کد خبر: 890553
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
با روش ابداعي محققان كشورمان ميسر شد
پژوهشگران كشورمان روشي را ارائه كردند كه بدون نياز به دستگاه‌هاي پيشرفته آزمايشگاهي و تنها با چشم غير‌مسلح نوعي از آلايندگي‌آب‌ها را اندازه‌گيري مي‌كند.
محمد بهبهاني از دانشجويان نمونه علوم و فناوري كشورمان اظهار كرد: امروزه مهندسان محيط‌زيست و صنايع غذايي براي كنترل كيفيت و مجاز بودن غلظت فلزات سنگين و سموم در نمونه‌هاي غذايي و محيط‌زيستي، نياز به روش‌هاي جداسازي كارا و مؤثر براي استخراج يون‌ها و مواد در مقادير كم از ماتريكس‌هاي نمونه دارند. علاوه بر آن شركت‌هاي دارويي و كارشناسان علوم جنايي براي شناسايي داروها در نمونه‌هاي بيولوژيكي بدن مانند خون و ادرار نياز به روش‌هاي جداسازي مؤثر دارند.  وي از ارائه روش‌هاي نوين در اين زمينه خبر داد و يادآور شد: در اين مطالعات كه با عنوان «شناسايي و اندازه‌گيري مقادير كم فلزات سنگين، سموم و داروها در نمونه‌هاي زيست‌محيطي با روش‌هاي نوين استخراج» اجرايي شد، راهكارهايي براي رفع چالش شناسايي مقادير كم سموم ارائه داديم.  بهبهاني هدف از انجام اين تحقيقات را ارائه ‌حسگر چشمي كه به كمك نانوذرات يون اورانيل را شناسايي مي‌كند، دانست و ادامه داد: با استفاده از نانوذره‌پليمري سنتز شده در اين طرح، مي‌توان به ساده‌ترين و سريع‌ترين شكل ممكن و با چشم غيرمسلح از وجود يون اورانيل در محلول آبي مطلع شد.  به گفته وي با بهره‌گيري از اين روش، هزينه ‌انجام آناليز كاهش مي‌يابد؛ ضمن آنكه نيازي به انتقال نمونه به آزمايشگاه نيست. 

وي يادآور شد: با استفاده از اين نانومواد همچنين توانستيم براي ساخت نانوسنسورهاي مؤثر براي جداسازي گزينش‌پذير و شناسايي الكتروشيميايي نمونه‌هاي ياد شده در ماتريكس‌هاي پيچيده استفاده كنيم.  بهبهاني با اشاره به يافته‌هاي اين تحقيقات خاطر نشان كرد: با استفاده از روش ارائه ‌شده ماده‌اي طراحي كرديم كه به صورت گزينش‌پذير، يون «اورانيل» را از محيط‌ جداسازي كرده و با تغيير رنگ واضح آلودگي احتمالي اورانيل را در كمترين زمان ممكن مشخص مي‌كند.  گفتني است اورانيوم يك عنصر راديواكتيو است كه به‌طور طبيعي در طبيعت موجود است. قرار گرفتن در معرض اورانيوم تأثيرات مخربي را بر سلامت انسان مي‌گذارد. اورانيوم يكي از منابع اصلي انرژي هسته‌اي است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار