کد خبر: 890822
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
توجه به زيرساخت‌هاي گردشگري مناطق عشاير نشين چهارمحال و بختياري، اصفهان، کرمانشاه، آذربايجان شرقي ، مي تواند خارجي‌ها را به سمت ساده زيستي ايراني و ورود ارز به کشور بکشد
گردشگري به عنوان يکي از صنعت‌هاي پول‌ساز دنيا شناخته مي‌شود که به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی کشور از ورود هر گردشگر خارجي به طور متوسط يک هزار و 500 دلار درآمدزايي مي‌شود. حالا به رغم اينکه جاذبه‌هاي گردشگري و تاريخي و طبيعي بسياري در ايران و در ديگر کشورها وجود دارد، اما ايران ظرفيت بسيار ويژه‌تري به نام گردشگري عشاير دارد. عشاير استان‌هايي چون چهارمحال و بختياري، اصفهان، فارس، کرمانشاه و غيره که در طول سال حافظ مرزهاي کشور هستند و با توليد مواد لبني، گوشت و صنايع دستي کمک بزرگي به اقتصاد مقاومتي مي‌کنند، حالا مورد توجه توريست‌هاي خارجي قرار گرفته‌اند. ظرفيتي نو ظهور که مسئولان هم بايد براي تداوم زندگي عشايري و هم توسعه گردشگري عشاير وارد ميدان شوند و زيرساخت‌هاي لازم را فراهم کنند.

نويسنده: ميترا شهبازي

عشاير به عنوان بخشي از جامعه ايراني که همواره با تحمل رنج و سختي ناشي از زندگي کوچ‌نشيني دست و پنجه نرم مي‌کنند، نقشي بزرگ را با توليدات خود در اقتصاد کشور بخصوص اقتصاد مقاومتي ايفا مي‌کنند. آنها سالانه بيش از 190 هزارتن گوشت معادل 25 درصد گوشت مورد نياز کشور، محصولات لبني، صنايع دستي و غيره توليد مي‌کنند. علاوه بر اين فعاليت‌هاي دام‌پروري و کشاورزي گاه و بيگاهشان، هم از نابودي منابع آب و خاک جلوگيري مي‌کنند. مردان و زنان غيوري که در کنار فعاليت‌هاي اقتصادي‌شان از مرزهاي کشور هم به خوبي محافظت مي‌کنند و شيوه ساده زيستي را براي خود برگزيده‌اند. 

انتخابي که حالا مورد توجه گردشگران بخصوص توريست‌هاي خارجي قرار گرفته است. به طوري که خارجي‌ها از سراسر دنيا به سمت ايران مي‌آيند و براي يک شب اقامت زير چادرهاي ساده عشاير حاضرند هر سختي را به جان بخرند. نوعي از گردشگري که خاص استان‌هاي عشاير نشين است و ظرفيت آن به تازگي ايجاد شده است. از اين رو مسئولان موظفند علاوه بر ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي رفاه زندگي عشاير، فرصتي هم براي جذب گردشگران خارجي ايجاد کنند. در حال حاضر علی‌اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور معتقد است که یک میلیارد و 400 میلیون گردشگر در دنیا وجود دارد که اگر این عدد به‌ ازای متوسط هر گردشگر یک‌هزار و 500 دلار در نظر گرفته شود، می‌تواند اقتصاد عظیمی را به حرکت در آورد.

پيشتازي چهارمحال و بختياري و اصفهان

بنابراين ظرفيت نوظهور گردشگري عشاير فرصتي بزرگ است که تنها مختص به برخي از استان‌هاي ايران هست و در هيچ نقطه‌ ديگري جز ايران مشاهده نمي‌شود. فرصتي که مي‌توان با تبليغات و جذب توريست به ايران، علاوه بر اشاعه فرهنگ اسلامي- ايراني، اقتصاد مقاومتي را رقم زد. درحال حاضر استان‌هاي چهارمحال و بختياري و اصفهان به عنوان دو استان پيشتاز در زمينه گردشگري عشاير درحال فعاليت هستند. در اين رابطه مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مي‌گويد:« درحال حاضر ۴۰ منطقه ویژه گردشگری عشایر در استان اصفهان در دست بررسي و شناسايي است.»

فریدون اللهیاری مي‌افزايد:« بدون شک نقش عشایر در فرهنگ و تمدن ایران به ویژه منطقه مرکزی ایران به‌ویژه در تاریخ معاصر ایران بر کسی پوشیده نیست، روی همین اصل در سه سال اخير تلاش‌های گسترده‌ای در راستای حفاظت از میراث فرهنگی، ترویج صنایع دستی و توسعه گردشگری عشایر به انجام رسیده است تا گردشگری عشایر را در غرب استان فعال کنیم.»

ضرورت ايجاد زيرساخت‌‎هاي گردشگري

همچنين قرار است براي نخستين بار در کشور، تور گردشگری کوچ عشایر بختیاری از خوزستان تا چهارمحال و بختیاری ویژه گردشگران خارجی برگزار شود. در اين رابطه حیدر صادقی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری مي‌گويد:« یکی از مهمترین جاذبه های بوم گردی استان برای گردشگران خارجی، تماشای زندگی عشایر و تجربه کوچ نشینی است. از اين رو اين تور که اواخر اسفندماه راه مييفتد، قرار است تجربه 7 شب زندگي ساده زيستي را براي خارجي‌ها رقم بزند.»

البته توسعه گردشگري عشاير به اين سادگي‌ها هم نيست و نيازمند ايجاد زيرساخت‌هاي فراواني است. به عنوان مثال ايجاد راه شنی، راه‌اندازی سایت‌های اسکان عشایر، بهسازی چشمه‌ها، احداث استخرهاي ذخیره آب برای آبیاری باغات، دامپروری و غيره به همراه ايجاد مراکز فرهنگي و بهداشتي ضروري است. عشايري که به واسطه فرهنگ، گویش، آداب‌ورسوم، پوشش و حتی نوع کوچ (عمودی و افقی) می‌توانند سهمی بسزا در توسعه اقتصاد گردشگری داشته باشند و حال نيازمند توجه ويژه مسئولان هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار