کد خبر: 889717
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گفت‌و‌گوي «جوان» با حسين شمقدري، كارگردان مستند «الف، الف، پاريس»
مستند «الف الف پاريس» كار تازه حسين شمقدري ماجراي عضو فراري ستاد موسوي در جريان فتنه سال 88 را روايت مي‌كند.
جواد محرمي

مستند «الف الف پاريس» كار تازه حسين شمقدري ماجراي عضو فراري ستاد موسوي در جريان فتنه سال 88 را روايت مي‌كند. شمقدري پيش از اين با ساخت مستند «ميراث آلبرتا»ي 1 و 2، «سي سال سكوت» و همچنين «انقلاب جنسي» نگاه‌ها را به خود جلب كرده بود. او در آخرين مستندي كه ساخته برخلاف آثار قبلي سوژه‌اي سياسي را انتخاب كرده است. «الف الف پاريس» با همكاري «شبكه مستند» و «مركز فيلم ونمايش بسيج» تهيه شده است و مؤسسه «آرمان مديا» مجري طرح آن است. 
كارهاي پيشين شما بيشتر جنبه اجتماعي داشت ولي در مستند «الف الف پاريس» يك سوژه سياسي را انتخاب كرده‌ايد. دليل انتخاب اين سوژه چيست؟ 
در سفرهايي كه با دوستانم براي ساخت مستندهاي ميراث آلبرتا به خارج از كشور داشتيم دنبال دانشجوياني مي‌گشتيم كه از كشور خارج شده بودند و در اروپا زندگي مي‌كردند و به طور عادي با حمزه غالبي هم آشنا شديم. 
مگر ايشان دانشجو  بودند؟ 
بله، دانشجوي دانشگاه تربيت مدرس بوده‌اند. ما در ميراث آلبرتا به طور عادي با گروهي از دانشجوياني كه به خاطر مشكلات سياسي از كشور خارج شده بودند هم آشنا مي‌شديم، آن زمان وقتي با حمزه غالبي آشنا شدم او اصلاً به ما اعتماد نداشت، ضمن اينكه خودم هم حس كردم موضوع او بيشتر به كار يك مستند مستقل مي‌آيد. چون او مسئول شاخه جوانان و دانشجويي ستاد موسوي در سال ۸۸ بود. معتقد بودم هرقدر زمان بيشتري بگذرد براي ساخت مستند درباره او بهتر است. در سفرهاي بعدي اعتماد بيشتري ميان ما ايجاد شد، هم او نسبت به صداقت ما اطمينان حاصل كرد و هم ما توانستيم تعهد و وفاداري خودمان را در ساخت مستند به او اثبات كنيم. روراست بودن شخصيت خود اين آدم هم به ما كمك كرد. 
نگران اين نبوديد كه عملكرد او به عنوان يكي از افرادي كه به قانون تمكين نكردند تطهير شود و همين مسئله باعث شود پيام درستي به مخاطب منتقل نشود؟
او حاضر مي‌شود حقايقي را بگويد كه خيلي‌ها حاضر به گفتن آن نمي‌شوند. ما متوجه شديم كه او به خاطر دوري از وطن و اتفاقات سياسي كه برايش رقم خورده دچار ناملايماتي در خارج از كشور شده است. نگاه او به مسائل تغييرات زيادي كرده است. 
واقعاً تغييري در نظراتش ايجاد شده؟
البته، او امروز پس از نزديك به هشت سال نظرات متفاوتي دارد، البته رويكرد و سليقه سياسي‌اش همان است اما درباره كليت نظام نظراتش دچار تغيير شده است. ما در شخصيت او جنبه‌اي را مشاهده كرديم كه وجه دراماتيك فيلم را جلوه مي‌دهد. او به خاطر خروجش از ايران قدري واخورده شده و تغيير نگاه جدي در او ايجاد شده است. او پس از دستگيري دو راه را در مقابل خود مي‌بيند، زندان اوين يا مهاجرت يا بهتر بگوييم فرار از كشور. 
حمزه غالبي يك مجرم سياسي تلقي نمي‌شود؟ 
در مستند به اين مسائل اشاره شده است، او در همان روزهاي ابتدايي فتنه دستگير مي‌شود و خودش مي‌گويد كه مدتي را در بازداشت به سر برده و به طور طبيعي وضعيت زياد مطلوبي هم نداشته است. او حالا شش سال است كه از كشور خارج شده و زندگي متفاوتي را در پاريس تجربه مي‌كند. 
الف الف پاريس را بايد يك مستند پرتره قلمداد كنيم؟ 
كاملاً نمي‌شود گفت پرتره است، چون ما از دريچه نگاه بخشي از زندگي يك فرد به ماجراهايي پل مي‌زنيم كه اهميت زيادي در تاريخ معاصر كشور دارد. ما از دل واكاوي يك سوژه به تلفيقي از مستند موضوعي و پرتره مي‌رسيم. 
از فروش اينترنتي مستند راضي هستيد؟ 
«آرمان مديا» يك مؤسسه كاملاً خصوصي است و بخش خصوصي مانند هميشه به نفع بخش دولتي زيان مي‌بيند. اطلاع رساني ما در فضای مجازی هم ضربه جدي خورده و روي فروش ما تأثيرات منفی گذاشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار