کد خبر: 890826
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
برای جلوگیری از خسارت‌های هنگفت ناشی از سرمازدگی، اراضی شیب‌دار زنجان بهترین مکان برای احداث باغ است.

بهنام اوجاقلو مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با عنوان کردن مطلب فوق و با تاکید بر این‌که انتخاب محل مناسب برای احداث باغ، عاملی بسیار مهم در مصون ماندن باغات از سرمازدگی است، گفت: سرمازدگی سالانه ده‌ها میلیارد تومان به باغ‌داران خسارت می‌زند و برای کاهش این خسارت، باید زمان دقیق وقوع آن تخمین زده شود. در همین راستا، باغ‌داران با افزایش شناخت خود از موضوعات مرتبط با سرمازدگی می‌توانند با اعمال مدیریت مطلوب در باغ و انجام به موقع برخی اقدامات کنترلی، خسارت‌های ناشی از سرمازدگی را به حداقل برسانند.

این مسئول ادامه داد: علاوه بر به‌کارگیری روش‌های فعال و یا کوتاه‌مدت برای مدیریت مطلوب باغات به منظور جلوگیری از سرمازدگی درختان، روش‌های حفاظتی بلندمدت و یا غیر فعال که به صورت عمده تمهیدات قبل از احداث باغ را شامل می‌شود نیز در جلوگیری از سرمازدگی باغات میوه نقش تعیین کننده‌ای دارد.

وی با بیان این‌که باغات میوه باید در زمین‌هایی احداث شود که هوا به خوبی در آن‌ها جریان داشته باشد، افزود: در انتخاب اراضی شیب‌دار نیز باید دقت شود که شیب زمین رو به جنوب نباشد؛ چراکه دامنه‌های جنوبی در اواخر اسفند و اوایل بهار گرمای بیش‌تری دریافت کرده و گل‌های درختان سریع‌تر باز می‌شوند. در چنین شرایطی در صورت وقوع سرمای دیررس بهاره یا به عبارتی سرمای تشعشعی، درختان دچار سرمازدگی خواهند شد.

اوجاقلو با اشاره به این‌که احداث بادشکن در جهت باد غالب منطقه، موجب مصون ماندن باغ از سرمازدگی جبهه‌ای می‌شود، یادآور شد: نوع خاک باغات نیز در جلوگیری از سرمازدگی بسیار مهم است. طوری که خاک‌های تیره رنگ به دلیل این‌که انرژی بیشتری از خورشید جذب می‌کنند و در زمان کاهش دما، حرارت را طی مدت‌زمان بیش‌تری به محیط انتقال می‌دهند، برای احداث باغ مناسب‌تر هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار