کد خبر: 890232
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
‌معاون رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤال «جوان» مطرح كرد
نوبخت: در سال 97 در بخش‌هاي مختلف گردشگري 173هزار نفر، مسكن 240هزار نفر، حمل‌ونقل 25هزار نفر، كشاورزي 67هزار نفر و در صنعت 74هزار نفر شغل ايجاد خواهد شد
مهران ابراهيميان

نوبخت در نشست خبري كه به مناسبت تشريح برنامه‌هاي دولت براي ايجاد اشتغال در محل سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، برخلاف سخنان دو روز گذشته رئيس‌جمهوري گفت: مهم‌ترين بحث هايي كه جوانان دنبال مي‌كنند و از دولت مي‌خواهند اشتغال است ولو آنکه بحث‌هاي ديگر هم مطرح باشد!

معاون رئيس‌جمهور در اين نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار «جوان» مبني بر اينكه در سال 97 چقدر از صندوق توسعه ملي به منظور اشتغال و طرح‌هاي نيمه تمام برداشت خواهد شد، گفت: ‌در سال آينده حدود 38هزار ميليارد تومان منابع تخصيص خواهد يافت كه از اين مقدار حدود 17هزار ميليارد تومان  براي همكاري با بخش خصوصي در طرح‌هاي نيمه تمام اولويت‌دار و 21هزار ميليارد تومان براي طرح‌هاي اشتغال جوان در شهر‌ها و روستا‌ها اختصاص خواهد يافت. 
در صورتي كه منابع بودجه‌اي برنامه‌هاي دولت تأمين و به محل‌هاي مورد نظر تخصيص يابد. به گفته نوبخت در سال بعد يك‌ميليون و33هزار شغل ايجاد مي‌شود كه در كنار اين دستاورد بازسازي 150هزار مسكن فرسوده ( 100هزار مسكن در شهرها و 50 هزار مسكن در روستاها)، نوسازي حمل و نقل ريلي و خودرويي درون و برون شهري، توسعه كشاورزي و صنعت پوشاك نيز رخ خواهد داد. 

اين در حالي است كه تنها در يك قلم منابع 17هزار و 900ميلياردي دولت از محل افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي از سوي مجلس به 10هزارميليارد تومان تعديل يافته و محل تأمين اين منبع نيز از فروش اموال تمليكي ديده شده است كه بهترين عملكرد آن در سال 94 كمتر از 450ميليارد تومان بوده است!

محمد باقر نوبخت در اين نشست با اشاره به تجهيز بيش از 327هزار و 700ميليارد تومان سرمايه‌گذاري در بودجه در دوبخش سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي اشتغال و سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي عمراني، گفت: با تخصيص 17هزار و 900ميليارد تومان از محل افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي، 15هزارميليارد تومان از محل صندوق توسعه ملي و 6 هزار ميليارد تومان ديگر از محل صندوق توسعه ملي به واسطه قانون حمايت اشتغال روستايي و عشايري و 35هزار ميليارد تومان از محل تسهيلات بانكي طرح‌هاي ايجاد شغل پيگيري خواهد شد. مجموع منابع تخصيص يافته براي طرح‌هاي اشتغال و توليد 73هزار و 400ميليارد تومان است. 
 
254هزار ميليارد تومان براي طرح‌هاي عمراني 

نوبخت در مورد سرمايه‌گذاري طرح‌هاي منابع عمراني گفت: 254هزار و 300ميليارد تومان از اين محل پيش‌بيني شده كه 60هزار و 400 ميليارد تومان منابع عمومي، 13هزار و 300ميليارد تومان منابع خصوصي، 53هزار و 100ميليارد مشاركت خصوصي، تسهيلات صندوق توسعه ملي و بانك‌ها، 3هزار ميليارد تومان آب‌هاي مرزي و 124هزار و 500ميليارد تومان شركت‌هاي دولتي خواهد بود. وي ادامه داد: از محل اين سرمايه‌گذاري‌ها رشد 6درصدي براي اقتصاد و حدود يك‌ميليون و 32هزار شغل پيش‌بيني مي‌شود. 

نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگاری  مبني بر اينكه گفته بوديد دولت مجوز افزايش حامل‌هاي انرژي را طبق تبصره قانون بودجه 96 در سال جاري دارد و با توجه به اينكه هم‌اكنون موضوع افزايش اين حامل‌ها در لايحه سال 97 منتفي شده آيا برنامه‌اي براي گران كردن سوخت در سال جاري داريد، گفت: نه امسال بلكه سال‌هاي پيش نيز اين امكان را داشتيم و وجود يك رقم در رديف‌ها تنها ملاك نيست، هر كاري بخواهيم بكنيم با مجلس هماهنگ بوده و به آن عمل مي‌كنيم. 
   
حقوق مديران اضافه نمی‌شود

وي در مورد افزايش حقوق‌هاي مديران گفت: حقوق مقامات براي سال آينده اضافه نخواهد شد چون سقف گذاشته شده و امكان افزايش آن وجود ندارد. دولت اگر بتواند يك ريال از محل هزينه‌هاي جاري صرفه‌جويي كند، اين كار را انجام خواهد داد. وي تأكيد كرد: داشتن برنامه روي كاغذ اشتغال ايجاد نمي‌كند، اما شرط لازم است و اين گام را برداشتيم. با نگاه واقع‌بينانه وارد بازار كار شديم، سياست‌ها بايد معطوف به طرف تقاضا و عرضه و محيط توأمان باشد كه اين مدل سه وجهي را مدنظر خواهيم داشت. 

وي در مورد افزايش نرخ ارز طي روزهاي گذشته و قيمت ارز مداخله‌اي بانك مركزي كه حدود 4هزار و 380 تا 390تومان بوده است، گفت: سياست دولت در رابطه با نرخ ارز تغيير نكرده و همچنان به تقويت پول ملي تأكيد داريم، ‌همكاران در بانك مركزي از طريق شوراي پول و اعتبار سياستگذاري مي‌كنند و مواردي كه پيش مي‌‌آيد، كنترل خواهند كرد و تا جايي كه مطلع هستم تأكيد بر اين است كه اين سياست توسط بانك مركزي ادامه يابد. نوبخت در مورد بانك اطلاعاتي بيكاران، گفت: ابتدا بايد شناخت كافي از متقاضيان بازار كار داشته باشيم، برخي از اين اطلاعات در كاريابي‌ها و در معاونت علمي و فناوري رئيس‌جمهور وجود دارد و ادارات نيز از بيكاران ثبت‌نام به‌عمل مي‌آورند. 
 
6 هزار شغل كشاورزي در چه بخش‌هايي ايجاد مي‌شود؟ 

سخنگوي دولت به ايجاد اشتغال در بخش كشاورزي پرداخت و عنوان كرد: 67هزار شغل جديد با 10هزار و300ميليارد تومان تسهيلات بانكي ايجاد خواهد شد كه 33هزار مورد آن مربوط به بخش گلخانه‌اي و 20هزار شغل صنايع تبديلي و 14هزار شغل ديگر در بخش پرورش ماهي و نظاير آن است، همچنين 173هزار و92نفر در صنايع گردشگري مشغول به كار خواهند شد. 
   
25هزار شغل در بخش حمل و نقل

نوبخت در ادامه به ايجاد 25هزار فرصت شغلي در بخش حمل و نقل اشاره كرد و گفت: با تخصيص منابع به بخش‌هاي مختلف علاوه بر ايجاد اشتغال به كاهش 287هزار تن گازهاي گلخانه‌اي و 49ميليون دلار صرفه‌جويي سوخت دست خواهيم يافت. وي گفت: سال 97 حدود 15هزار تاكسي، 2هزار اتوبوس، 2هزار ميني بوس و ميدل باس، 2هزار ون، 2هزار كاميون، هزار واگن مترو، 200واگن مسافربري برون شهري، 100لكوموتيو و 200واگن حمل و نقل و 50هزار موتورسيكلت برقي نوسازي خواهند شد. رئيس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ايجاد 221هزار فرصت شغلي در قالب طرح كارورزي تأكيد كرد: همچنين اشتغال در صنايع كوچك و خوشه‌هاي صنعتي و 51هزار شغل در طرح‌هاي نيمه‌تمام صنعتي كه سال 97 پايان مي‌يابد، مدنظر است. نوبخت بابيان اينكه 65 هزار طرح نيمه‌تمام استاني و 6هزار طرح ملي داريم، تصريح كرد: 4هزار ميليارد تومان از طرح‌ها شناسايي شده كه قابل واگذاري هستند و بخش ديگري از اين طرح‌ها را از طريق مشاركت با بخش خصوصي به اتمام خواهد رسيد و در اين راستا 68هزار و 126ميليارد تومان منابع تجهيز خواهد شد كه سهم صندوق توسعه 15هزار ميليارد تومان و سرمايه خارجي 3هزار ميلياردتومان خواهد بود. 
   
سال آينده 15ميليارد دلار به صندوق توسعه ملي واريز مي‌شود

نوبخت در پاسخ به «جوان» درمورد سهم صندوق توسعه ملي گفت: 15ميليارد دلار درآمد سال آينده به صندوق توسعه ملي واريز مي‌شود و اگر 12درصد مصارف بودجه را از آن كم كنيم بالغ بر 6 تا 6/5 ميليارد دلار درآمد براي تسهيلات‌دهي باقي مي‌ماند. 
  
اشتغال با بافت فرسوده 

رئيس سازمان برنامه و بودجه به سهم بخش مسكن در ايجاد اشتغال اشاره كرد و گفت: در بخش بافت فرسوده 240هزار شغل پيش‌بيني شده كه 100هزار واحد در شهرها ساخته مي‌شود و 50 هزار مسكن روستايي و اجتماعي نيز ساخته خواهد شد كه سود تسهيلات براي روستاها 5درصد و براي شهري‌ها 9درصد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار