی اطلاعات به دفتر مطالعات و تحقیقات تالاب کشور ارسال شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل به سرشماری پستانداران شاخص اشاره کرد و افزود: این پستانداران شاخص شال کل و بز کوهی است که در خلخال و کوثر با افزایش جمعیت این پستانداران نیز روبرو هستیم به طوری که در شهرستان کوثر جمعیت پستانداران در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن 48 درصد و امسال نیز 31 درصد رشد نشان می‌دهد.

خداپرست بیان کرد: در خلخال نیز جمعیت پستانداران به ویژه کل و بز 14 درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش نشان می‌دهد.

وی فعالیت دو سایت پرورشی آهو و مارال را با تعداد 31 مارال در فندقلوی نمین و 41 آهو در منطقه مغان یادآور شد و گفت: ما برنامه حفاظتی از گونه‌های در معرض تهدید و خطر را اجرایی و عملیاتی می‌کنیم به طوری که حفاظت از گونه‌های در معرض خطر و تهدید همچون خرس قهوه‌ای و غاز پیشانی سفید کوچک در اولویت برنامه‌هاست و در صیانت از این گونه‌ها آموزش زنبورداران و ساکنان دامنه‌های سبلان برای صیانت از این گونه‌ها در دستور کار حفاظت محیط زیست استان اردبیل قرار دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از مطالعات کامل و جامع در صیانت و نگهداری از گونه‌های نادر جانوری در استان با هدف مراقبت از گونه‌های کمیاب و نادر خبر داد و بیان کرد: با همکاری ورزش و جوانان و برای ایمنی تردد کوهنوردان نسبت به فنس‌کشی اطراف پناهگاه‌های مسیر کوه سبلان اقدام کردیم تا خطر ناشی از حمله خرس در این مناطق کاهش یافته و از شکار بی‌رویه گونه‌های نادر این منطقه جلوگیری شود.

خداپرست منطقه حفاظتی در خلخال در قالب مدیریت آق‌داغ با 9 زون تعریف شده گردشگری و حفاظت و صیانت از گونه‌های نادر در این منطقه را یادآور شد و تصریح کرد: در منطقه حفاظتی مغان نیز به مانند منطقه حفاظتی و شکار مممنوع انزال تلاش بر حفاظت و نگهداری از گونه‌های نادری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی از تلاش برای ثبت ملی شیروان‌ دره‌سی به عنوان پدیده طبیعی یاد کرد و افزود: ما اخیرا با راه‌اندازی پاسگاه‌های حفاظتی سعی داریم تا از صید و شکار بی‌رویه جلوگیری کرده و اجازه ندهیم عده‌ای سودجو نسبت به تغییر کاربری مناطق حفاظتی و شکار ممنون اقدام کنند که در این زمینه امیدواریم با همکاری سازمان صنعت و معدن و منابع طبیعی در صدور مجوز برای معادن نیز مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از پیگیری‌ها برای ثبت درختان فسیلی شیخ محمد در محور مشگین‌شهر به عنوان یک اثر طبیعی ملی خبر داد و اظهار کرد: تمام تلاش ما بر این است تا مجموعه آثار ارزشمند طبیعی و زیست محیطی را در استان شناسایی و نسبت به ثبت ملی آنها اقدام کنیم.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر