کد خبر: 889877
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
اغتشاشاتي كه تجمعات مردم رادر چند شهر به حاشيه كشاند به پايان رسيد. به زبان ساده‌تر آشوب‌ها تمام شد و مردم با وجود گله‌مندي به‌حق، بار ديگر در صحنه حاضر شدند...
نيره ساري
اغتشاشاتي كه تجمعات مردم رادر چند شهر  به حاشيه كشاند به پايان رسيد. به زبان ساده‌تر آشوب‌ها تمام شد و مردم با وجود گله‌مندي به‌حق، بار ديگر در صحنه حاضر شدند و مقابل اغتشاش و هرگونه آسيب به اموال عمومي و خصوصي ايستادند. در نتيجه مي‌توان گفت به‌رغم دردمندي و به حاشيه رفتن اعتراضات قشرهاي مختلف مردمي، بار ديگر برنامه‌ريزي جدي اپوزيسيون و سرويس‌هاي خارجي براي به آشوب كشيدن و تهديد امنيت كشور به لطف آگاهي و حضور مردم به نتيجه نرسيد. حالا اين فضاي مجازي است كه بستر مفيد و مؤثر خود را براي مطرح ساختن مطالبات معيشتي جامعه پهن كرده است تا از طريق يك پويش سراسري، صداي اين مطالبات به گوش مسئولان برسد. 

پويش «مطالبات سراسري» با محوريت پيگيري مطالبات به حق مردم، حقوق شهروندي، لزوم پاسخگويي مسئولان در قبال وضعيت نابسامان اقتصادي و لزوم تغیير بودجه كشور به سود اقشار كم‌درآمد چند روزي است كه در برابر هشتگ «تظاهرات سراسري» قدعلم كرد تا از اين طريق بگویند  صداي اعتراضات مردم بلند شود و يكصدا فرياد بزنند، اكنون زمان آن رسيده كه مسئولان به تك‌تك مطالبات معيشتي جامعه پاسخ داده و براي رفع مشكلات اقتصادي قدم‌هاي جدي بردارند!

مطالباتي كه رصد فضاي مجازي نشان مي‌داد بخش اعظمي از آن خطاب به دولت، وعده‌هاي انتخاباتي و وزراي كابينه بوده و بخش ديگر خطاب به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نوشته مي‌شود. هر چند كه در اين ميان عده‌اي هم معتقد هستند علاوه بر دولت، ساير مسئولان از جمله قوه‌قضائيه نيز بايد در مقام پاسخگويي باشند. 

«پاسخگويي» هشتگ مهمي است كه عمدتاً در زير اكثر توئيت‌هاي مردمي ديده مي‌شود و اين نشان مي‌دهد قاطبه مردم مسئولان را ملزم به پاسخگويي مي‌دانند، حال آنكه جزئيات اين پاسخگويي متفاوت است، عده‌اي معتقد به اين هستند كه «مسئولان بگويند چه كرده‌اند» و عده‌اي ديگر خواستار اين هستند كه بدانند «مسئولان از كجا آورده‌اند»، جمعي ديگر مي‌گويند «دولت پاسخگو باشد» و جمعي ديگر بر طبل «شفاف‌سازي» مي‌كوبند، اما در حالت كلي، همه گروه‌ها از هر قشر و سني مسئولان را ملزم به پاسخگويي در زمان فعلي مي‌دانند. 
پس از اين مهم، 1- عملي شدن وعده‌هاي انتخاباتي جناب رئيس‌جمهور 2- رفع بيكاري جوانان 3- افزايش يارانه اقشار كم‌درآمد 4- افزايش قدرت خريد مردم كه مستلزم كاهش تورم است 5- رسميت شناختن مشكلات و حرف دل مردم 6- مبارزه با فساد از طريق شفاف‌سازي 7- جلوگيري از رانت‌بازي‌ها در صدر مطالبات مردمي قرار دارد. 

نگاه جزئي‌تر به مطالبات سراسري مردم در فضاي مجازي نشان مي‌دهد كه همچنان وعده‌هاي انتخاباتي چون ايجاد سالانه 955 هزار شغل نه‌تنها فراموش نشده است، بلكه بيش از قبل خودنمايي مي‌كند. از سوي ديگر برخي با جديت معتقد هستند، چرا روند تورم، گراني و تبعيض به جايي رسيده كه مردم ما همچنان بايد نيازمند و گلايه‌مند از حذف 45هزار توماني يارانه باشند؟!

آنچه در دايره مطالبات در مورد تبعيض قرار مي‌گيرد در مورد در‌آمد مسئولان است كه برخي اعتقاد دارند دولت بايد پاسخگو باشد، چرا مطالبات رهبري در بحث شفاف‌سازي و حقوق‌هاي نجومي روي زمين مانده است؟ چرا دولتي ها به وظايفشان عمل نمي‌كنند؟ چرا ليست اموال و دارايي‌هاي مسئولان رده اول كشوري همچنان شفاف نيست و هر ايراني به آن دسترسي ندارد؟

بازپس‌گيري حقوق جوانان پرانگيزه و مستعد از آقازاده‌ها، ‌عزت پاسپورت ايراني، بانكداري اسلامي بدون ربا، فوايد برجام و توضيحات شفاف حاميان آن در‌اين‌باره، انتخاب وزرايي از جنس عمل به وعده‌ها، طرح تحول سلامت، سيستم ناقص آموزشي در بدنه وزارت آموزش‌و‌پرورش و تسهيل ازدواج جوانان نيز از ديگر مواردي است كه با هشتگ مطالبات سراسري منتشر شده است و لزوم توجه و پاسخگويي مسئولان را گوشزد كرده است.  ذكر اين نكته هم لازم بوده كه بخشي از انتقادات هم به شيوه نا‌اميدي از بهبود اوضاع ديده مي‌شود كه جوانان معتقد هستند مطالبات سراسري الا ماشاءالله وجود دارد، اما اين اراده سراسري و پاسخگويي سراسري است كه وجود ندارد. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
0
عامل اصلی اختلاف طبقاتی، تبعیض، حقوقهای نجومی، فرار مالیاتی، و همه ی بدبختی های مردم هاشمی رفسنجاني بوده که خدا از سر تقصیراتش نگذرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار