کد خبر: 890025
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: سبلان با پیوست جنگل‌های فندقلو و موران در لیست آثار جهانی به ثبت می‌رسد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، کریم حاجی‌زاده در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استانداری اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل در دو بخش طبیعت و تاریخ از ظرفیت‌های گردشگری برخوردار است که ما برای تقویت این بخش‌ها درصدد تکمیل مطالعات پرونده سبلان برای ثبت جهانی هستیم.

وی با بیان اینکه کوه سبلان دارای قداست خاص بوده و از نظر محیط پیرامونی نیز دارای شرایط طبیعی و جغرافیایی بی‌نظیری می‌باشد، خاطرنشان کرد: با هدف تقویت بنیان‌های حفاظتی این کوه مقدس به همراه جنگل‌های فندقلو و موران قصد ثبت جهانی این میراث ارزشمند را داریم تا به واسطه ثبت جهانی کوه سبلان و زیبائی‌های آن در سطح جهانی و ملل مختلف بیشتر شناخته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به هزینه 750 میلیون تومانی برای تکمیل مطالعات سبلان برای ثبت جهانی اشاره کرد و افزود: قطعا ثبت جهانی سبلان جلوی مداخلات در این منطقه را با اجرای پروژه‌های دم دستی و در سطح پائین گرفته و از این منبع ارزشمند صیانت می‌کند.

حاجی‌زاده به کارهای بنیادین برای حفاظت از این میرث ارزشمند به عنوان نقطه مشترک جامعه بشری و بهره‌گیری از این ثروت بی‌پایان به ویژه جنگل‌های پیرامونی آن اشاره کرد و گفت: عده‌ای با مداخلات نابجا و بسیار سطح پائین قصد درست کردن رزومه و کارنامه برای خود در جنگل‌ها و مراتع منطقه هستند در حالی که باید به فکر یک برنامه‌ریزی جامع و کامل در صیانت از این آثار ارزشمند باشیم.

وی ادامه داد: بنده نقطه به نقطه این استان را می‌شناسم و بر این باورم تمام ثروت‌های طبیعی استان اردبیل در حال نابودی است در حالی که با یک تصمیم ملی و جهانی با پرهیز از مداخلات مقطعی می‌توان از جنگل فندقلو و موران حفاظت کرده و زمینه صیانت از آن را به وجود آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به برگزاری جشنواره زمستانی نیز اشاره و اظهار کرد: این جشنواره را به هدف ثبت یک رویداد ملی و منطقه‌ای در تقویم سالانه کشور برگزار می‌کنیم و امیدواریم در کنار این جشنواره مسابقات ورزشی زمستانی و کوهستانی تقویت شود.

حاجی‌زاده از قابلیت سرعین برای صعود حرفه‌ای به سبلان در فصل زمستان اشاره کرد و گفت: ما با تدارک این برنامه‌ها و رویدادهای ورزش زمستانی می‌توانیم به صورت رایگان از طریق شبکه‌های مختلف و رسانه‌ها جاذبه‌های گردشگری زمستانی را تبلیغ کنیم.

 وی همچنین به حضور استان اردبیل در نمایشگاه گردشگری تهران با حضور استان‌ها و همچنین کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: در این نمایشگاه تلاش می‌کنیم تا ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل را از غذاهای بومی و محلی گرفته تا زندگی عشایر منطقه، صنایع دستی، توانمندی‌های فرهنگی و هنری و موسیقیایی و آمادگی برای جذب سرمایه‌گذاران را در این بخش فراهم کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر