کد خبر: 890836
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
فینال مسابقات کشتی پهلوانی قهرمانی کشور در مشهد

دبیر فدراسیون کشتی‌ با بیان این که منتظر اعلام رای اتحادیه جهانی درباره علیرضا کریمی هستیم، گفت: رایزینی‌های گسترده‌ای انجام داده ایم تا کمترین محرومیت از آن کشتی ایران شود.

رضا لایق در گفت‌وگو با ایسنا، درباره احکام فدراسیون کشتی در محرومیت تیم داوری فینال رقابت‌های کشتی پهلوانی و همچنین تنزل جایگاه رییس کمیسیون داوران فدراسیون  کشتی به

سرپرستی، اظهار کرد: بعد از مسابقات فینال میان جابر صادق زاده و احمد میرزاپور اعتراضات زیادی مبنی بر ناداوری در این مبارزه صورت گرفت که به جا بود. هیات کشتی خراسان رضوی نیز اعتراض خود را به صورت کتبی به فدراسیون کشتی‌ ارسال کرد و فدراسیون نیز بلافاصله در ساعات اولیه روز گذشته (شنبه) جلسه‌ای را با حضور پنج تن از کارشناسان داوری و پنج نفر از مسئولان فدراسیون تشکیل داد که در این جلسه فیلم مبارزه فینال بارها به نمایش گذاشته شد و در آخر با بحث و بررسی‌های صورت گرفته مسلم شد که تیم داوری در این مبارزه دچار اشتباه‌های فاحشی شده است.

دبیر فدراسیون کشتی‌ افزود: بر این اساس نیز احکام محرومیت تیم داوری با توجه به جایگاه و نقش آنها در اشتباه‌های رخ داده صادر شد. رییس کمیسیون داوران فدراسیون کشتی‌ نیز از جایگاه ریاست به سرپرستی تنزل یافت و تا اسفند ماه که جلسه کمیسیون داوران برگزار خواهد شد، محمد ابراهیم امامی به عنوان سرپرست فعالیت می‌کند تا در آن جلسه تصمیمات مقتضی گرفته شود.

وی در ادامه‌ با اشاره به اتفاقات کشتی‌ میان جابر صادق زاده و احمد میرزاپور، گفت‌: همه تلاش کشتی‌گیران در کشتی‌ پهلوانی این است که به خصلت‌های ویژه‌ پهلوانان که به مردم داری و مروت معروف هستند برسند. صادق زاده از پهلوانان خوب ما است، اما در مسابقه همه تلاش می‌کنند تا برنده خارج شوند. در حوزه داوری اشتباه‌هایی صورت گرفت که نقش اصلی را ایفا کرد. داور مبارزه در حالی که سوت را به صدا در نیاورده بود، صادق زاده به سمت پاهای میرزاپور یورش برد که تیم داوری باید سریعا اقدام به متوقف  کردن کشتی می‌کرد که متاسفانه این کار انجام نشد.

لایق با تاکید بر این که  اقدام ارزشمند میرزاپور پس از شکست حرکتی جوانمردانه بوده است، گفت‌: وقتی میرزاپور پس از شکست و با وجود اعتراض ، به احترام مردم و فدراسیون به روی تشک آمد و صادق زاده را همراهی کرد یک حرکت پهلوانی و ارزشمند بود. به گونه‌ای که اقدام او خیلی بیشتر از پهلوانی و بازوبند صادق زاده به چشم آمد. مردم ما امروز از میرزاپور به عنوان پهلوان یاد می‌کنند و رفتارهای او به عنوان یک خصلت پهلوانی مورد توجه همه قرار گرفت. فکر می‌کنم به همین علت ما به خواسته‌مان که برجسته کردن صفات پهلوانی است رسیدیم و پهلوانان ما فهمیدند که مردم هر چند به بردن اهمیت می‌دهند، اما مواردی همچون اخلاق گرایی و پهلوانی برایشان اهمیت بیشتری دارد. البته باید این را بگویم که صادق زاده هم از پهلوانان خوب ما است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند چرا مسئولان فدراسیون کشتی در جریان مبارزه وارد این موضوع نشدند تا کشتی‌ را متوقف کنند؟ گفت‌: مگر می‌شود ما بخواهیم وارد این موضوع شویم و کشتی‌ را قطع کنیم. پس با این حساب وظیفه تیم داوری در این میان چیست؟ اگر ما این کار را انجام دهیم دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. کشتی‌ پهلوانی مانند هر رشته دیگری فدراسیون جهانی دارد و با قوانین یک رشته ورزشی حرفه‌ای دنبال می‌شود.

لایق در پاسخ به این سوال که آیا امکان برگزاری مجدد این مبارزه وجود نداشت، خاطر نشان کرد: اگر ما می خواستیم مبارزه را بار دیگر برگزار کنیم با واکنش اتحادیه جهانی کشتی مواجه می شدیم، چرا که قوانین اتحادیه جهانی کشتی می‌گوید اگر داور مسابقه اشتباه کرده است باید او را محروم کنید. بنابراین کشتی‌ دیگر تمام شده و ما دیگر نمی توانیم آن را  طبق قوانین برگزار کنیم. ما می‌خواهیم کشتی پهلوانی را جهانی کنیم، پس باید به قوانین آن نیز احترام بگذاریم.

دبیر فدراسیون کشتی‌ در ادامه‌ گفت‌وگو با ایسنا، درباره  سرانجام حکم کمیته‌ انضباطی اتحادیه جهانی کشتی در قبال علیرضا کریمی، اظهار کرد: منتظر هستیم تا اتحادیه جهانی در این باره اعلام نظر کند. تلاش ما طی این مدت این بود که با رایزنی‌های گسترده از حکم سنگین برای کشتی‌ ایران جلوگیری کنیم تا اتفاقی برای کشتی‌ ما رخ ندهد. خادم نیز دائما با اتحادیه جهانی کشتی در حال کلنجار و  گفت‌وگو است تا منافع کشتی ایران هر چه‌ بیشتر تامین شود. امیدوارم که اتفاق سنگینی در این باره رخ ندهد.

وی درباره برگزاری رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی جام تختی، گفت‌: قرار است رشته فرنگی در ماهشهر و آزاد نیز در شهر تبریز برگزار شود. برنامه‌ریزی های لازم برای میزبانی شایسته از این رقابت‌ها صورت گرفته است و تیم‌های خارجی خوبی نیز به ایران خواهند آمد. از آنجایی که کشتی فرنگی جام تختی در سیستم رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی قرار دارد، کشورهای بسیار خوبی به ایران می آیند و مسابقات از سطح بالایی برخوردار خواهد بود. در رشته آزاد نیز جام تختی مطمئنا با حضور کشتی‌گیران خوبی برگزار خواهد شد.

دبیر فدراسیون  کشتی در پایان صحبت‌های خود و در پاسخ به این سوال که چهره‌های شاخص کشتی آزاد ایران در جام تختی حاضر می‌شوند یا خیر؟ گفت‌: از آنجا که بلافاصله بعد از این رقابت ها مسابقات آسیایی را پیش رو داریم، جام تختی فرصت بسیار خوبی برای کادر فنی تیم‌ ‌ملی خواهد بود و ان‌شاء‌الله کشتی‌گیران صاحب نام نیز در جام تختی به روی تشک خواهند رفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار