کد خبر: 890360
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
راه اندازي خط اهن قزوين-رشت سبب تحکيم روابط سياسي، تجاري و فرهنگي ايران با کشورهاي همسايه و اروپا و توسعه اقتصادي کشور مي شود
در حالي که آخرين گزارش جوان در خصوص " روند پروژه ملي راه اهن قزوين- رشت طي چند ماه گذشته از وعده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه مبني بر اتمام اين پروژه تا پايان سال 96 سال جاري خبر مي داد، پيگيري هاي اخير "جوان" به تحقق اين وعده و شتاب مطلوب اين خط اهن صحه مي گذارد . خط اهن قزوين رشت که عنوان سخت ترين پروژه ريلي کشور بعد از انقلاب رابه خود اختصاص داده و اخرين حلقه اتصال کريدور راه اهن شمال به جنوب محسوب مي شود، بدون هيچ مانعي در حال رسيدن به نقطه پاياني است . پروژه اي که مي تواند امتياز مثبتي را در کارنامه دولت در حوزه حمل ونقل طي سالهاي اخير به ثبت برساند.

نويسنده: مريم احمدي

با روشن شدن مزاياي اقتصادي احداث خط آهن قزوين- رشت و فراهم شدن امکاني براي تسهيل مراودات تجاري با کشورهاي اروپايي و البته تاکيد مقام معظم رهبري درخصوص توسعه فعاليت هاي اقتصادي در کشور، احداث خط اهن قزوين- رشت که بيش از يک دهه معلق مانده بود شتاب گرفت و حالا بنابه گفته مسئولان کشور و به رغم تجارب ناموفق گذشته طبق زمانبندي با سرعت مطلوبي در راه رسيدن به نقطه پاياني است! پروژه اي که گويا نه تنها با کمبود منابع مالي و تامين اعتبار مواجه نيست بلکه به دليل اهميتش در توسعه روابط اقتصادي و سيساسي با کشورهاي همسايه با نظارت مداوم و مستقيم مسئولان ارشد دولت و کشور در حال اجراست. از انجا که تابه امروز تمام نياز مالي از محل اعتبارات دولتي و همچنين صندوق ذخيره ارزي تامين شده تکميل اين پروژه تا پايان سال جاري و افتتاح آن در اوايل سال آينده قطعي شده است.

طبق گزارشات رسيده با پیگیری وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، طي چند هفته گذشته دولت جمهوری آذربایجان ۵۰۰ میلیون یورو برای ساخت خط ریلی آستارا به رشت تعيين و بر تسريع ساخت خط آهن مذکور تاکيد کرده است . بنابه گفته محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اتصال قطعه قزوین - رشت به بندرانزلی کالاهاي وارده از هند به چابهار و از اين مسير به آستارا و در نهايت به جمهوري آذربايجان و روسيه منتقل شده و علاوه بر توسعه روابط تجاري با اين کشورها مي تواند از نظر سياست هاي بين المللي سبب تقويت و تحکيم روابط سياسي بين ايران و کشورهاي همسايه شود .

لازم به ذکر است با اره اندازي اين خط اهن تردد بدون روادید به جمهوری آذربایجان برای مرزنشینان شهرستان آستارا در دستور کار رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان قرار گرفته است.

اجراي بي سابقه پروژه اي سخت در کشور!

با نزديک شدن پروژه خط اهن قزوين- رشت به ايستگاه پاياني ،جلسات مسئولان براي راه اندازي هر چه سريعتر و برنامه ريزي اهداف توسعه با جديت دنبال مي شود . از انجا که چشم انداز در نظر گرفته شده در صنعت حمل و نقل ریلی کشور اجراي 919 کيلومتر خط ريلي بود با راه اندازي اين پروژه اين هدف نيز محقق شده و نمره درخشاني در کارنامه مسئولان راه و شهرسازي به ثبت مي رساند .

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تاييد اين موضوع گفت: راه آهن قزوین-رشت یک طرح عمرانی خاص و ویژه است که با توجه به شرایط مالی کشور اجرای آن سابقه نداشته است.

خیرالله خادمی با بيان اينکه همه تلاش خود را به کار گرفته ایم تا این خط آهن در سال جاری مورد بهره برداری قرار بگیرد افزود: این مسیر ریلی نسبت به سایر راه های ریلی کشور ارجحیت خاصی دارد چرا که اتصال دهنده ایران به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و اروپا است و با بهره برداری از آن شاهد کاهش هزینه های حمل و نقل کالا برای کشور خواهیم بود. چرا که با بهره برداری از خط آهن قزوین-رشت-آستارا مدت انتقال بار از ایران به روسیه و اروپا به نصف زمان فعلی کاهش پیدا می کند.

وی از راه آهن قزوین-رشت به عنوان یک طرح عمرانی خاص و ویژه یاد کرد که با توجه به شرایط مالی کشور اجرای آن سابقه نداشته است و ادامه داد: برای اجرای این طرح ریلی تاکنون نزدیک به 30 هزار میلیارد ریال هزینه صرف شده است و برای تکمیل آن نیز امسال 30 میلیارد ریال تخصیص پیدا کرده است.

هيچ مانعي وجود ندارد!

شرايط جغرافيايي و مسير صعب العبور اين خط آهن عنوان سخت ترين خط ريلي کشور با حجم عملیاتی بالا را به آن بخشيده و از مجموع ۱۶۴ کیلومتر مسير این پروژه، ۲۸ کیلومتر آن از مسیر تونل و هشت کیلومتر آن از روی پل عبور می کند که بزرگترین پل ریلی کشور به طول یک هزار و430 متر برروی دریچه سد منجیل در این مسیر واقع شده به همين دليل از لحاظ حجم کاری، اين خط اهن جزو بزرگترین پروژه های ریلی کشور محسوب مي شود . حفر 22کیلومتر تونل، پنج کیلومتر گالری (تونل مصنوعی) به همراه اجرای 22 میلیون متر مکعب علمیات خاکبرداری و یک میلیون و 300 هزار متر مکعب بتن ریزی به عنوان ديگر مشخصات فني اين پروژه بر سختي آن افزوده است .

با اين وجود گويا هنوز تلاش و تاکيدات مسئولان مربوطه براي رفع موانع از سر راه بزرگترين طرح عمراني و حمل و نقل کشور با جديت ادامه دارد . موضوعي که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور طي روزهاي اخير به ان اذعان کرده و گفت: گره کار این طرح، پل های خاص و تونل های آن بوده که در تلاشيم هرچه زودتر تمام شوند تا قول رییس جمهوری مبنی بر تکمیل راه آهن قطار-قزوین به رشت در سال جاری محقق شود.

بنا به گفته خادمي تقریبا همه کارهای مربوط به این طرح ریلی انجام و سعی شده تمامی پشتیبانی و تجهیزات این مسیر ریلی را از داخل کشور انجام شود تا اشتغال و اقتصاد کشور نیز به رونق برسد. در حال حاضر احداث خط آهن قزوین-رشت دارای 99 درصد پیشرفت فیزیکی است و به زودي اين مسير به عنوان يک مسير توسعه بين المللي و زیباترین مسیرریلی کشور به بهره برداري مي رسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار