کد خبر: 890764
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام
مجتبي زيني‌وند، رئيس سازمان مدارس غيردولتي و مشاركت‌هاي مردمي آموزش و پرورش در نشست خبري روز گذشته خود در خصوص مجوز پيش‌دبستاني‌ها گفت: در حال حاضر 5 هزار مركز پيش‌دبستاني، مجوزي به غير از آموزش و پرورش دارند كه به آنها فرصت دوباره‌اي از اسفند ماه داده مي‌شود تا در سامانه درخواست مجوز كنند. 

وي با بيان اينكه همه مراكز پيش‌دبستاني بايد به صورت غيردولتي اداره شوند، افزود: تنها در مناطق دوزبانه و محروم، از طريق طرح خريد خدمات آموزشي، پيش‌دبستاني اداره مي‌شود. 

اظهارات اين مقام مسئول در تعارض با سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است. آنجا كه اين سند بر آموزش‌هاي پيش از دبستان به عنوان آموزش‌هاي ضروري و فراگير تأكيد مي‌كند. به بيان ديگر و بر اساس اين سند پيش‌دبستاني به مرور بايد اجباري شود، اما زيني‌وند اين بايد قانوني را مربوط به اداره غيردولتي مراكز پيش‌دبستاني مي‌بيند.  از سوي ديگر سيدمحمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش كه از ابتداي نشستن بر مسند وزارت از اهتمام خود بر اجراي سند تحول بنيادين مي‌گويد و نشست بررسي راهكارهاي اجراي سند تحول بنيادين برگزار مي‌كند، هنوز نتوانسته بدنه مديريتي مجموعه خود را با ايده‌هايش همراه كند، مگر اينكه آموزش و پرورش سياست يكي به نعل و يكي به ميخ براي دادن نشاني غلط به افكار عمومي را در پيش گرفته باشد. 

علاوه بر اين بايدي كه زيني‌وند در اظهاراتش در خصوص اداره مراكز پيش‌دبستاني به صورت غيردولتي بر آن تأكيد دارد، در صورت شكل‌گيري، تبعاتي دارد كه معلوم نيست چرا مديران دستگاه تعليم و تربيت آن را ناديده مي‌گيرند. اگر سند تحول بنيادين و سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري بر اجباري شدن آموزش‌هاي پيش از دبستان و سراسري شدن اين آموزش‌ها به عنوان آموزش‌هاي عمومي ياد مي‌كند، اصل 30 قانون اساسي هم از رايگان‌بودن آنها حمايت مي‌كند. 

از طرفي اداره غيردولتي به معناي تأمين هزينه‌ها از جيب مردم و تحميل هزينه اضافي به خانواده‌ها است و اين به معناي اين است كه تعدادي از خانواده‌ها قيد تحصيل فرزندانشان را در اين دوره مي‌زنند. بنابراين حتماً گروهي از دانش‌آموزان پيدا مي‌شوند كه از اين آموزش‌ها بي‌بهره مي‌مانند و سر كلاس كنار دانش‌آموزاني مي‌نشينند كه اين دوره را گذرانده‌اند و اين آغاز تبعيض آموزشي و طبقاتي است. يعني تن دادن به الگوي ليبرالي كه قبل از انقلاب بر نظام آموزشي حاكم بود. در حالي كه اتفاقاً اين روزها مجامع مطالعاتي غرب در حال جارو كردن این تز از ميان نظريه‌هاي كاربردي و مديريتي جوامع خود هستند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار