کد خبر: 889818
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
دبير ستاد توسعه فرهنگ اقتصاد دانش بنيان:
دبير ستاد توسعه فرهنگ اقتصاد دانش بنيان حل مشكلات اقتصادي كشور را در گرو توسعه شركت هاي دانش بنيان دانست و گفت: فرهنگ سازي رسانه ها براي مطالبه گري مردم در راستاي توجه ويژه دولت به بخش دانش بنيان جهت حل مشكلات كشور بسيار ضروري است.

شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان بنگاه‌های اقتصاد دانش‌بنیان، نقش محوری در ساختار اقتصاد مقاومتي ایفا می‌نماید. بر اساس ماده‌ی یک قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، «شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان شرکت یا مؤسسه‌ی خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه‌ی اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه‌ی فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده‌ی فراوان، به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.

در تعریف مذکور، فناوری را می‌توان کلیه‌ی دانش فنى، فرآیندها، ابزار و سیستم‌های به‌کاررفته در ساخت محصولات و ارائه‌ی خدمات تعریف کرد. فناوری همواره در خلق ثروت برای کشورها نقش اساسی داشته و سطح استاندارد و کیفیت زندگی مردم را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. تأثیر فناوری آن‌چنان است که پیشرفت تمدن را غالباً با توجه به فناوری برتر هر دوره مشخص می‌کنند.

اقتدار فناوری موجب اقتدار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌گردد.
همچنین طبق تعریف OECD، شرکت‌های دانش‌بنیان «آن‌ دسته از گروه‌های انسانی تحصیل‌کرده در مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی که توانسته باشند در این مراکز، علاوه بر فراگیری علوم نظری و تئوری‌های علمی، روش‌های تبدیل علوم فراگرفته به فعالیت‌های درآمدزا و تولیدکننده‌ی ارزش را به همراه داشته باشد» اطلاق می‌شود.

دبير ستاد توسعه فرهنگ اقتصاد دانش بنيان در گفتگوي خبري شبكه خبر صدا و سيماي جمهوري اسلامي اظهار كرد: رفع موانع توليد و كسب و كار يكي از موضوعات مهم و اساسي است كه از طريق حاكميت و مردم و دولت و از طريق مصوبات مدون بايد حل شود و براي اينكه شركت هاي دانش بنيان در بحث هاي ملي و فرا ملي با قوت نقش خود را ايفا كنند، بايد به آنها ميدان داده شود و مردم و حاكميت خواهان رشد اقتصاد دانش بنيان باشند.

پرويز كرمي افزود: متاسفانه در كارخانه هاي مختلف كشور همان روال قبلي توليد با دانش سنتي ادامه پيدا مي كند، در حاليكه براي پيشرفت و نوآوري در كليه صنايع و موفقيتهاي اقتصادي بايد از شركت هاي دانش بنيان مطالبه گري شود و خواهان خلاقيت ها و نوآوريها باشند.

وي با تاكيد بر نقش مهم رسانه ها در ترويج فرهنگ نياز به دانش و فناوري تصريح كرد: رسانه ها بايد اهتمام ويژه اي به نقش دانش و فناوري در حل مشكلات اساسي كشور داشته باشند تا افكار مردم به سمت نقش علم در بهبود وضع اقتصادي جامعه معطوف شود و مطالبه جمعي مردم از دولت جهت حمايت از اين حوزه مهم ضروري است و با اين كار نخبگان كشور مي توانند نقش خود را در پيشرفت كشور ايفا كنند.

دبير ستاد توسعه فرهنگ اقتصاد دانش بنيان گفت: همانگونه كه در گذشته قانون حمايت از شركت هاي دانش بنيان توسط مجلس به تصويب رسيده است، در حال حاضر هم بايد پنجره واحدي جهت ارائه حمايت به اين شركتها توسط قوه قضائيه و مجلس مشخص گردد تا متقاضيان از اين مجموعه ها مطالبات خود را انجام دهند.

وي افزود: يكي از نيازهاي اساسي شركت هاي دانش بنيان تامين مالي شركت ها است و متاسفانه سرمايه عظيم كشور در جاهايي وجود دارد كه نبايد باشد و بايد در تامين مالي اين شركتها اهتمام شود.

كرمي اذعان داشت: ادامه فعاليتهاي اقتصادي كشور به صورت سنتي به بن بست مي خورد  و قوانين بروزتر و قوي در حوزه اقتصاد دانش بنيان بايد مطرح شود.

در ادامه معاون پارك علم و فناوري دانشگاه صنعتي شريف گفت: ارائه سرويس مناسب و با كيفيت به مردم لازمه موفقيت شركتهاي فناور و دانش بنيان است و بايد اين تفكر مهم و اساسي در بين دانشجويان و صاحبان شركتها نهادينه شود كه اگر بتوانند سرويس مناسب با كيفيت و امكانات بالا ارائه بدهند حتي مردم مايل به خريد محصول با قيمت بالا هستند.

مجيد دهبيدي اظهار كرد: سرمايه گذاري خطر پذير يكي از اصول اساسي براي موفقيت محصولات دانش بنيان است و اين نوع سرمايه گذاري بدين معنا نيست كه سرمايه گذاران اين بخش پول خود را بدون فكر خرج مي كنند، بلكه سرمايه گذاري ريسك پذير يك سرمايه گذاري هوشمندانه است كه ريسك بالا و ارزش افزوده بالايي هم به دنبال دارد.

وي گفت: بر مبناي تحليل يكي از كارشناسان از سال 91 تا 95 ، 600 ميليارد ريال حجم سرمايه گذاري ريسك پذير داريم و 6000 ميليارد ريال نياز است كه 60 واحد سرمايه گذاري ايجاد كنيم تا 1400 استارت آپ در سال داشته باشيم.

دهبيدي افزود: مهمترين ركن در ايجاد شركت هاي سرمايه گذار ريسك پذير دانش و هوشمندي است كه حتي مهمتر از پول و سرمايه كلان مي باشد و بايد به اين شركتها در زيست بوم كارآفريني توجه ويژه داشته باشيم.

معاون پارك علم و فناوري دانشگاه صنعتي شريف خاطر نشان كرد: مطرح كردن ايده توسط نخبگان در ثبت شركتهاي دانش بنيان به معناي دزديدن طرح نيست و كسي موفق مي شود كه بتواند ايده خود را به محصول تبديل كند و در بازار فروش موفق شده و به دست مردم برساند و داشتن ايده صرفاً رمز موفقيت نيست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار