کد خبر: 890201
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
چنانچه شخصي اموال خصوصي را از بين ببرد بر اساس قانون مجازات خواهد شد. برابر اصل ۴۰ قانون اساسي هيچ‌كس نمي‌تواند اعمال خويش را وسيله اضرار به غير يا تجاوز به منافع عمومي قرار دهد. اضافه بر آن طبق اصل ۲۲ قانون اساسي حيثيت، جان، مال، حقوق، مسكن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردي كه قانون تجويز كند.
چنانچه شخصي اموال خصوصي را از بين ببرد بر اساس قانون مجازات خواهد شد.  برابر اصل ۴۰ قانون اساسي هيچ‌كس نمي‌تواند اعمال خويش را وسيله اضرار به غير يا تجاوز به منافع عمومي قرار دهد. اضافه بر آن طبق اصل ۲۲ قانون اساسي حيثيت، جان، مال، حقوق، مسكن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردي كه قانون تجويز كند.
علاوه بر موارد فوق قانونگذار در قوانين جزايي نيز از جرم‌انگاري جرم تخريب غافل نمانده و در مواد مختلفي به مبارزه با اين اقدام‌ها پرداخته است چراكه بر اساس ماده ۶۷۶ قانون مجازات اسلامي هر كس ساير اشياي منقول متعلق به ديگري را به آتش بزند به حبس از شش ماه تا سه سال محكوم خواهد شد. اضافه بر آن ماده ۶۷۷ اين قانون مقرر مي‌دارد كه هر كس عمداً اشياي منقول يا غيرمنقول متعلق به ديگري را تخريب كند يا به هر نحو، كلاً يا بعضاً تلف نمايد و از كار اندازد، به حبس از شش ماه تا سه سال محكوم خواهد شد.
همچنين مطابق با ماده 678 هرگاه جرائم مذكور در مواد 676 و 677 به وسيله مواد منفجره واقع شده باشد، مجازات مرتكب، دو تا پنج سال حبس است. موضوع ديگر، بحث مسئوليت مدني است كه بر اساس آن، شخص به غير از مجازات مقرر در قوانين بايد از عهده جبران خسارت پيش‌آمده نيز برآيد چراكه به موجب قانون مدني و قواعد عام مسئوليت اتلاف و تسبيب از زمره موجبات ضمان و مسئوليت قهري هستند. از سوي ديگر هر كس مال غير را تلف كند، ضامن آن است و بايد مثل يا قيمت آن را بدهد، اعم از اينكه از روي عمد تلف كرده باشد يا بدون عمد و اعم از اينكه عين باشد يا منفعت و اگر آن را ناقص يا معيوب كرده باشد، ضامن نقص قيمت آن مال است. حال آنكه مطابق با ماده 689 در تمام موارد مذكور هرگاه حرق و تخريب و ساير اقدامات انجام شده منتهى به قتل يا نقص عضو يا جراحت و صدمه به انسانى شود مرتكب علاوه بر مجازات‌هاى مذكور حسب مورد به قصاص و پرداخت ديه و در هر حال به تأديه خسارات وارده نيز محكوم خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار