کد خبر: 890101
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
رئيس مؤسسه علوم تحقيقات شيلات كشور گفت: سالانه ۲۰ميليون دلار ارز براي واردات ماهي تيلاپيا از كشور خارج مي‌شود و محيط زيست حتي اجازه پرورش ماهي تيلاپيا در همان مزارع آزمايشي را كه مجوز دولت گرفته بود هم به ما نداد.
پرورش ماهي تيلاپيا از سال 90 مورد بحث قرار گرفت و با مخالفت‌هاي سازمان حفاظت محيط زيست مواجه شد. كارشناسان اين سازمان معتقدند تيلاپيا ماهي همه چيزخوار و در عين حال مهاجم است كه ممكن است سلامت محيط زيست را به خطر انداخته و گونه‌هاي بومي را از بين ببرد، البته اين ماهي به دليل داشتن تيغ كم، فيله خوب و بوي اندك براي طبخ مورد پسند بازار كشورمان قرار گرفته و مردم ميل زيادي به مصرف آن دارند، اما به جاي پرورش داخل، سالانه 20ميليون دلار ارز از كشور براي واردات اين ماهي هزينه مي‌شود. 
محمد پوركاظمي در نشست خبري به واكنش‌هايي كه اخيراً در مورد توليد ماهي تيلاپيا در كشور اعلام شده پاسخ داد و گفت: به ‌رغم مجوزهايي كه در سال‌هاي گذشته از سوي دولت براي پرورش ماهي تيلاپيا در مؤسسه تحقيقات علوم شيلات و بافق يزد داده شده، اما متأسفانه در عمل هنوز امكان پرورش رسمي اين ماهي در كشور فراهم نشده است. 
وي با اشاره به مخالفت سازمان محيط زيست مبني بر پرورش اين ماهي در كشور خاطرنشان كرد: ماهي تيلاپيا را نوعي ماهي مهاجم اعلام مي‌كنند كه پرورش آن در آب‌هاي آزاد سبب از بين رفتن ذخاير بومي مي‌دانند، در حالي كه اين ماهي نوعي ماهي خاصي است در دماي آب زير 9 درجه از بين مي‌رود و در نتيجه با توجه به اينكه ما دانش فني پرورش اين‌گونه ماهي را در مؤسسه تحقيقات علوم شيلات با 100 سال سابقه به دست آورده‌ايم، اعلام كرده‌ايم كه امكان توليد اين ماهي را در استخرهاي بسته بدون آنكه به آب‌هاي آزاد راه داشته باشند، داريم. 
رئيس مؤسسه تحقيقات علوم شيلات به اين نكته اشاره كرد كه حدود 10 كارگاه پرورش ماهي با ظرفيت بين 20 هزار تا 50 هزار تن توليد ماهي تيلاپيا اكنون آماده است، اما متأسفانه به دليل به نتيجه نرسيدن با سازمان محيط زيست، عملاً پرورش رسمي ماهي تيلاپيا در اين كارگاه‌ها وجود ندارد، در حالي كه سالانه 12هزار تن ماهي به ارزش 20ميليون دلار به كشور وارد مي‌شود كه ما مي‌توانيم جلوي خروج ارز را از كشور بگيريم. 
پوركاظمي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه شنيده مي‌شود نوع كيفيت پايين ماهي تيلاپيا با عنوان زيلي در برخي مزارع در حال پرورش و ورود به بازار است، گفت: قطعاً وقتي امكان پرورش رسمي يك نوع محصولي در كشور وجود ندارد، اين اتفاقات مي‌افتد و حتي ما آماري از مزارع غيررسمي و زيرزميني پرورش اين گونه ماهي نداريم و آنها هم براي ارائه اطلاعات به ما همكاري نمي‌كنند. 
وي در توضيح بيشتر اين موضوع افزود: امكان پرورش اين ماهي در مزارع مجوزدار هم امكان ندارد، به دليل اينكه بازرسي‌هاي دوره‌اي از اين مزارع انجام مي‌شود كه در صورت مشاهده موارد خلاف، پروانه اين مزارع باطل مي‌شود. 
وي گفت: قزل‌آلا يك ماهي بسيار عالي و بازارپسند است و اكنون روسيه متقاضي ماهي قزل‌آلاي پرورشي ايران با وزن بالاي يك كيلوگرم است و اگر بازار صادرات ما به بالاي رقم 150 تا 160 هزار تن برسد، ديگر نگراني براي توليد تيلاپيا وجود ندارد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار