کد خبر: 890278
لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/003jbK
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
علاقه و اصرار آموزش و پرورش به خصوصي‌سازي مدارس و خريد خدمت دولتي مغاير با قانون اساسي، سياست‌هاي كلي و سند تحول بنيادين است...
علیرضا سزاوار

سند تحول بنيادين آموزش و پرورش بر دولتي بودن و تقويت شأن حاكميتي نظام تعليم و تربيتي كشور در ابعاد گوناگون تأكيد دارد، اما مسئولان آموزش و پرورش اصرار به خصوصي‌سازي دارند. خصوصي‌سازي هم خلاصتاً يعني امكانات دولتي را در اختيار افراد قرار دهيم تا بتوانند در حوزه آموزش و پرورش استفاده كنند. اين موضوع به دو دليل امكانپذير نيست، نخست آنكه با اصل ۳۰‌قانون اساسي منافات جدي دارد، زيرا در اين اصل، تحصيل بايد تا پايان دوره متوسطه رايگان و از طريق دولت باشد. دليل ديگر اين است كه آموزش و پرورش جزو حاكميت است. در حاكميت سياست‌گذاري و تبيين راهبردها و تدوين محتواي كتب درسي انجام مي‌شود و اگر هم قرار است خصوصي‌سازي صورت بگيرد، بايد مجوز مجلس را داشته باشد. 
همه اين اتفاقات در حالي است كه به گفته وزير آموزش و پرورش، راه نجات اين وزارتخانه «خريد خدمت از بخش خصوصي» و «مشاركت بخش غير‌دولتي» است. 
  
تأكيد بر اشتباه قبلي

محمدعلي بطحايي، بدون ارائه توضيح بيشتر «خريد خدمت از بخش خصوصي» را نه يك انتخاب كه «اجبار در شرايط فعلي» دانست. 
پيشتر نيز معاون توسعه وزارت آموزش و پرورش از واگذاري برخي از اماكن آموزشي به بخش غيردولتي و تغيير كاربري فضاهاي آموزشي خبر داده بود.  در همين راستا وزارت آموزش و پرورش واگذاري مدارس دولتي به بخش غيردولتي را نيز به عنوان يكي از راهكارهاي كاهش هزينه در پيش گرفته است. اين سياست دوسال پيش پس از واگذاري نزديك به هزار واحد آموزشي، به دليل مخالفت مجلس شوراي اسلامي متوقف شد، اما همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد وزير آموزش و پرورش بار ديگر بر واگذاري مدارس به بخش خصوصي تأكيد كرده‌است. 
  
مجلس هم مخالف است

حميدرضا حاجي‌بابايي، رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس شوراي اسلامي هم آذر امسال همزمان با تحويل لايحه بودجه به مجلس هدف دولت از استاني شدن بودجه وزارت آموزش و پرورش را «واگذاري مدارس دولتي» عنوان كرده بود. كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هم در همين راستا خواستار «ممنوعيت واگذاري مدارس دولتي» شده‌است.  ميرزاده، سخنگوي اين كميسيون هم با انتقاد گفته بود كه «اين كميسيون مصوب كرد هر جا در بودجه ۹۷ بحث واگذاري‌ به بخش خصوصي است، قيد به استثناي مدارس دولتي اضافه شود.‌» ظاهراً دولت با اجراي سياست خصوصي‌سازي مدارس و خريد خدمت از بخش دولتي به دنبال راهكاري براي فرار از استخدام معلم است. به گفته وزير آموزش و پرورش اين وزارتخانه در شروع سال تحصيلي آينده به ۷۰‌هزار معلم جديد نياز دارد. 
بطحايي از بازنشستگي ۴۰‌هزار معلم در پايان سال تحصيلي 97- ۹6‌ و نياز به استخدام ۳۰‌هزار معلم جديد به دليل تغيير نظام آموزشي و اضافه شدن يك پايه آموزشي ديگر در شروع سال تحصيلي آينده خبر داده است.  وزارت آموزش و پرورش چند ماه قبل با صدور اطلاعيه‌اي از برگزاري آزمون استخدامي براي جذب معلمان جديد خبر داد، اما آنگونه كه معاون توسعه انساني وزير گفته است، معلمان جديد به صورت پيماني به كار گرفته خواهند شد. اين در حالي است كه به‌كارگيري معلمان پيماني و خريد خدمت در سال‌هاي گذشته با اعتراض گسترده روبه‌رو شده است. 
  
تفاوت تعليم و تربيت با تجارت

عضو كميسيون سبك زندگي شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم با بيان اينكه نظام تعليم و تربيت با تجارت فرق دارد، اظهار كرد: نمي‌توانیم صرفاً با منابع و كسب درآمدهاي مالي، خصوصي‌سازي را مطرح كنيم بلكه خصوصی‌سازي نياز به بسترهاي بسيار بيشتري دارد.  محمد بنائيان در ادامه به حاكميت دولت بر برنامه درسي اشاره كرد و گفت: اگر از منظرحاكميتي نسبت به اجراي برنامه درسي در مدارس نگاه كنيم، بايد بگوييم اين حاكميت هميشه اعمال مي‌شود و از اين نظر هيچ‌گونه واگذاري‌ای اتفاق نمي‌افتد، اما بر اساس قانون مدارس غير‌دولتي و قانون شوراها اين اختيار به نظام آموزشي داده شده است كه با حفظ كاركردهاي سياستگذاري و نظارتي از طريق تأسيس مدارس غير‌دولتي و حمايت از فعاليت‌هاي آموزشي آنها، مشاركت مردم طلبيده شود. وي از تأكيد سند تحول بنيادين آموزش و پرورش بر آموزش و پرورش دولتي گفت و ابراز كرد: در بندي از اين سند تقويت شأن حاكميتي نظام تعليم و تربيتي رسمي عمومي در ابعاد سياستگذاري، برنامه‌ريزي، پشتيباني و نظارت و ارزيابي در كنار كاهش تصدي‌گري در امور غير ضروري در بعد اجرا با رعايت اصل عدالت مورد تأكيد قرار گرفته است.  
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
0
با سلام .در تمامی کشورهای جهان 1=اموزش و پرورش 2- بهداشت و درمان = دفاع از کشور طبق قانون اساسی بعده دولت است . اما از مشارکت مردم استفاده می کنند . در ایران مشارکت مردم در امر دفاع درقالب بسیج بود . در اموزش و پروش مشارکت مردم ایجاد مدارس غیر انتفاعی . ساخت مدرسه توسط خیرین .و یا همان دانشگاه ااد می باشد . این مشارکت به دولت کمک می کند تا دولت بتواند بیشتر به قشر اسیب پذیر جامعه برسد . چون در تمامی جهان هزینهای اموش بسیار بیشتر می باشد .
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
0
سایت محترم " زمانی که همه وزرای یک دولت از سرمایه داران
هستند " جای تعجب ندارد این نوع نگاه و تفکر تاجر مابانه در همه
سطوح کشورداری ظهور کند " بنابراین تعلیم وتربیت کشور هم از این نوع نگاه و تفکر بی نصیب نخواهد ماند " تجارت گونه خواهد بود. حتما
این نوع نگاه را از ترامپ" یاد گرفته اند.
رمضانعلی محمدیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
0
بسم الله.باسلام.حقیردبیر بازنشسته با سی وپنج سال سابقه آموزشی از دبستان تا دانشگاه واز مرفه ترین تا محرومترین مناطق کشور نه تنها رایگان بودن تحصیل ومخصوصا"فعالیتهای فوق برنامه را مفیدفایده نمیدانم بلکه بالعکس سالیان سال شاهد ضررهای این قانون بوده ام (به استناد تاریخچه آموزش وپرورش معاصر در ایران)و معتقد به توان بالای نظام تعلیم وتربیت در درآمدزائی واشتغال آفرینی درست وسالم اداره نظام تعلیم وتربیت کشور میباشم واگر این امر به درستی انجام شود به فضل الهی حلاّل مشکلات مادی ومعنوی بسیاری در حوزه تعلیم وتربیت خواهد شد نه به این صورت فاجعه بار فعلی که مدارس غیرانتفاعی اسمی وعین انتفاعی رسمی وآموزشگاههای مسرف سرمایه های ذیروح وبی روح ملت مخصوصا" نسل آینده ساز ملک وملت اسلام عزیز بسان آواری مخرب کاری جز تخریب شأن وشخصیت معلم وبالطبع تضعیف جایگاه علم ودانش انجام نداده ونمیدهند.که حتی مدارس دولتی نیز از عفونتهای ناشی از نگاه پول محوری در امان نبوده ودچار بلای تدریس خصوصی بی ضابطه ونمره فروشی ومدرک فروشی شده است.کافی است به نحوه معیشت مادی در مکتبخانه ها قبل از ورود دولتها به ساختار اداره تعلیم وتربیت نگاهی انداخته و مقام معلم.میزان سواد و ادب وانگیزه علم آموزی محصلین ودیگر پارامترهای فرمول تعلیم وتربیت فرد از هفت سال به بالا را با بعداز دولتی شدن آموزش وپرورش تا بحال مقایسه بفرمائید.مطلب در این مهم فراوان است اما مشکل اصلی نظام تعلیم وتربیت ما در حال حاضر وجود مدیران سیاسی کار از فرق مختلف چی چی طلب یا چی چی گرا وحومه های شیفته قدرت وتشنه ثروت میباشد که این هزار جزیره صدور دستورالعمل را به میدان مین برای معلمین ومربیان شایسته وفرهیخته بسیاری که همراه مدیران پاک دست هنوزهم حضور فیزیکی گسترده ای در این وزارتخانه دارند تبدیل نموده است.والسلام.شهرک اندیشه.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار