کد خبر: 890107
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
مراکز جامع‌ خدمات بهزیستی سازمان بهزيستي اقدامات مثبتي را براي مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي آغاز كرده‌اند...
عليرضا سزاوار

سازمان بهزيستي هم اكنون در كشور 250 پايگاه خدمات اجتماعي و 350 پايگاه سلامت روان در محلات آسيب پذير و مناطق حاشيه‌اي شهرها فعال كرده است. در همين رابطه، رئيس مركز توسعه، پيشگيري و درمان اعتياد بهزيستي كشور هم طي اقدامي در خور تحسين از اجراي طرح فقرزدايي اجتماع ‌محور در محلات آسيب پذير و مناطق محروم خبر داده است. فريد براتي‌سده با بيان اينكه در جهت ارتقاي برنامه‌هاي كاهش آسيب بايد فرآيندهاي اجراي كاهش آسيب‌ها تغيير كند، گفت: براي كاهش هزينه‌ها خدمات كاهش آسيب را بايد پرشتاب كنيم. عدم افزايش تعرفه‌ها و افزايش هزينه‌ها در كاهش آسيب به كيفيت و كميت برنامه‌هاي كاهش آسيب صدمه مي‌زند. 

به گفته اين مقام: «‌درصورتي كه در محلات آسيب پذير و حاشيه‌اي شهرها، افرادي نيازمند خدمات مشاوره تخصصي حوزه اختلالات روانشاختي باشند، توسط بهزيستي به مراكز تحت پوشش معرفي مي‌شوند.‌» وي اجراي طرح فقرزدايي اجتماع محور را از ديگر طرح‌هاي سازمان بهزيستي كشور در محلات آسيب‌پذير و مناطق محروم اعلام كرد و افزود: «‌در اين طرح با همكاري آموزش فني و حرفه‌اي، مهارت‌هاي شغلي به افراد داده مي‌شود تا با ديگر حمايت‌ها از جمله پرداخت تسهيلات، زمينه اشتغال آنان به ويژه زنان سرپرست خانوار فراهم شود.‌»
  
مناطق محروم، تشنه خدمات

حمايت از اقشار مختلف مانند افراد آسيب‌ديده اجتماعي، معلولان و زنان سرپرست خانوار، پيشگيري و ارائه آموزش‌هاي مناسب براي توانمند كردن افراد، بخشي از وظايف سازمان بهزيستي است كه عموماً مناطق محروم نياز به دريافت چنين خدماتي دارند.  راهكاري كه به‌تازگي اين سازمان براي حل مشكل خدمات‌رساني به مناطق محروم ارائه كرده، راه‌اندازي مراكز جامع خدمات بهزيستي يا CBR است.   در اين مراكز خدمات اجتماعي، پيشگيري، توانبخشي، تسهيلات مشاغل خرد خانگي، پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي، يك وعده غذايي گرم به كودكان، ساماندهي معلوليت‌ها و خدمات پيگيري  ارائه مي‌شود. 
 
گام دوم، 120 منطقه حاشيه نشين

تا پايان سال جاري اين مراكز در 30 شهرستان و در شهرهاي زير 50‌هزار نفر افتتاح مي‌شوند، اما در گام بعدي با همكاري بهزيستي و وزارت راه و شهرسازي 120‌منطقه حاشيه‌نشين كشور شناسايي شده‌اند كه اين مراكز به صورت تدريجي در آنها راه‌اندازي خواهند شد.  حبيب‌الله مسعودي‌فريد، معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشورهم اوايل تيرماه سال جاري از در دستور كار قرار گرفتن راه‌اندازي مراكز جامع خدمات بهزيستي در مناطق محروم و حاشيه‌‌نشين كشور خبر داد. به گفته او در كميته محروميت‌زدايي وزارت كشور بر اساس اولويت‌هاي ارائه‌شده از سوي سازمان برنامه و بودجه و وزارت كشور، مراكز جامع خدمات بهزيستي در مناطق محروم و حاشيه‌ كشور راه‌اندازي مي‌شود.  طبق برآوردهاي اوليه، هر يك از مراكز جامع خدمات بهزيستي ظرفيت ارائه خدمت به 10‌هزار نفر را دارد. اين مراكز سالانه حداقل 500‌ميليون تومان هزينه دارند كه بهزيستي در تلاش است تا از منابع داخلي سازمان جهت راه‌اندازي اين مراكز استفاده كند. افزايش اعتبار اين مراكز يك نياز ضروري است، زيرا با اين كار كيفيت خدمات ارائه شده ارتقا مي‌يابد. 
   
سيستان و بلوچستان، آغازگر راه

هم‌اكنون بالغ بر 420‌هزار نفر از خدمات CBR روستايي سازمان بهزيستي بهره‌مند شده‌اند. اولين مركز جامع خدمات بهزيستي شهري هم تيرماه در سراوان سيستان و بلوچستان شروع به كار كرد.  در اولين افتتاح، رئيس سازمان بهزيستي كشور با حضور در مركز سراوان، آن را افتتاح كرد و همزمان ۲۰‌پايگاه CBR شهرهاي محروم كشور در شش‌استان سيستان و بلوچستان، خراسان رضوي، چهارمحال‌وبختياري، خوزستان، گلستان و كرمان به صورت ويدئوكنفرانس افتتاح شد. پيش از اين مراكز نيز يك مركز در حاشيه شهر مشهد با توجه به افزايش شديد حاشيه‌نشيني در اطراف مشهد راه‌اندازي شده بود. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار