کد خبر: 890286
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
سرمقاله مدیر‌ مسئول:
اخيراً فيلمي از جلسه خبرگان رهبري خرداد 1368 در فضاي مجازي و تلويزيون فارسي ملكه انگليس پخش شد كه در آن مقام معظم رهبري به شدت استدلال مي‌كند كه...
دکتر عبد‌الله گنجی 

اخيراً فيلمي از جلسه خبرگان رهبري خرداد 1368 در فضاي مجازي و تلويزيون فارسي ملكه انگليس پخش شد كه در آن مقام معظم رهبري به شدت استدلال مي‌كند كه من خود را شايسته رهبري نمي‌دانم و براي آنكه از او درگذرند با نهايت تواضع التماس مي‌كند و از برخي حاضران  جلسه مي‌پرسند «شما فردا حكم مرا مي‌پذيريد؟»

بدون ترديد دسترسي به اين ويدئو كه از اسناد حاكميتي است از عهده هر بي‌سروپايي بر‌نمي‌آيد و گويي اتاق شيشه‌اي‌ مد نظر روحاني در چنين مواردي مصداق مي‌يابد اما در مصاحبه‌اي كه بي‌بي‌سي با نشر‌دهنده اين ويدئو دارد، سه نكته و انگيزه روشن مي‌شود؛ اول اينكه طرف مي‌گويد اين ويدئو از سوي كساني برايش ارسال شده است كه از ناراضيان حكومت هستند. طبيعي است كه جنس اين نارضايتي از جنس ضد انقلاب شناخته شده، منافقين و سلطنت‌طلب‌ها‌ نيست بلكه از جنس كساني همانند روح‌الله زم است. اما دو نكته ديگر كه ذهن را به افشا‌كنندگان ويدئو نزديك‌تر مي‌كند اين است كه ناشر مي‌گويد ارسال‌كننده  اصرار دارد كه هر چه سريع‌تر و در سالگرد فوت هاشمي پخش شود و نكته سوم اينكه ارسال‌كننده اصرار دارد در همين روزهايي كه برخي شعارهاي ساختار‌شكن داده‌اند، پخش شود. لذا ممكن است فيلم آن جلسه سرنوشت‌ساز در بين اسناد شخصي مسئولان وقت مجلس خبرگان بوده باشد كه البته سيستم‌هاي امنيتي بايد پاسخگو باشند. برخي از افرادي كه قبلاً به عنوان محقق اسناد خبرگان را بيرون بردند نيز خودشان را لو دادند اما «كينه كديوريسم» باعث شد اين واقعيت كتمان شود كه مجدداً در 15 مرداد 1368 و پس از تصويب قانون اساسي، مجلس خبرگان با رأي قاطع‌تري رأي 14 خرداد خود را دائمي كرد.

اما درباره محتواي آن بايد عين جمله اميرالمؤمنين به معاويه را يادآوري كرد كه: «گفته‌اي مرا چونان شتر مهار كرده به سوي بيعت مي‌كشاندند. به خدا قسم خواستي نكوهش كني اما ستودي، خواستي رسوا سازي كه خود را رسوا كرده‌اي، مسلمان را چه باك كه مظلوم واقع شود، مادام كه در دين خود ترديد نداشته و در يقين خود شك نكند.» در فرهنگ ديني ما افتخار و تحسين براي كساني است كه خود را لايق مسئوليت‌ها‌ي خطير نمي‌دانند و تمسخر، كنايه و لعن براي كساني است كه به دنبال مسئوليت مي‌دوند. از قضا بايد كساني را بر مسئوليت‌ها گماشت كه خود دنبال آن نيستند. قطعاً آنان كه خود به دنبال مسئوليت مي‌دوند، عاقبت بخير نخواهند شد و حتماً وقتي به بيت‌المال و مسئوليت مي‌رسند به تعبير اميرالمؤمنين مانند «شتري كه به جان گياه بهاري بيفتد» از بيت‌المال مي‌دوشند.

قبل از آن هم مقام معظم رهبري خود را لايق رياست جمهوري نمي‌دانستند اما با توصيه و تأكيد امام به اين ميدان وارد شدند و در روزهاي پاياني رياست جمهوري نيز در جواب يك دانشجو كه پرسيد بعد از رياست جمهوري چه‌كار خواهيد كرد، فرمودند: «هر چه امام بفرمايند. اگر فرمودند مسئول عقيدتي - سياسي ژاندارمري يكي از مناطق دورافتاده كشور بشوم، اين كار را خواهم كرد.» خداوند نيز رسالت خود را در چنين افرادي قرار خواهد داد. جنس كساني كه به سوي دنيا مي‌دوند با جنس كساني كه توفيقات الهي به سوي آنان مي‌آيد، متفاوت است. جنس كساني كه «من» از همه وجودشان مي‌بارد با جنس كساني كه مصاديق خطبه همام اميرالمؤمنين هستند، متفاوت است. 

امروز و پس از 28 سال اين ويدئوي جلسه خبرگان نه تنها موجب افتخار مقام معظم رهبري است كه افتخار همه كساني است كه در اين 28 سال عماروار پا در جاي پاي وي گذاشتند و لحظه‌اي دچار ترديد نشدند. تصوير رهبر جامعه اسلامي از خود، غير از اين نبايد باشد كه اگر غير از اين بود، سقوط در ورطه هواي نفس حتمي خواهد شد. البته محتواي سخنان رهبري در آن جلسه با شاخص‌هاي درون‌ديني و اخلاق ديني بايد معنا‌دهي شود كه اگر با متد‌هاي غربي و برون‌ديني تفسير شود، نتيجه آن به اهداف نشردهندگان آن نزديك‌تر است.

مقام معظم رهبري اولين مخالف انتخاب خود بودند و بر عدم انتخاب خود همانند اميرالمؤمنين «كه مرا واگذاريد و ديگري را انتخاب كنيد» اصرار كردند و رمز توفيقات الهي ايشان در همين نگرش و تواضع نهفته است.

اما حتماً ايشان قبل از پايان حيات پربركت خويش روزي به ميدان خواهند آمد و گلوهاي پر از استخوان مؤمنين و حزب‌الله را با عبارتي همانند اميرالمؤمنين آزاد خواهند كرد كه «همچون گله‌هاي گوسفند مرا در ميان گرفتند اما آنگاه كه به پا خاستم و حكومت را به دست گرفتم، جمعي پيمان شكستند و گروهي از اطاعت من سر باز زده، از دين خارج شدند (دقت شود عدم اطاعت از علي معادل خارج شدن از دين بوده است) و برخي از اطاعت سر برتافتند. گويا نشنيده بودند سخن خداي سبحان را كه مي‌فرمايد: «سراي آخرت را براي كساني برگزيديم كه خواهان سركشي و فساد در زمين نباشند و آينده از آن پرهيز‌كاران است. آري! به خدا آن را خوب شنيده و حفظ كرده بودند، اما دنيا در ديده آنان زيبا نمود و زيور آن چشم‌هايشان را خيره كرد.»

اگرچه رهبري تا سرحد امكان از پذيرش اين مسئوليت امتناع كردند اما وقتي حجت بر ايشان تمام شد، زخارف دنيا را بر خود و فرزندان حرام كردند و با همه وجود گردنه‌هاي پيچيده را پرنفس پيمود و در ادامه راه پر بهجتي كه امام راحل مقابل ما قرار داده بود، لحظه‌اي ترديد نكرد. شايسته اوست كه سرانجامش همانند اميرالمؤمنين گردد.
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
1
کارکنان بی بی سی همگی از راس تا قاعده اگر جایی شان می سوزد (که می سوزد) بهتر است به جای این کارها از یخ استفاده کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
1
با سلام . اگر به تاریخ ایران نگاه کنیم کشور ما هزاران سال شاهد جنگ . اغتشاشات . نفوذ افکار مختلف بود . برای حل و پاکسازی این افکارهای التقاطی نیاز به ارامش داشت . تا درمسیر روند تکامل قرار گرفته و افکار پاک و روش همان سنت الهی در جامعه اجرا شود . این اتفاق یعنی ارامش در جامعه در سال 57 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد .رهبریت امام خمینی . مخصوصا ایت اله خامنه ای این فرصت طلایی را در اختیار مردم ایران قرار داد . می بینیم روز بروز افکارهای التفاطی وافکار غلط از جامعه زدوده می شود . بزرگترین رمز وحدت می باشد . و اعتقاد و اطاعت کامل از رهبری است . الان در سایه ارامش ذر جامعه مردم بصیرت و اگاهی درمردم بالاتر رفته است . مخصوصا این اگاهی و بصیرت در در دهه های 70 80 و90 امروز ایران ببسیار چشمگر است .
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
3
مقاله کاملاً منطقی و شایسته بود بخصوص تفاوت پذیرش مسئولیت در نظامهای اسلامی و غربی
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
1
جناب گنجی " مطالب رهیر معظم انقلاب مصداق مناسبی برای شناخت دشمنان کشور بیان داشتند " به لطف خداوند دشمنان
ایران اسلامی و همه مسلمانان از احمق ها هستند " انچه که انجام می دهند " حماقت بیشتر " نشان به مردمانی که به طریقی زخم خورده تصمیمات سردمداران امریکا و صیهونیست هایفاسد و پادوهای انان هستند " نشانه خودشان رفته و ثابت می کنند که چه اندازه دارای تفکرات پوشالی خالی از شناخت " با همه جاسوس بازی هائی که دارند " می باشند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
1
عدم اطاعات از علی به معنای خروج از دین است عدم اطاعت از سید علی چطور ؟ آن هم خروج از دین است؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
1
0
بله بودند کسانی وقتی در انتخابات 84 نتوانستند رای بیاورند و تشنه ی پست ومقام بودند ، بنای فتنه و آشوب رو گذاشتند وبه فکر این بودند که ی روزی زهرشان را بریزند.تا اینکه در انتخابات 88 فتنه رو بپا کردند و ... گفتند اگرکسی غیر از موسوی برنده انتخابات شود من ایران رو بهم میریزم و...هم شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سرداد.خودش هم تبعیض واختلاف طبقاتی رو بوجود آورد.خدا از سر تقصیراتش نگذرد.
فرهادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
0
0
عدم اطاعت ازسبدعلی خروج ازعقلانیت است
ناشناس
|
Canada
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
0
1
من با نحوه برخورد ... با اعتراض مردم مخالفم.ولی بنظرم آقای خامنه ای بسیار مرد فرزانه ٬ساده زیست و قابل احترامی بودند و هستند.دیدن این ویدیو هم فقط ارادت من را به ایشون بیشتر کرد. انسان نیکو صفت یا وظیفه را به عهده نمیگیره یا اگر گرفت با تمام وجود این مسیولیت را انجام میده. ایشون همه توان خودشون را صرف کشور کرده. حیف که همراهان همچون خودشون در این سیستم نیست. کاش ما مردم قدر خوبان را بیشتر بدونیم و پشتیبان باشیم. امیدوارم خود ایشون به پشتوانه مردم ریشه این فساد اقتصادی در ایران که دیگه مربوط به این جناح ان جناح نیست و متاسفانه همه گیر شده را بکنند.
ناشناس
|
Canada
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
0
1
مرا در میان مردم علوّ مقام مبخش، مگر آن که در درونم حس فروافتادگی بیشتر شود. امام سجاد علیه السلام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
0
1
احسنت.خدا خیرت بده
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
0
1
خدا آقا را از خطرات حفظ کند هر کس تو این جامعه باید شخصیت های مملکتی را با معیار عقل و دین و قرآن محک بزنه تا دروغگو از راستگو مشخص بشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار