کد خبر: 890091
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
یمنی‌ها بعد از شلیک موشک به ریاض، قدرت پدافند هوایی‌شان را به نمایش گذاشتند
یمنی‌‌‌‌‌ها اعلام کردند در عرض کمتر از 24 ساعت دو فروند جنگنده ائتلاف سعودی را ساقط کرده‌اند در حالی که ریاض سقوط اولی را تأیید کرد اما درباره دومی تا شامگاه روز دوشنبه واکنشی نشان نداد.
ظهر روز دو‌‌‌‌شنبه پدافند هوایی ارتش یمن اعلام کرد که یک جنگنده وابسته به ائتلاف سعودی را در آسمان پایتخت هدف قرار داده است. یمنی‌‌‌‌‌ها در حالی از هدف قرار دادن جنگنده ائتلاف سعودی خبر می‌دادند که عصر روز یک‌‌‌‌شنبه نیز اعلام کردند یک جنگنده سعودی را هدف قرار داده‌اند. عربستان سعودی خبر سقوط این جنگنده را تأیید کرد اما مدعی شد دلیل سقوط آن فنی بوده است. ریاض همچنین گفته خلبان‌های این جنگنده ساقط شده،  ایجکت کرده و نجات یافته‌اند. 

منبعی نظامی در پدافند هوایی ارتش یمن در گفت‌وگو با شبکه «المسیره» وابسته به انصارالله اعلام کرده است که جنگنده سرنگون‌شده، از نوع «تورنادو» و ساخت کشور انگلیس است اما جنگنده‌ای که روز دو‌‌‌‌شنبه هدف پدافند هوایی یمن قرار گرفته بنابر گفته منابع انصارالله اف‌15 بوده است. شبکه خبری المسیره وابسته به انصارالله گزارش داد این جنگنده‌‌‌‌‌ها با موشک‌های زمین به هوا هدف قرار گرفته‌اند. زدن دو جنگنده ائتلاف سعودی باعث غافلگیری ناظران شده است. نزدیک به سه سال است که آل‌سعود با حمایت امریکا و انگلیس و فرانسه یمن را هدف حملات همه‌جانبه قرار داده است. ضعف پدافند هوایی یمن باعث شده در طول چند سال گذشته جنگنده‌های سعودی با آزادی عمل بیشتری به بمباران مناطق نظامی و غیرنظامی و همچنین زیرساخت‌های یمن اقدام کنند. مهم‌‌ترین سؤالی که هم اکنون از سوی ناظران مطرح می‌شود این است که آیا انصارالله توانسته پدافند هوایی خود را تقویت کند و مهم‌تر اینکه خواهد توانست در مقابل حملات هوایی ائتلاف سعودی بازدارندگی ایجاد کند.

پیش‌تر سرتیپ ستاد خلبان ابراهیم الشامی، فرمانده نیروی هوایی یمن نیروهای ائتلاف سعودی را از ادامه تجاوز به حریم یمن بر حذر داشته و اعلام کرده بود که معادله در روزهای آینده تغییر خواهد کرد. همچنین به نظر می‌رسد سعودی‌‌‌‌ها از هدف قرار گرفتن دومین جنگنده خود غافلگیر شده‌اند و تا عصر روز دو‌‌‌‌شنبه هیچ واکنشی به ادعای انصارالله نشان ندادند. علاوه بر غافلگیری پدافند هوایی یمن، یگان موشکی و انصارالله روز یکشنبه یک فروند موشک دیگر را به سمت پادگان «المعزاب‌» در جازان واقع در جنوب عربستان شلیک کردند. صنعت موشکی ارتش یمن و انصارالله با وجود همه مشکلات آن پس از آغاز جنگ ائتلاف سعودی، رشد چشمگیری طی ماه‎های اخیر داشته است، به گونه‎ای که می‌توانند هر هدف نظامی و غیرنظامی عربستان را با موشک هدف‏گیری کنند که نمونه بارز آن شلیک موشک بالستیک به سمت کاخ الیمامه در ریاض بوده است. ارتش یمن و انصارالله در واکنش به فشارهای عربستان و همپیمانان بین‌المللی آن مبنی بر توقف حملات موشکی یمن تأکید کردند تنها زمانی به این حملات پایان می‌دهند که عربستان و ائتلاف آن به جنگ بیش از دو سال و نیم خود علیه یمن پایان دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار