هادي عسگري
علي ملاقليپور در گفتوگو با «جوان»، درباره وضعيت ساخت فيلمنامه «زنگبار»، ميگويد: من و محمد امين نوروزي دغدغهمان محرومان و مستضعفان جامعه است كه هر سال بر تعدادشان نيز افزوده ميشود؛ افرادي كه در خرج خانوادهشان ماندهاند و بيكارند، بر همين مبنا تصميم گرفتيم فيلمنامهاي بنويسيم و تلاش كرديم كه در آن حاشيهنشيني و نقاط ملتهب حاشيه تهران و مديراني كه در اين فضا به دنبال رفاه طلبي هستند، بپردازيم. ملاقليپور ميافزايد: چيزي كه در فيلمنامه به آن پرداختيم يك افشاگري نيست بلكه چيزي است كه همه مردم با آن سر و كار دارند و دربارهاش حرف ميزنند.
اين كارگردان جوان، درباره علت رد شدن فيلمنامه ميگويد: اين حدس را ميزنم كه شايد به خاطر اينكه در شرايط ملتهب و ناآرامي در جامعه فيلمنامه «زنگبار» را بررسي كردهاند، هيئت بازبيني دست و دلش لرزيده و آن را رد كرده است. اين در حالي است كه طرح اوليه فيلمنامه براي پنجماه پيش است و ما فيلمنامه را حدود سه ماه قبل ارائه داديم. كارگردان«قندون جهيزيه» تأكيد ميكند: گاهي يك فيلمنامه از سر ابتذال و ترويج افكار غلط روي ميز مميزي ميرود و گاهي يك فيلمنامه دردمند را زير تيغ ميبرند كه اين خيلي دردآور است.
فرزند مرحوم رسول ملاقليپور با بيان اينكه خود را نسبت به مردم و قشر مستضعف جامعه مسئول و متعهد ميدادم، ادامه ميدهد: در فضاي فعلي سينما ساخت فيلم خنثي خيلي راحت است، ولي من نميخواهم فيلمم خنثي باشد و از موضعش نسبت به مستضعفان كه خط قرمز من است، عدول كند.
ملاقليپور با اشاره به اينكه شوراي پروانه ساخت، از وي خواسته فيلمنامه را بازنويسي كند، تأكيد ميكند: تا جايي كه در توانم هست تلاش ميكنم خواستههاي شورا را مد نظر قرار دهم، ميدانم بازنويسي فيلمنامه براي من و نوروزي دردآور است، اما اميدوارم با ايجاد فضاي تعاملي بتوانيم نظر شوراي پروانه ساخت را كه از انسانهاي اهل فن هستند برآورده كنم.
كارگردان «قندون جهيزيه» ميگويد: در زمان ساخت فيلم قبليام هم با چنين مشكلاتي روبهرو بودم و از جشنواره گرفته تا اكران فيلم هيچ سنگي نبوده كه جلوي پايم نينداخته باشند، اما معتقدم ميشود با سعهصدر از سوي شورا، مشكلات فيلمنامه «زنگبار» حل شود.