کد خبر: 890375
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
چند سالي است که سوز ناگهاني سرما از اواسط زمستان تا نيمه هاي بهار مهمان ناخوانده باغات و مزارع سمنان مي شود و نگراني را در جان کشاورزان اين منطقه مي نشاند. وضعيتي که به رغم تکرار هر ساله نه تنها نسخه پيشگيرانه يا درمانگري براي ان پيدا نمي شود بلکه هر بار با پيدايش پديده جديدي بر درد کشاورزان سمناني مي افزايد ! از نبود پوشش بيمه حمايتي و عدم اطلاع رساني و اگاهي بخشي به کشاورزان در خصوص تغييرات احتمالي جوي گرفته تا جولان محصولات تقلبي براي مقابله با سرمازدگي محصولات از جمله عواملي است که اهمال کاري مسئولان جهاد کشاورزي استان در خصوص دغدغه چند ساله کشاورزان منطقه را به وضوح نمايان مي کند.

نويسنده: مريم احمدي

با رسيدن فصل زمستان به نيمه ،آمار و گزارشات خسارت سرمازدگي باغات و مزارع شهرهاي مختلف استان به ويژه شهرستان سمنان و شاهرود به عنوان قطب کشاورزي اين استان با شتاب نگران کننده اي رو به افزايش است. سرمازدگی حدود 100هکتار مزارع کلزا در میامی، ۱۵درصد گندم استان سمنان و بيش از70 درصد باغات انگور،گيلاس و زردآلوي شاهرود تنها بخشي از گزارشاتي است که بروز فاجعه اي خاموش در حوزه کشاورزي استان را هشدار مي دهد. وضعيتي که بنا به گفته کشاورزان در سايه بي توجهي و غفلت مسئولان جهاد کشاورزي و عدم حمايت هاي دولتي هر سال بدتر مي شود و حکم تير خلاص براي صنعت کشاورزي استان را دارد. طي سالهاي اخير به رغم جولان خشکسالي وسرمازدگي مکرر محصولات پوشش بيمه اي کشاورزان همچنان با مشکلات عديده اي روبروست. بنا به گفته کشاورزان اين منطقه از سال 94 هنوز مطالبات خسارات اين افراد پرداخت نشده و اين شرايط در کنار بي حاصلي محصولات رد سال 95 و احتمال افت ان در سال 96 کشاورزان را در تگناي مالي قرار داده است .

علاوه بر عدم حمايت پوشش بيمه اي از کشاورزان استان، بحث عدم اطلاع رساني و ارائه اموزش به فعالان اين بخش هم از جمله مواردي است که در کنار نبود نظارت مسئولان متولي بر تجهيزات و امکانات کشت وکار اين روزها دردسر جديدي را براي کشاورزان استان رقم زده است. از چند هفته پيش کشاورزان براي کاهش نگراني از سرمازدگي محصولات شان به خريد برخي مواد موجود در بازار با عنوان ضد يخ مزارع روي آورده اند و با پرداخت مبالغ قابل توجهي براي تهيه اين مواد تقلايشان براي حفظ دسترنج امسالشان را به نمايش گذاشتند . اين در حالي است که کارشناسان اعلام کرده اند اين به اصطلاح ضد يخ هاي مزارع که فروشندگان با ترفند قابليت استفاده به مدت سه تا چهار سال به کشاورزان مي فروشند نه تنها مانع سرمازدگي محصول نمي شود بلکه مي تواند اثرات مخربي هم بر مزارع داشته باشد. چرا که این مواد ساختارهای نفتی دارند و نه‌تنها برای کشاورزی مفید نیستند بلکه ضررهای هنگفتی را نیز به زمین وارد می‌سازند همچنین این محصولات باعث افزایش شدید نیترات خاک نیز می‌شوند که اصلاً استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود.

جالب اينجاست که مسئولان جهاد کشاورزي استان از وجود چنين پديده اي در بازار استان اعلام بي خبري مي کنند. البته ناگفته نماند چندي پيش يکي از کارشناسان بخش باغات جهاد کشاورزي استان در اين خصوص به خبرنگاران گفته بود :" ما هم شنیده‌ایم محصولی به نام ضدیخ در شهرهاي استان به ويژه در شاهرود و میامی عرضه می‌شود اما هنوز موردی از شکایت به دست ما نرسیده تا درباره آن اقدام کنیم! "

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار