کد خبر: 890458
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
معاون دادستان كل كشور:
وزارت ارتباطات به‌خاطر رفع فيلتر اخطاريه گرفت
معاون دادستان كل كشور با بيان اينكه اينستاگرام، شبكه جاسوسي غيرقابل كنترل است و رفع فيلتر اينستاگرام خلاف موازين قانوني بود، از ارسال اخطاريه دادستاني كل كشور به وزارت ارتباطات خبر داد. 
عبدالصمد خرم‌آبادي در قالب يادداشتي در پاسخ به اين سؤال كه چرا با وجودي كه اينستاگرام داراي ميليون‌ها محتواي مجرمانه عليه امنيت كشور و مقدسات اسلامي و غيراخلاقي است، دستور رفع فيلتر آن صادر شده است؟ آيا مراجع قضايي نمي‌خواهند از اين اقدامات غيرقانوني جلوگيري كنند؟ در كانال شخصي خود در پيام‌رسان سروش مطالب مهمي نوشته است. 
خرم‌آبادي نوشته است: شبكه اجتماعي اينستاگرام در ظاهر امر يك شبكه اطلاع‌رساني است، اما در واقع يك شبكه جاسوسي غيرقابل كنترل است كه ميليون‌ها محتواي مجرمانه عليه امنيت داخلي و خارجي كشور و محتواي غير‌اخلاقي و عليه مقدسات اسلامي را منتشر مي‌كند. اطلاعات ميليون‌ها شهروند ايراني در سرورهاي اينستاگرام در امريكا ذخيره، نگهداري و تحليل شده و مورد سوء‌استفاده سرويس هاي جاسوسي قرار مي‌گيرد.  به تصريح دادستان كل كشور فرمان هدايت و مديريت اينستاگرام در دست سرويس‌هاي جاسوسي شيطان‌بزرگ است، به همين جهت اينستاگرام هيچگونه همكاري در ارتباط با جلوگيري از ارتكاب جرم و شناسايي مجرمان با جمهوري اسلامي ايران ندارند. 
وي نوشته است: هزاران پرونده كلاهبرداري، جعل عنوان، نقض حريم خصوصي و غيره در ارتباط با شكايات مردم از كاربران صفحات اينستاگرام در دستگاه قضايي تشكيل شده، اما به لحاظ اينكه سرورهاي اين شبكه در خارج از كشور است و هيچگونه همكاري با مراجع قانوني ايران ندارند اين پرونده‌ها بدون نتيجه باقي مانده و مردم به حق وحقوق خود نرسيده‌اند. 
خرم‌آبادي تصريح كرده است: تنها در بخشي از اينستاگرام كه مورد بازديد كاربران ايراني قرار گرفته بيش از ۲۵۰ ميليون محتواي خلاف عفت و اخلاق عمومي توسط روبات‌هاي هوشمند وزارت ارتباطات و حدود ۵۰۰ هزار محتواي ضد‌امنيتي و عليه مقدسات و ساير محتواهاي مجرمانه توسط گروه‌هاي رصد مردمي و نهادهاي امنيتي انتظامي و قضايي شناسايي شده است. 
معاون دادستان كل در امور فضاي تأكيد كرده است: بر‌همين اساس دستور مسدود‌سازي محتواي مجرمانه اينستاگرام از مدت‌ها قبل از اغتشاشات و فتنه اخير، توسط مراجع مختلف قضايي صادر و در اجراي دستور دادستان كل كشور به وزارت ارتباطات ابلاغ شده، ولي اين دستور بنا به دلايلي كه وزارت ارتباطات بايد پاسخگوي آن باشد قبل از فتنه ۹۶ اجرا نشد.  خرم‌آبادي نوشته است: اخيراً به خاطر نقش آشكار اينستاگرام در ايجاد آشوب‌ها، اغتشاشات و عمليات تروريستي در شهرهاي مختلف كشور دستور فيلتر آن از ناحيه شوراي امنيت كشور صادر و اجرا شد، اما متأسفانه وزارت ارتباطات بدون توجه به مسائل امنيتي و حجم عظيم محتواي مجرمانه موجود در اينستاگرام و دستورات قضايي صادره اين پايگاه اينترنتي را رفع فيلتر كرده است. با رفع فيلتر اينستاگرام جوانان و نوجوانان ايراني مجدداً با بهمني از محتواهاي مجرمانه در فضاي مجازي كشور مواجه شده‌اند.  
وي گفته است: بدين لحاظ از سوي دادستاني كل كشور به مسئولان وزارت ارتباطات اخطار داده شده كه رفع فيلتر اينستاگرام بر‌خلاف موازين قانوني و قضايي انجام گرديده و مسئولان امر بايد پاسخگو باشند. 
به گفته خرم‌آبادي حمايت بي‌قيد و شرط دولت از فعاليت بي‌ضابطه پيام‌رسان‌هاي خارجي و اختصاص بخش عمده‌اي از پهناي باند كشور به آنها علت اصلي تضعيف شبكه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان‌هاي بومي است. 
معاون دادستان تأكيد كرده است: حمايت از فعاليت بي‌ضابطه و غير‌قانوني پيام‌رسان‌هاي خارجي علاوه بر اينكه موجب ترويج جرم، جنايت، قانون‌گريزي و تضعيف حاكميت ملي در فضاي مجازي كشور شده موجبات جاسوسي دشمنان و وابستگي اقتصادي اجتماعي، فرهنگي و سياسي كشور را به دشمنان فراهم كرده و مانع ايجاد شبكه ملي اطلاعات شده است. 
خرم‌آبادي نوشته است: لازمه تحقق شبكه ملي اطلاعات دل كندن از شبكه‌هاي اجتماعي غير‌قابل كنترل بيگانه و رونق گرفتن شبكه‌هاي اجتماعي بومي است. اگر تصميمات مسئولان كشور به جاي كمك به رونق شبكه‌هاي اجتماعي بومي منجر به فراگيري دائم شبكه‌هاي اجتماعي خارجي شود، استقلال اقتصادي و سياسي و فرهنگي كشور در فضاي مجازي هرگز تحقق نخواهد يافت. 
 وي تصريح كرده است: هيچ يك از مسئولان مخالف گردش آزاد اطلاعات در كشور نيستند، اما قانونگرايي اقتضا دارد با گردش آزاد مجرمان، تروريست‌ها، جاسوسان و مهاجمان فرهنگي در فضاي مجازي كشور مخالفت شود. بستن شبكه‌هاي اجتماعي غير‌قابل كنترل خارجي نه‌تنها به كميت و كيفيت گردش آزاد اطلاعات در كشور لطمه نمي‌زند، بلكه موجب رونق گردش آزاد اطلاعات و توقف گردش آزاد جرم و جنايت در فضاي مجازي كشور خواهد شد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار