کد خبر: 890448
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
در پی تعلیق كمك‌های مالی امریکا به اسلام‌آباد، وزیر دفاع پاکستان رسماً اعلام كرد كه این كشور همکاری‌های دفاعی و اطلاعاتی خود با امریکا را به حال تعلیق درآورده است. سفیر سابق امریکا گفته است كه بدون همکاری پاکستان، ارتش امریکا در افغانستان مانند ماهی یا نهنگی است که بدون آب در ساحل افتاده و قادر به شنا کردن نیست. 
تنش‌های دیپلماتیک میان پاکستان و امریکا به بالا‌‌‌ترین حد خود رسیده و به توقف همكاری‌‌‌ها بین دو طرف منجر شده است. به گزارش رویترز، خرم دستگیرخان، وزیر دفاع پاکستان سه‌‌‌‌شنبه شب در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی در این کشور گفت:« اکنون بیش از هر زمان ضروری است که پاکستان یک گفت‌وگوی صریح با امریکا درباره تمامی مسائل مطرح داشته باشد.» او گفت:«امریکا به‌رغم هزینه کردن میلیارد‌‌‌ها دلار و کشته شدن سربازانش نتوانسته در جنگ افغانستان پیروز شود و در ۱۵ سال گذشته نیز تنها توانسته کنترل ۴۰درصد از افغانستان را در دست داشته باشد». او اظهار داشت:«امریکا باید با این مناطق کنترل نشده برخورد کند به جای آنکه انگشت اتهام را به سمت نقش‌آفرینی پاکستان بگیرد. معلق شدن کمک‌های نظامی امریکا به پاکستان هیچ اهمیتی ندارد. گفت‌وگوی راهبردی میان دو کشور در دو سال گذشته با تعلیق روبه‌رو شده است. گفت‌وگوهای سطح بالا با امریکا تا زمانی که در گفت‌وگوهای سطح کاری انسجام وجود نداشته باشد هیچ کارایی نخواهد داشت.»‌وی تأکید كرد که همکاری‌های طرفین نه تنها در بخش اطلاعاتی بلکه در بخش دفاعی نیز به حال تعلیق درآمده است. وزیر دفاع پاکستان اما مشخص نکرد که مدت زمان به تعلیق درآمدن روابط دفاعی و اطلاعاتی امریکا و پاکستان تا چه تاریخی خواهد بود. وی همچنین افزود:«هنوز مسیرهای زمینی و دالان هوایی پاکستان به روی امریکا بسته نشده است اما اگر ناچار شویم در شرایط خاص از این گزینه هم استفاده خواهیم کرد.» چند روز پیش نیز وزیر خارجه پاكستان اعلام كرد كه اتحاد با واشنگتن تمام شده است. امریکا هفته گذشته به بهانه حمایت پاكستان از گروه‌های تروریستی، كمك مالی 255 میلیون دلاری به این كشور را به حالت تعلیق درآورد كه به جنگ لفظی بین مقامات دو كشور منجر شد. مقامات امریکایی می‌گویند كه پاكستان خاك خود را به مكان امنی برای گروه‌های تروریستی تبدیل كرده است و تا زمانی كه این كشور با تروریست‌‌‌ها مقابله نكند، كمك‌های مالی را متوقف می‌كنند.  هرچند امریکا با تعلیق كمك‌های خود سعی دارد مقامات اسلام‌آباد را به پذیرش خواسته‌های خود در افغانستان وادار كند اما برخی مقامات واشنگتن می‌گویند كه بدون همكاری پاكستان، نمی‌توانند در افغانستان موفقیتی كسب كنند. ریچارد اولسون، سفیر پیشین امریکا در پاکستان روز چهار‌‌‌شنبه اعلام کرد:«بدون همکاری پاکستان، ارتش امریکا در افغانستان مانند ماهی یا نهنگی است که بدون آب در ساحل افتاده و قادر به شنا کردن نیست. » وی افزود:«تلاش دولت ترامپ برای تحقیر و مجازات پاکستان به دلیل اقدام نکردن علیه طالبان افغانستان به احتمال زیاد بی‌ثمر است.»
   
بهبود روابط تهران و اسلام‌آباد 

همزمان با دور شدن پاكستان از امریکا، اسلام‌آباد به دنبال بهبود روابط با تهران است. وزیر دفاع پاکستان با تشریح روابط ایران و پاکستان گفت:«سفر اخیر فرمانده ارتش پاکستان به ایران چشم‌انداز جدیدی برای گسترش روابط فیمابین گشود» دستگیرخان گفت:«سفر فرمانده ارتش پاکستان به همسایه غربی ما (ایران) دستاوردی مهم برای دولت پاکستان است زیرا این سفر زمینه آغاز گفت‌وگو‌‌‌ها برای دستیابی به منافع مشترک با این کشور همسایه را فراهم ساخت.» ‌به گزارش خبرگزاری میزان، ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان آبان ماه با سفر به تهران، با رئیس‌جمهور، رئیس ستادکل نیروهای مسلح، وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و دیگر مقامات عالیرتبه نظامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر دفاع پاكستان در ادامه خاطرنشان کرد:«دو روز پیش نیز، ژنرال ناصر خان جنجوعه مشاور امنیت ملی پاکستان در سفر به تهران در دیدار با همتای ایرانی خود، در خصوص تحولات منطقه و موضوعات مورد علاقه بین دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداخت.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار