کد خبر: 890274
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
پرونده جنگ نيابتي امريكا عليه ايران در قالب يك كتاب عرضه خواهد شد
نيابتي بودن حمله رژيم بعث عراق به سركردگي صدام حسين به ايران و جنگ هشت‌ساله موضوعي است كه در تازه‌ترين كتاب دفاع مقدسي با نام «رؤياي امريكايي» به آن پرداخته شده است.
جواد محرمي

نيابتي بودن حمله رژيم بعث عراق به سركردگي صدام حسين به ايران و جنگ هشت‌ساله موضوعي است كه در تازه‌ترين كتاب دفاع مقدسي با نام «رؤياي امريكايي» به آن پرداخته شده است. در تازه‌ترين كتابي كه با موضوع دفاع مقدس در دست تأليف  می‌باشد قرار است بيش از پيش به ماهيت جنگ هشت‌ساله ايران با عراق پرداخته شود. در اين كتاب گلعلي بابايي و حسين بهزاد دو تن از نويسندگان نامي دفاع مقدس با هم همكاري مي‌كنند. گلعلي بابايي روز گذشته از اتمام تأليف اين كتاب و پروژه بازخواني پرونده جنگ نيابتي ايالات متحده امريكا عليه ايران خبر داد و گفت:‌ جنگ نيابتي امريكا عليه ايران از شهريور 1359 تا مرداد 1367 به مدت هشت‌سال بوده است كه هم اكنون نيز ادامه دارد. 

به گفته اين نويسنده دفاع مقدس: ‌اين كتاب 10فصل دارد كه در پايان هر فصل عكس‌ها و اسناد مرتبط نيز آورده شده است. فصل اول كتاب به بررسي ريشه‌هاي جنگ پرداخته است؛ اينكه طراحي اين جنگ از چه زماني انجام شده است. طبق سندي كه روزنامه نيويورك تايمز در سال‌1366 منتشر كرد، طرح جنگ عراق براي اشغال اراضي ايران در سال‌1950 (اواخر 1329 شمسي) همزمان با تصويب لايحه ملي‌شدن صنعت نفت ايران و طرد كمپاني نفتي بريتانيا با كمك و ياري دولت انگلستان پي‌ريزي شد. هدف از اين طرح، تسلط بر استان نفت‌خيز خوزستان بود، مشروط بر اينكه در پي حمله عراق و اشغال برق‌آساي شماري از مناطق سوق‌الجيشي و شهرهاي ايران، آتش‌بسي با نظارت شوراي امنيت سازمان ملل متحد بين طرفين برقرار شد و در طول دوران متاركه‌ جنگ، ايران از اين استان به نفع عراق چشم‌پوشي كند. وي با بيان اينكه ظرف سه‌سال بعد از طراحي اين نقشه، مفاد آن توسط انگليسي‌ها بارها مورد جرح و تعديل قرار گرفت تا هماهنگ با شرايط و احوال آن زمان باشد، مي‌افزايد: «طرح ياد شده از سوي مستشاران انگليسي كه در آن زمان در مناطق مختلف خاورميانه حضور داشتند به روز رساني شد، ولي به دليل آنكه ايران با انجام كودتاي انگليسي‌ـ ‌امريكايي آژاكس در (28 مرداد 1332) مجدداً در حوزه‌ نفوذ استعمار انگلستان قرار گرفت، از اجراي آن صرف‌نظر شد.‌»

بابايي با اشاره به فصل دوم كتاب كه «شبكه نقاب، مجري طرح كودتاي برژينسكي» نام دارد، اينطور توضيح داده: «زبيگنيو برژينسكي، رئيس شوراي روابط خارجي امريكا ابتدا كودتاي پايگاه نوژه را طراحي كرد تا با كودتا بتواند انقلاب مردم ايران را ساقط كند. 

اين نويسنده با اشاره به فصل سوم كتاب كه «جنگ نيابتي ـ رؤياي امريكايي صدام» نام دارد، گفت: ‌صدام به دنبال رؤيايي دست نيافتني بود. او مي‌خواست ژاندارم منطقه خاورميانه شود، بعد از آنكه امريكا در طرح‌هايي چون درگيري‌هاي قومي، حمله نظامي به طبس و كودتاي شبكه نقاب شكست خورد، صدام را جلو انداخت تا همان طرح سال‌1329 را اجرايي كند، در حقيقت جنگ نيابتي صدام در سال 1359 با چراغ سبز امريكايي‌ها كليد خورد، ضمن آنكه با حمايت‌هاي امريكا، اروپا، پادشاهي سعودي و ديگر حكام مرتجع عرب به مدت هشت‌سال ادامه پيدا كرد. اين نويسنده مي‌افزايد: واقعيت اين بود كه صدام بر اساس «رؤياي امريكايي» خود، خبر فتح استان خوزستان طي جنگي برق‌آسا را به خبرنگاران خارجي مستقر در خرّمشهر اشغالي داده بود اما به راستي چه اراده‌اي اين رؤياي اهريمني سردار مغرور قادسيه الصدام! را به كابوسي تلخ مبدل كرد؟ و ماشين جنگي قدرتمند او را در دشت‌هاي گرم خوزستان و كوه‌هاي سر به فلك كشيده‌ غرب ايران زمينگير كرد؟! بحث محوري اين كتاب است.

بابايي با اشاره به لزوم ترجمه اين نوع كتاب‌ها گفته: در جريان حضور در نمايشگاه كتاب فرانكفورت كه پاييز سال جاري برگزار شد، يكي از ناشران خارجي از بنده سراغ كتابي درباره جنگ ايران و عراق را گرفت كه نه سياسي باشد و‌ نه مذهبي. من اين كتاب را معرفي كردم، چراكه معتقدم هر چند ممكن است لايه‌هايي سياسي در اين كتاب وجود داشته باشد‌، اما اصل كار، يك پژوهش امنيتي ـ  نظامي است، لذا قرار شد ما بخشي از كتاب را در اختيارشان بگذاريم تا بررسي كنند. رؤياي امريكايي قرار است به صورت مشترك از سوي انتشارات 27 بعثت و نشر صاعقه منتشر شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار