کد خبر: 890334
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی استان البرز:
معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی استان البرز با بیان اینکه به صورت متوسط بین ۵۰۰ الی ۷۰۰ نفر شتر در استان البرز وجود دارد، گفت: حضور شترهای سرگردان در اراضی البرز سبب بیابان شدن اراضی می‌شود.

مهدی فتحی با اشاره به ادامه معضل حضور شترها در مراتع استان البرز، اظهار داشت: از 50 سال گذشته هیچ‌گونه مجوز حضور شتر در مراتع استان البرز صادر نشده است.

وی با تاکید بر اینکه بحث حضور شترها در استان در مورد دامداری و دامپروری نیست و مختص مراتع است، تصریح کرد: متاسفانه تعدادی شتر وارد استان البرز شده‌ و هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به مدیریت چرا، به این معضل ورود شده اما برای حل آن به کمک بیشتری نیاز است، ادامه داد: در این راستا جلسات بسیاری با جهاد کشاروزی و مدیریت عشایری استان برگزار شده و درخواست کمک از آن‌ها شده است تا ما مجبور به برخورد قهری با این موضوع نشده و این معضل ساماندهی شود.

فتحی با اشاره به اینکه باید سرعت ساماندهی حضور شترها در مراتع به سبب آسیب بسیاری که به منابع طبیعی استان وارد می‌شود بالا رود، خاطرنشان کرد: شترها بیشتر در منطقه نظرآباد حضور دارند و از طرفی تعدادی شتر سرگردان بین استان قزوین، مرکزی و تهران وجود دارند که برخی اوقات تعداد شترهای سرگردان در البرز به 2 هزار نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه با سختگیری‌هایی که در استان البرز اجرا می‌شود شترها معمولا وارد استان نمی‌شوند، افزود: اما با وجود این شرایط به صورت متوسط بین 500 الی 700 نفر شتر در استان البرز وجود دارد.

فتحی با اشاره به اینکه شترهای سرگردان صاحب دارند اما زمانی که وارد منابع عرصه طبیعی می‌شوند صاحبان آن‌ها به همراه شان نیستند و ساربانان روزها این شترها را رها کرده و شب‌ها آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، بیان کرد: شتر یک دام سنگین است و حرکت آن در اراضی که در حال تبدیل شدن به بیابان هستند متاسفانه می‌تواند شکل خاک را به هم بزند و زمانی که این امر بیش از ظرفیت منطقه باشد عملا آن‌جا به سمت بیابانی یا کویر شدن می‌رود، به همین سبب جایگاه این شترها در استان البرز نیست.

معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی استان البرز با بیان اینکه البرز ظرفیت حضور شترها را ندارد، اضافه کرد: حضور این شترها در نظرآباد سبب تشدید کانون ریزگرد شده ضمن آن که حتی در پروژه‌هایی که میلیون‌ها تومان هزینه می‌شود، اگر غفلت شود، وارد شده و تمام کارها را از بین می‌برند که بارها این اتفاق افتاده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار