کد خبر: 889869
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
اوج‌گیری تنش با واشنگتن
وزیر امور خارجه پاکستان گفت كه با توجه به تعلیق کمک مالی و امنیتی واشنگتن به اسلام‌آباد، اتحاد و همکاری با امریکا تمام‌ شده است.
وزیر امور خارجه پاکستان گفت كه با توجه به تعلیق کمک مالی و امنیتی واشنگتن به اسلام‌آباد، اتحاد و همکاری با امریکا تمام‌ شده است. همزمان چین قرار است دومین پایگاه دریایی خارجی خود را در بندر گوادر پاكستان تأسیس‌‌‌‌ كند كه گفته می‌شود برای پر كردن جای خالی امریکا انجام می‌شود. 

اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا علیه دولت پاكستان و تعلیق كمك‌های مالی به این كشور خشم اسلام‌آباد را در پی داشته است. وزیر خارجه پاكستان كه در روزهای اخیر موضع‌گیری‌های تندی علیه واشنگتن داشته است، روز یك‌‌‌‌شنبه در مصاحبه با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفت:«با توجه به تعلیق کمک مالی و امنیتی واشنگتن به اسلام‌آباد اتحاد و همکاری با امریکا را تمام شده می‌دانیم زیرا با متحدان چنین رفتاری نمی‌شود». آصف تأکید کرد:« اتحاد با امریکا در سال ۲۰۰۱ و شرکت در جنگ افغانستان اشتباه بزرگی بود که سبب گسترش تروریسم در پاکستان شد.»‌وی افزود:«شرکت در جنگ افغانستان باعث پیدایش تروریسم در پاکستان شد و اکنون امریکا قدردان قربانیانی که ما در راه مبارزه با تروریسم داده‌ایم نیست.» رئیس‌جمهور امریکا در نخستین پیام توئیتری خود در سال ۲۰۱۸ میلادی از قطع کمک‌های واشنگتن به دولت پاکستان خبر داد و اعلام کرد که واشنگتن در اقدامی احمقانه طی ۱۵سال گذشته ۳۳ میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است که این روند ادامه نخواهد یافت. این اظهارات علاوه بر مقامات پاكستان، خشم مردم این كشور را نیز در پی داشت و پاكستانی‌‌‌‌‌ها پرچم امریکا را به آتش كشیدند. 

خواجه آصف در ادامه مصاحبه خود تأکید کرد که واشنگتن صرفاً به دنبال این است که بار شکست خود را به دوش اسلام‌آباد بیندازد. وزیر امور خارجه پاکستان گفت:« اینکه امریکا نام پاکستان را به لیست کشور‌های تحت نظر اضافه کرده به این معناست که از تمام ابزار‌های خود علیه این کشور استفاده می‌کند.»‌ این اظهارات در حالی است که سخنگوی ارتش پاکستان گفته است كه تصمیم یکجانبه امریکا برای قطع کامل کمک‌های مالی و نظامی پاکستان به خود این کشور آسیب می‌زند. وزارت امور خارجه امریکا روز جمعه اعلام کرد کمک‌های مالی و نظامی پاکستان به حالت تعلیق درآمده است. به گفته مقامات امریکا، پاكستان خاك خود را به پناهگاه امن برای تروریست‌‌‌‌ها تبدیل كرده است و تا زمانی که اسلام‌آباد با طالبان افغانستان و شبکه حقانی به طور جدی برخورد نکند، اعطای این کمک‌های مالی همچنان به تعویق خواهد افتاد. تنش بین پاكستان و امریکا از زمانی كه ترامپ راهبرد جدید خود را درباره افغانستان اعلام كرد، تشدید شد. پایان اتحاد بین امریکا و پاكستان تداركات‌رسانی به نیروهای ناتو در افغانستان را با مشكل مواجه می‌كند. از سوی دیگر، روزنامه نیویورک‌تایمز روز یك‌‌‌‌شنبه در ارتباط با تنش‌های اسلام‌آباد و واشنگتن نوشت:«رویکرد خصمانه ترامپ در عرصه بین‌المللی نشان می‌دهد که وی استراتژی مناسبی برای برنامه‌هایش ندارد.»‌ براساس این گزارش، گزافه‌گویی‌های ترامپ و رویکرد وی همگان را به این سمت سوق می‌دهد که نسبت به اینکه ترامپ برنامه جدی برای مدیریت اقدامات و تحرکات جهان دارد، مردد باشند. دونالد ترامپ در گله کردن خوب است. همان‌گونه که در سال نو در توئیتی علیه پاکستان اتمام حجت کرد. 
   
تأسیس‌‌‌‌ پایگاه چین در گوادر 

همزمان با تشدید تنش‌‌‌‌ها بین امریکا و پاكستان،چین در نظر دارد دومین پایگاه دریایی خارجی‌اش را در نزدیکی بندر گوادر تأسیس‌‌‌‌ كند. روزنامه سوث چاینا مورنینگ پست،‌‌‌‌‌ شنبه شب به نقل از منابع آگاه در ارتش آزادیبخش خلق گزارش داد، نیروی دریایی پایگاهی در نزدیکی گوادر شبیه پایگاهش در جیبوتی برقرار می‌کند. این منابع تردید‌‌‌‌هایی را درباره امکان اجرای این تصمیم مطرح کرده و به این نشریه گفتند بندر گوادر نمی‌تواند خدمات مشخص را برای کشتی‌های جنگی تأمین کند. بندر گوادر بخش کلیدی کریدور اقتصادی چین و پاکستان است. چین همچنین در نظر دارد یک پایگاه نظامی دیگر در شهر ساحلی جیوانی پاکستان که در نزدیکی گوادر و نزدیکی مرز ایران است، بسازد. ساخت یک پایگاه نیازمند آن است که ساکنان محلی از آنجا بروند تا مسیر برای ایجاد یک منطقه امنیتی فراهم شود. خبر ساخت این پایگاه در شرایطی منتشر شد که کارشناسان منطقه‌ای هشدار می‌دهند چین در حال گرفتن جای امریکا به عنوان مهم‌‌ترین شریک امنیتی پاکستان است و از پاکستان برای دستیابی بیشتر به اقیانوس هند استفاده می‌کند. در حال حاضر پکن در پروژه‌های بزرگ و جدید زیرساختی در پاکستان شرکت داشته و بیش از 50 میلیارد دلار در این كشور سرمایه‌گذاری كرده است كه بیشتر در راستای احیای جاده ابریشم انجام می‌شود. باتوجه به افزایش مناسبات نظامی و اقتصادی امریکا و هند، چین نیز تلاش می‌كند با حمایت از پاكستان موازنه منطقه‌ای را به نفع خود تغییر دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
0
مقامات پاکستان "خوب متوجه شدند " که ترامپ بابت کمک مالی قصد دارد در مقابل ان " پاکستان را وارد چه معرکه خطرناکی درمنطقه " مخصوصا با ایران وارد کند" از خیر کمک مالی امریکا گذشتند " اعلام کردند امریکا قابل اعتماد نیست " چرا؟ که اهداف خودشان برایشان مهم ست " کشور طرف مقابل وارد چه معرکه ای می شود " اهمیتی برایشان ندارد " انچه که سینه چاکان غرب زده داخلی کشورمان نفهمیدند " امریکا قابل اعتماد نیست " رفتار انان مانند کودکانی شده " که قدرت درک موارد خطرزا را نداشته " نتیجتا مردم وکشوررا به خطر می اندازند " اینهم سهم کشور ایران از تحصیلکرده هایش " چنین می باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار