کد خبر: 890589
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
جنگ سوریه همزمان با پیشروی قابل‌توجه نیروهای دولتی و متحدان‌شان در استان ادلب وارد مرحله حساسی شده است...
جنگ سوریه همزمان با پیشروی قابل‌توجه نیروهای دولتی و متحدان‌شان در استان ادلب وارد مرحله حساسی شده است، روسیه به صورت ضمنی امریکا را متهم کرده در حمله به پایگاه نظامی این کشور در استان لاذقیه دست داشته، هرچند واشنگتن این ادعای مسکو را رد کرده اما مراکز تحقیقاتی نزدیک به پنتاگون و اسرائیل نسبت به تحولات اخیر میدانی ابراز نگرانی کرده‌اند و هشدار داده‌اند سقوط ادلب به دست ایران و روسیه منافع امریکا را در خطر قرار می‌دهد، این نگرانی محافل امریکایی در حالی است که عمده مناطق استان ادلب در کنترل شبه‌نظامیان جبهه النصره هیئت تحریر شام) شاخه سوری القاعده قرار دارد. 

به گزارش «جوان»،‌ عصر روز جمعه نیروهای مقاومت در ادامه پیشروی‌های خود از محورهای چندگانه توانستند بر 13 روستای دیگر در حومه استان ادلب و در نزدیکی جنوب شرقی استان حلب مسلط شوند.  عملیات آزادسازی ادلب حدود سه هفته است که شتاب بالایی به خود گرفته است.  نیروهای متحد تلاش دارند به فرودگاه نظامی «ابوالظهور‌» در حلب برسند. در صورتی که نیروهای متحد بتوانند بر این فرودگاه مسلط شوند موفق خواهند شد بخش قابل‌توجهی از مناطق تحت کنترل تروریست‌‌‌ها را در محاصره کامل قرار دهند. بر اساس آخرین خبر‌‌‌ها درگیری‌های شدیدی بین دو طرف در جریان است و نیروهای دولتی موفق شدند ضدحملات گسترده تروریست‌‌‌ها را خنثی کنند.  فرودگاه «ابوالظهور‌» سه سال قبل به دست شبه‌نظامیان جبهه النصره افتاد که در آن زمان با حمایت ترکیه، عربستان و قطر ائتلافی با سایر گروه‌های تروریستی از جمله احرارالشام با نام «جیش‌الفتح» تشکیل داده بود.

پس از اینکه نیروهای مقاومت موفق شدند سال گذشته حلب را به صورت کامل آزاد کنند این ائتلاف نیز فروپاشید و تحت عنوان جدیدی به نام «هیئت تحریرالشام‌» تشکیل شد که مقر اصلی آن در ادلب است.  استان ادلب در واقع مهم‌‌ترین و آخرین استانی است که در شمال غربی سوریه در کنترل تروریست‌‌‌ها قرار دارد. پس از آزادسازی حلب در آذرماه سال گذشته خیلی‌‌‌ها انتظار داشتند، اولویت بعدی نیروهای متحد آزادسازی ادلب باشد اما برخلاف انتظار نیروهای دولتی و متحدان‌شان آزادسازی شرق سوریه به‌ویژه استان دیرالزور در دستور کار قرار دادند.  حدود دو ماه قبل نیروهای مقاومت موفق شدند با پشتیبانی هوایی روسیه شهر البوکمال، آخرین پایگاه داعش در شرق سوریه و در نزدیکی مرزهای غربی عراق آزاد کنند. پس از این موفقیت حالا به نظر می‌رسد نیروهای متحد تلاش خود را بر آزادسازی ادلب متمرکز کرده‌اند. از استان ادلب در محافل بین الملل به عنوان «بهشت القاعده‌» یاد می‌شود. 
   
عواقب مرموز

همزمان با پیشروی‌های نیروهای مقاومت در استان ادلب صحنه جنگ این کشور شاهد تحولات مرموزی بود. در طول دو هفته گذشته گزارش‌های بی‌سابقه‌ای از حملات پهپادی به پایگاه نظامی روسیه در لاذقیه منتشر شده است. این تحولات هنگامی جدی شد که روسیه تأیید کرد چندین پهپاد به مرکز نظامی این کشور در استان لاذقیه حمله کرده‌اند. مسکو بدون نام بردن از کشوری خاص اعلام کرد این حملات بدون کمک‌های پیشرفته فنی ماهواره‌ای امکان‌پذیر نبوده است. در حالی که بعضی رسانه‌های امریکایی تلاش کردند منظور مسکو را ترکیه نشان دهند اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه صریحاً این فرضیه را رد کرد و گفت:« ترکیه در حمله هوایی به پایگاه نظامی حمیمیم در سوریه، نقشی ندارد.» مقامات ترکیه طی چندین روز گذشته مواضع دیپلماتیک تندی علیه عملیات نیروهای دولتی سوریه در ادلب اتخاذ کرده‌اند. «بینالی ییلدیریم‌» نخست‌وزیر ترکیه روز جمعه در یک مصاحبه تلویزیونی با ادعای اینکه عملیات ارتش سوریه در ادلب باعث هجوم موج جدیدی از پناهندگان به ترکیه می‌شود، از ایران و روسیه خواست مانع حملات بیشتر دولت سوریه به این منطقه شوند. بعضی ناظران معتقدند علت اتخاذ این رویکرد از طرف آنکارا این است که می‌ترسد همکاری ترکیه با روسیه و ایران با خشم متحدان و نایبان سابق آنکارا مواجه شود.

شارمین نروانی، تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک از بیروت در صحفه توئیتر خود نوشت:‌«شاید مقامات ترکیه به عملیات ادلب اعتراض می‌کنند تا انکار قابل قبول ( در رابطه همدستی با ایران و روسیه) داشته باشند تا شاید به آنها کمک کند از واکنش جهادی‌‌‌‌ها در داخل ترکیه جلوگیری کنند.» ولادیمیر پوتین در ادامه برای اینکه مانع از اختلاف‌افکنی بین مثلث سه‌گانه ایران، روسیه و ترکیه شود با اشاره به اینکه می‌داند که کدام کشور پشت این حملات قرار دارد، تأکید کرد: «هدف از چنین عملیات‌های تحریک‌آمیزی ضربه زدن به توافقنامه‌های به دست آمده بوده و هدف دوم نابودی روابط روسیه با هم‌پیمانانش یعنی ترکیه و ایران است.» هرچند پوتین به صراحت نام امریکا را نیاورد اما یک مقام بلندپایه روسیه به شبکه تلویزیونی روسیه یک گفت: ما اطلاعاتی در اختیار داریم که نشان می‌دهد امریکا در حملات تروریستی با پهپادهای پیشرفته به پایگاه‌های حمیمم و طرطوس روسیه در سوریه نقش داشته است.  فرانتس کلینتسویچ، معاون کمیسیون امور دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون (مجلس سنا) روسیه خاطرنشان کرد: پهپاد‌‌‌هایی که به پایگاه‌های روسیه در سوریه حمله کردند، بسیار پیشرفته و حرفه‌ای ساخته شده بودند. وزارت دفاع امریکا صریحاً اتهامات روسیه را رد کرد و گفت واشنگتن هیچ دخالتی در این حملات پهپادی نداشته است. باوجود اینکه دولت امریکا به صورت رسمی دخالت در حملات پهپادی را رد می‌کند اما اندیشکده‌های نزدیک به محافل اسرائیلی و بانفوذ در پنتاگون صریحاً نسبت به پیشروی نیروهای دولتی سوریه در استان ادلب ابراز نگرانی کرده و نسبت به عواقب پیشروی‌های آنها هشدار داده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار