کد خبر: 890072
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
به بهانه تعیین کشور ثالث از سوی سعودی‌‌ها برای بازی با باشگاه‌های ایرانی در آسیا
بعد از آب رفتن «پیروزی بزرگ دیپلماسی فوتبال‌» که فدراسیون فوتبالی‌‌ها جار زده بودند، این روز‌‌ها مسئولان فوتبال خودشان را زده‌اند...
سعید احمدیان

بعد از آب رفتن «پیروزی بزرگ دیپلماسی فوتبال‌» که فدراسیون فوتبالی‌‌ها جار زده بودند، این روز‌‌ها مسئولان فوتبال خودشان را زده‌اند به آن راه و سکوت کرده اند، آن سو اما عربستانی‌‌ها در فاصله کمتر از دو ماه تا آغاز لیگ قهرمانان میزبان بازی‌های‌شان با نمایندگان ایران را هم مشخص کرده‌اند. گویا بار دیگر فوتبال کشورمان برابر نفوذ و لابی سعودی‌‌ها دست‌هایش را بالا برده و برخلاف خبرسازی اولیه، برای سومین سال پیاپی قرار است با به کرسی نشانده شدن ادعای واهی سعودی‌‌ها درباره ناامنی ایران، بازی‌های تیم‌های ایرانی و عربستانی در فصل 2018 هم در کشور ثالث برگزار ‌شود!

روزهای اول آذر بود که مهدی تاج به ژاپن رفت تا در جلسه کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا شرکت کند، جلسه‌ای مهم که قرار بود تکلیف بازی نمایندگان ایران و عربستان را که دو سالی بود در کشور سوم برگزار‌‌ می‌شد، برای فصل جدید لیگ قهرمانان مشخص کند. سوم آذر بود که خبر موفقیت ایران در این جلسه و الزام سعودی‌‌ها توسط AFC  به بازی در ایران با تیتر دهان‌پرکن‌ «پیروزی تاریخی فوتبال ایران در دیپلماسی ورزش» روی خروجی سایت رسمی فدراسیون فوتبال رفت. 

در بخشی از این گزارش بیانیه مانند آمده بود: «اکثریت اعضا به برگزاری بازی‌های رفت و برگشت در شهرهای ایران و عربستان رأی دادند. به این ترتیب تیم‌های ملی ایران و عربستان و همین طور تیم‌های باشگاهی این دو کشور بعد از دو سال، به کشورهای هم خواهند رفت و بازی در کشور ثالث از فصل جدید لیگ قهرمانان لغو خواهد شد. این پیروزی بزرگ، حاصل یک کار گروهی و جمعی بود. از نهادهای نظارتی گرفته تا وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال و خوشحالیم که تلاش گروهی مدیران ایرانی با یک نتیجه شیرین به پایان رسید. ». 
 
پروپاگاندای فدراسیون نقش بر آب شد

با این حال در کمتر از 24 ساعت پس از بیانیه فدراسیون فوتبال، گفت‌وگوهای منتشر شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا و مسئولان AFC نشان داد که مهدی تاج و همکارانش بدون اینکه پیروزی ایران مقابل عربستان نهایی و به تأیید برسد، جشن پیروزی گرفته بودند. برخلاف گفته‌های مسئولان فدراسیون فوتبال، AFC  تصمیمی برای تجدیدنظر درباره برگزاری بازی‌های تیم‌های ایرانی و عربستانی در کشور ثالث نداشته و در فصل جدید هم نمایندگان کشورمان باید در خارج از ایران از تیم‌های سعودی پذیرایی کنند. پروپاگاندای فدراسیون فوتبال درباره «پیروزی بزرگ» خیلی زود رو شد تا ثابت شود فرقی نمی‌کند علی کفاشیان رئیس فدراسیون باشد یا مهدی تاج، مدیران فوتبال در دیپلماسی حرفی برای گفتن ندارند و بازنده هستند. 
حسن زمانی عضو هیئت مدیره استقلال دیروز در گفت‌وگویی با خبرگزاری میزان، بازی تیم‌های ایرانی در کشور ثالث را نشانه ضعف شدید مسئولان فدراسیون فوتبال عنوان کرد:«این موضوع نشان‌دهنده ضعف شدید فدراسیون فوتبال به‌ویژه در بخش بین‌الملل آن است وگرنه عربستان عددی نیست که بخواهد برای ایران تعیین تکلیف کند. 50 کشور مانند عربستان از نظر سابقه به ایران نمی‌رسند. هر بازی خارج از خانه بین 400 تا 500 میلیون تومان برای ما هزینه دارد ضمن اینکه ما از فاکتور مهم حمایت تماشاگران خود هم در چنین بازی‌‌‌هایی محروم می‌شویم. دوستان در فدراسیون فوتبال این همه در بوق و کرنا کردند که ما برنده جدال با عربستانی‌‌‌ها در این زمینه شدیم و نتیجه‌اش این شد که باید با الهلال در کویت بازی کنیم!»
  
در به در به دنبال کشور ثالث

حالا در فاصله کمتر از دو ماه مانده به آغاز مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا فصل 2018، همچنان کشورهای میزبان بازی‌های باشگاه‌های ایرانی و عربستانی در هاله‌ای از ابهام است. در حالی سال گذشته بازی‌ تیم‌های سعودی و کشورمان در قطر، امارات و یا عمان برگزار‌‌ می‌شد که در فصل جدید قطر با توجه به قطع رابطه عربستانی‌‌ها با این کشور از گزینه‌های میزبانی حذف شده است. البته عربستانی‌‌ها دست به کار شده‌اند و میزبانان مسابقاتشان با تیم‌های ایرانی را تعیین کرده‌اند. در همین راستا الهلال، کویت را به عنوان میزبان خود برابر استقلال و الریان انتخاب والاهلی‌، امارات را به عنوان میزبان بی‌طرف دیدارش با تراکتورسازی اعلام کرده است. 
بر خلاف این دو باشگاه سعودی، تیم‌های استقلال و تراکتور که با تیم‌های عربستانی همگروه هستند هنوز کشور میزبان بازی با نمایندگان سعودی را مشخص نکرده‌اند. کشور عمان در حالی سال گذشته از سوی تیم‌های ایرانی به عنوان میزبان باشگاه‌های ایرانی معرفی شده بود که در این کشور جو ورزشگاه به نفع تیم‌های عربستانی بود. به همین خاطر هفته پیش بود که مدیرعامل باشگاه استقلال یکی از کشورهای آسیای میانه را به عنوان میزبان بازی استقلال مقابل الهلال نام برد. این در شرایطی است که گفته می‌شود در آسیای میانه تنها ازبکستان شرایط میزبانی مورد تأیید کنفدراسیون فوتبال آسیا را دارد و با توجه به حضور نمایندگان این کشور در لیگ قهرمانان بعید است که آنها تن به میزبانی از تیم‌های ایرانی و سعودی بدهند. اماراتی‌‌ها نیز حاضر به میزبانی از باشگاه‌های کشورمان نیستند تا تنها گزینه‌‌هایی مانند قطر و عمان پیش روی استقلال و تراکتور جهت میزبانی از سعودها باشد تا بار دیگر نمایندگان کشورمان با توجه به ضعف دپیلماسی فوتبال بدون حضور هوادارانشان برای سومین سال پیاپی در کشور سوم از تیم‌های عربستانی پذیرایی کنند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار