کد خبر: 890824
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
طي سالهاي اخير همزمان با آغاز فصل صيد در درياي خزر و استانهاي شمالي از جمله گلستان، افزايش بي رويه صيد به عنوان عامل اصلي کاهش ذخاير آبزيان دريايي خزر مطرح شده است. وضعيتي که غالبا انگشت اشاره را به سمت فعاليت بي حد و حساب صيادان محلي و ساحل نشينان نشانه مي رود و ممانعت از فعاليت صيادان غير مجاز وايجاد محدوديت براي صيادان محلي مجاز را ناگزير مي کند! اين در شرايطي است که بسياري از ساحل نشينان خزر از جمله ساکنان مناطق کردکوي ، گميشان و بندر ترکمن جز دريا راه ديگري براي امرار معاش ندارند و ومدتهاست منتظر تحقق وعده هاي مسئولان مبني بر ايجاد منابع درامدي جايگزين از جمله پرورش ماهي در قفس مانده اند!

نويسنده: مريم احمدي

طي روزهاي گذشته با انتشار آمار و ارقام جديد از ميزان صيد انواع آبزيان در گلستان ، باري ديگر از بين رفتن نسل بسياري از ماهيان و کاهش شديد ذخاير آبزيان خزر به عنوان تهديدي براي صنعت صيادي در استان گلستان و محيط زيست اين منطقه مطرح شد. موضوعي که اگرچه هر سال همزمان با آغاز دوره هاي صيد مطرح مي شود اما گويا امسال وضعيت بحراني را رقم زده است. از اين رو بحث ممانعت از فعاليت بي رويه صيادان بومي اين منطقه از سر گرفته شده است. اين در شرايطي است که اقتصاد معیشتی بسياري از ساکنان نواحي ساحلي خزر با منابع آبی دریایی گره خورده است و براي ارتزاق و تامين معاش منبع جايگزيني ندارند! اينجاست که مي توان گفت صرف ايجاد محدوديت براي صيادان شايد بتواند از کاهش بي رويه ذخاير ابزيان خزر جلوگيري کند اما مي تواند افزايش بيکاري و مشکلات معيشتي بوميان را شدت بخشد . موضوعي که طي روزهاي اخير نماینده مردم کردکوی در مجلس نيز به ان اذعان کرده است . رامین نورقلی‌پور در اين خصوص با تاييد اينکه نسل بسیاری از ماهیان در معرض خطر است رفع اين مشکل را در گرو ایجاد فرصت‌های شغلی جدید براي ساکنان کردکوي و بندر ترکمن دانست. وي افزود: ما مخالف صیدهای بی‌رویه صیادان در این حوزه انتخابیه هستیم اما از طرفی دیگر زمانی که شغل جایگزین برای صیادان در نظرگرفته نشود نمی‌توان صید را از سواحل دریایی متوقف کرد.

بنا به گفته نورقلی‌پور دولت برنامه‌ای را در پیش گرفته که تنها صیادان مجاز بتوانند به صید بپردازند و این در حالی است که تعداد صيادان ساکن در نواحي ساحلي خزر از جمله کردکوي و بندرترکمن که به صورت غیر رسمی وارد دریا می‌شوند، بسیار زیاد است چرا که که منبع درآمد ديگري ندارند!

راهکاري که در قفس محصور ماند!

پس از بحراني شدن وضعيت ذخاير درياي خزر و درپي آن تلاش مسئولين براي مقابله با صيد بي رويه و اعمال محدوديت هاي صيادي ، بحث پرورش ماهي در قفس در بندرترکمن، کردکوي و گميشان نيز به عنوان منبع درامد جايگزين صيد براي ساکنان اين مناطق و يکي از طرح هاي تحقق اقتصاد مقاومتي مطرح شد .

طرحي که بنا به گفته مدیرکل شیلات استان گلستان ، به عنوان طرح ملی اقتصاد مقاومتی در شیلات گلستان، با هدف کمی 8000 تن تولید در افق 1404، مطرح شده و اقدامات اوليه ان از جمله اعطاي مجوز به سرمايه گذاران و داوطلبان صورت گرفته است.

طبق اظهارات سيد جواد قدس علوي از زمان اعلام اين طرح برخي افراد بومي براي پرورش ماهي در قفس مجوز دريافت کرده اند اما تا به امروز فعاليتي براي راه اندازي کسب و کار جديدشان انجام نداده اند، در صورت تعلل بيشتر با هماهنگی سازمان نظام مهندسی نسبت به ابطال پروانه تاسیس اقدام خواهد شد! وضعيتي که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس آن را معلول عدم توان اقتصادي صيادان و ساحل نشينان اين منطقه عنوان کرده است . نورقلی‌پور در اين خصوص گفت: صیادان توان اقتصادی برای ورود به پرورش ماهی در قفس را ندارند بنابراین بهترین راهکار برای جلوگیری از صیدهای بی‌رویه این است که دولت تسهیلات لازم را برای ورود صیادان برای تولید ماهی در قفس مهیا کند. از اين رو انتظار مي رود مسئولان مربوطه به جاي تمرکز بر افزايش موانع صيد در نواحي ساحلي گلستان به هموار کردن مسير توليد ماهي در قفس توجه بيشتري نشان دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار