کد خبر: 890092
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در دومین كنفرانس امنیتی تهران
وزیر خارجه ایران در كنفرانس امنیتی تهران با بیان اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند به قیمت ناامن کردن همسایگان برای خود تولید امنیت کند، گفت رقابت مخرب تسلیحاتی و تنش بین همسایگان به معنی تحمیل هزینه‌های بیشتر به ملت‌های منطقه است و موجب تشدید بیش از پیش این مشکلات خواهد بود. 

دومین کنفرانس امنیتی تهران با موضوع «امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا؛ چالش‌‌‌‌ها و روندهای نوظهور» روز دو‌‌‌شنبه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور تعدادی از مهمانان خارجی و داخلی برگزار شد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به عنوان سخنران افتتاحیه این کنفرانس با بیان اینکه دولت‌های منطقه به گفت‌وگوی اطمینان‌بخش نیاز دارند به تشریح جزئیات پیشنهاد ایجاد یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس پرداخت.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف گفت:«دومین کنفرانس امنیتی در شرایطی برگزار می‌شود که منطقه غرب آسیا در یکی از دشوار‌‌‌ترین دوره‌های تاریخ خود قرار دارد و جریان افراط‌گرایی خشونت‌طلب که این منطقه را دستخوش یکی از خطرناک‌‌‌‌ترین و خسارت‌بار‌‌‌ترین ادوار تاریخی‌اش کرده بود رو به زوال گذاشته است.» ‌ظریف با تأكید بر پیروزی ارتش‌های سوریه و عراق در مقابل تروریست‌‌‌ها گفت:«مردم و دولت‌های عراق و سوریه طی شش سال گذشته دلاورانه علیه این گروه‌‌‌ها به ویژه داعش مقاومت کردند و به پیروزی‌های مهمی دست یافتند و ما خوشحالیم که در این مبارزه تاریخ‌ساز در کنار این دو ملت دوست و برادر قرار داشتیم». محمدجواد ظریف درباره چالش‌های موجود در دوران پساداعش نیز خاطرنشان كرد: «در این دوران که بین فروپاشی خلافت جعلی داعش و شکل‌گیری شرایط مطلوب امنیتی در منطقه قرار داریم ما و دیگر بازیگران منطقه‌ای با سه چالش مهم یعنی درک درست واقعیات موجود، نیل به درک مشترک در مورد وضعیت مطلوب برای منطقه و همچنین راه‌های تحقق این وضعیت مطلوب مواجه هستیم.»  

به گزارش خبرگزاری فارس، ظریف در ادامه سخنان خود حفظ انسجام ملی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه را ضرورتی تردیدناپذیر عنوان کرد و گفت:«تحرکات قومی و طایفه‌ای در سوریه و عراق با گرایش‌های جدایی‌طلبی خطری برای منطقه و جهان است و باید با درایت مسئولان ملی، محلی و گفت‌وگو بر پایه احترام به حاکمیت ملی تمامیت ارضی و قوانین اساسی این تحرکات به همگرایی و همکاری تبدیل شود. » این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان به تجاوز عربستان به یمن و کشتار مردم این كشور اشاره کرد و گفت:«ادامه تجاوز علیه مردم مظلوم یمن و تداوم حملات کور هوایی و جنایات جنگی گسترده علیه غیرنظامیان در این کشور یکی دیگر از عوامل تنش‌زا در منطقه است. پس از 33ماه جنگ بی‌حاصل باید مهاجمان به این درک رسیده باشند که این بحران راه‌حل نظامی ندارد و طرف‌‌‌‌ها چاره‌ای جز گفت‌وگو و اجماع ملی برای حل بحران پیش رو ندارند». ظریف با تأکید بر اینکه دخالت‌‌‌‌ها و سیاست‌های امریکا در منطقه یکی از اساسی‌‌‌‌ترین چالش‌‌‌‌هایی است که به بحران‌های کنونی در این منطقه دامن زده و موجب پیچیدگی بیشتر شرایط شده است، خاطرنشان كرد:« امریکا هنوز نسبت به واقعیات عینی در سطح منطقه بی‌توجه است و با ادامه حضور نظامی غیرمشروع در خاک سوریه بر پیگیری سیاست‌های مخرب و تش‌زای خود اصرار دارد». وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ادامه اشغال فلسطین همچنان حاد‌‌‌ترین مسئله‌ای است که منطقه و جهان با آن دست به گریبان است، تأكید کرد:«همه مسائل منطقه مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر این معضل اصلی و ستمی است که طی 70 سال گذشته بر مردم فلسطین رفته است.

شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم نامشروع صهیونیستی توسط امریکا، اعلام دشمنی آشکار با مسلمانان و دولت‌های اسلامی و ایجاد فرصت برای افراطی‌گری و تروریسم است».  ظریف در ادامه به افزایش خریدهای تسلیحاتی در منطقه خلیج فارس نیز اشاره كرد و با بیان اینكه مسابقه تسلیحاتی نمونه‌ای از رقابت‌های مخرب است، تصریح كرد:« میانگین هزینه‌های نظامی همسایگان ما در منطقه خلیج فارس نسبت به تولید ناخالص داخلی از بالاترین‌‌‌‌ها در سطح جهانی است. در سال گذشته کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مجموعاً 116 میلیارد دلار صرف بودجه‌های نظامی کرده‌اند، چنین اقدامی هم موجب تنش می‌شود و به بی‌اعتمادی دامن می‌زند و هم موجب هدر رفتن سرمایه‌های حیاتی مردم منطقه و پر کردن جیب‌های یغماگران سازنده تسلیحات مرگبار می‌شود. در شرایطی که منطقه ما با طیفی از مشکلات حاد مانند تروریسم، افراطی‌گری، بحران‌های زیست محیطی همچون گرد و غبار و خشکسالی، تشدید مهاجرت و ضعف دولت‌‌‌‌ها در پاسخگویی به مطالبات مردم مواجه است، رقابت مخرب تسلیحاتی و تنش بین همسایگان به معنی تحمیل هزینه‌های بیشتر به ملت‌های منطقه و موجب تشدید بیش از پیش این مشکلات خواهد بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار