کد خبر: 890498
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با جوان:
امحاي پسماندهاي مازندران به معضلي لاينحل تبديل شده است، چرا که بيش از 3 هزارتن زباله در روزهاي عادي و چندين برابر اين حجم در زمان ورود گردشگران، توليد مي‌شود. به رغم اينکه شيوه‌هاي متعددي براي امحاي اين حجم از پسماندها طي سال‌هاي گذشته در نظر گرفته شده است، اما با توجه به اقليم مرطوب مازندران، اغلب پروژه‌ها با شکست مواجه شده‌اند. از اين رو به سراغ حسينعلي ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران رفتيم تا گفتگويي در اين رابطه داشته باشيم که در ادامه خواهيد خواند.

نويسنده: ميترا شهبازي


· معضل امحاي زباله‌هاي مازندران چند سال است که جدي شده است؟

متاسفانه سابقه دفن زباله در مازندران به بيش از 50 سال گذشته بر مي‌گردد و هر روز بر حجم پسماندهاي توليدي افزوده مي‌شود. ميراثي که از گذشته باقي مانده و خوشبختانه طي چند سال اخير با هوشياري مردم و مسئولان به صورت جدي در حال پيگيري است. به طوري که از حدود 4 سال گذشته اقداماتي در راستاي اجراي شيوه‌هاي جديد امحاي زباله شروع شده است. البته باز هم با توجه به حجم توليد بالاي پسماندها، اين اقدامات کافي نبوده و نيست.

· با اين تفاسير چرا انقدر دير بحث مديريت پسماند در مازندران مورد توجه گرفت؟

متاسفانه در گذشته گره‌هاي قانوني بسياري براي اجراي شيوه‌هاي مديريتي جديد پسماند وجود داشت که اکنون با جلسات متعددي که انجام شده است، قدري از اين معضلات کاهش يافته و رفع مشکل پسماند استان‌هاي شمالي به خصوص مازندران در رديف اهداف اجرايي متوليان قرار گرفته است. امروزه با تدابيري که انديشيده شده، تمام مجوزهاي لازم براي سايت‌هاي بازيافت پسماند ابلاغ شده است. نتيجه آن هم در حال حاضر 2 کارخانه است که يکي در ساري قرار است اواخر سال جاري و ديگري در نوشهر تا پايان سال 97 به بهره برداري برسند. علاوه بر اين، طي ورود هيئتي از آلمان، آنها هم قرار است در راستاي احداث کارخانه بازيافت يک هزارتني و توليد برق در جويبار سرمايه‌گذاري کنند. همچنين در منطقه عباس‌آباد مازندران هم سيستم مديريت زباله موبايلي يا بهتر بگويم سيار در حال راه‌اندازي است که به مناطق مختلف حرکت مي‌کند. چرا که احداث کارخانه‌هاي زباله سوز حدود 3 سال طول مي‌کشد و تا آن زمان لازم است، از شيوه‌هاي کوتاه مدت سيار بهره برد.

· تمام اينهايي که تاکنون گفتيد شايد بخش کوچکي از زباله‌هاي توليدي روزانه را جوابگو باشد، براي اين حجم زباله که به گفته خودتان از 50 سال گذشته در مازندران دفن شده است، چه برنامه‌اي داريد؟

براي زباله‌هاي قديمي هم برنامه‌هاي متعددي داريم، از اين رو قرار است اولين تصفيه خانه شيرابه در سايت دفن زباله ساري در کياسر نصب و راه اندازي شود. اين تصفيه‌خانه‌ها به زباله‌ها کاري ندارند و فقط شيرابه‌ زباله‌ها را تاحدود بسياري تصفيه مي‌کنند تا از آلودگي منابع آب و خاک استان جلوگيري کنند. البته اين تصفيه خانه‌ها هنوز تا استاندارد جهاني فاصله زيادي دارند و بخش اندکي از مشکلات پيش رو را کاهش مي‌دهند. درحال حاضر به رغم اينکه مجموعه اقدامات خوب و اميدوار کننده‌اي انجام شده است، اما همچنان بايد همچنان پيگيري و تامين اعتبارات مناسب براي رفع معضل زباله هاي مازندران انجام شود.

· در حال حاضر متولي رفع معضل زباله‌هاي مازندران کدام بخش‌ها معرفي شده‌اند؟

با توجه به ضروريت مديريت همه جانبه زباله‌هاي مازندران، در حال حاضر استانداري به صورت مستقيم به اين مسئله ورود پيدا کرده است و براي مناطق شهري شهرداري موظف است مسئله را مديريت کند و براي مناطق روستايي و حتي حاشيه‌اي هم فرمانداري‌ها اين وظيفه خطير را بر عهده دارند. درحال حاضر هم شيوه تفکيک از مبدا مورد نظر مسئولان است. در صورتي که اين هدف محقق شود، نه تنها عمليات امحاي زباله‌ها سريع تر انجام مي‌شود، بلکه مي‌توان از زباله‌هاي بازيافتي هم درآمدزايي کرد.

اکنون ديگر شيوه زباله سوزي مورد نظر نيست و قصد داريم کارخانه‌هايي را توسعه دهيم که هم اشتغال‌زايي داشته باشند و هم از اين طلاي کثيف درآمدزايي براي استان صورت گيرد. اين استان متعلق به همه هست و تمام کشور بايد در مديريت پسماندهاي آن تلاش کنند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار