کد خبر: 889712
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴
طي پنج‌سال گذشته هر زمان از جناب آخوندي وزير راه و شهرسازي پرسيده مي‌شد تكليف مردم بي‌خانه چيست و چه فكري براي ميليون‌ها خانواده فاقد مسكن، اجاره‌نشين و حتي فاقد توانايي اجاره‌نشيني كرده‌ايد، با تظاهر به آگاهي از تمام امور مسكن و به مصداق «گر پشه بجنبد/ عيان در نظر ماست» مي‌فرمود: آنقدر مسكن خالي وجود دارد كه نياز به مسكن‌سازي نيست. چند روز پيش نيز باز مژده داد كه گذشت آن دوران كه در دل بيابان‌ها مسكن مي‌ساختند و فاجعه مي‌آفريدند! دو‌ سه روز پيش معاون ايشان در امور مسكن و ساختمان آقاي مظاهريان در پنجمين كنفرانس ملي پژوهش‌هاي كاربردي در مهندسي عمران حرف ايشان را پس زده و گفته: «در حال حاضر 2 ميليون و 600هزار خانه خالي و 2 ميليون و 100 هزار خانه دوم وجود دارد.» او گفته است اين خانه‌ها لوكس بوده و قدرت خريدي براي‌شان وجود ندارد. هزارهزار ميليارد تومان سوداگري در خانه‌هاي لوكس به سنگ خورده است. بله، خود من اين خانه‌ها را ديده‌ام.

بهاي هر متر حدود 10 تا 25 ميليون تومان است و مردم از خريد آن عاجزند. صاحبان آن اذعان دارند اشتباه كرده‌اند ولي خوشحالند كه پولشان صرف ساختمان شده است. در فروردين 1396 وزير راه و شهرسازي ارزش اين منازل لوكس را 250 ميليارد تومان برآورد كرده بود كه اكنون با دلار 4هزار و 280 توماني ارزش آنها به هزارهزار ميليارد تومان رسيده است. 
آقاي مظاهريان كه اين سخنان را كه من سال‌هاست در مطبوعات مي‌نويسم گفته، نمي‌تواند دليل بياورد كه چرا ثروتمندان اين كشور خانه‌هاي لوكس مي‌ساختند و مي‌سازند؟ علت اين است كه پول ايران روز به روز و سال به سال ضعيف‌تر و بي‌اعتبارتر مي‌شود و چون جمعيت ايران در حال افزايش است و نياز به مسكن بيشتر مي‌شود، افراد مال‌انديش، چند سال پيش، روي به خانه‌سازي و آپارتمان‌سازي آوردند و چون الحمدلله عده افراد تازه‌به‌دوران‌رسيده و رانت‌خوار و نوكيسه در ايران هم در حال تزايد است، به وسوسه معماران و آرشيتكت‌هاي جوان سفارش ساختن خانه‌هاي به قول خودشان لاكچري را دادند، زيرا با تدابير و برنامه‌ريزي‌هاي آينده‌نگرانه امثال اين جناب وزير، آينده خانه‌ها و آپارتمان‌هاي لاكچري در ايران تأمين است و اين روزها عده زيادي پيدا شده‌اند كه پولي را كه روز‌به‌روز بي‌اعتبارتر مي‌شود، تبديل به دلار و يورو و سكه طلا مي‌كنند در حالي كه تا يكي دو سال پيش آپارتمان‌هاي لاكچري و ويلاهاي طاغوتي مي‌ساختند. موضوع خانه‌سازي و آپارتمان‌سازي در بافت‌هاي فرسوده شهري نيز فرضيه باطل و مهمل اين وزارتخانه است زيرا مردمي كه خانه‌هاي كهنه و فرسوده قديمي دارند نمي‌آيند خانه‌هاي خود را به وزارت راه و شهرسازي بفروشند.

در تهران چندهزار بساز بفروش و صدها بنگاه معاملاتي هستند كه دنبال ساخت مشاركتي با صاحبان اين بافت‌هاي فرسوده هستند. خانه‌ها و ساختمان‌هاي آپارتمان كهنه را از آنها به عنوان سهم مشاركت دريافت داشته و با سرمايه خود مجموعه آپارتماني 16 يا 24 واحدي مي‌سازند و حتي در مدتي كه مجموعه جديد در حال احداث است براي صاحبخانه خانه‌اي مناسب يا آپارتماني مورد رضايت او اجاره مي‌كنند. پس از پايان ساختمان آپارتمان‌ها را نصف‌- نصف تقسيم كرده، طرفين راضي و خوشحال دنبال كار خود مي‌روند. به اين ترتيب با سخنان آقاي مظاهريان معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي درستي گفته‌هاي امثال من كه خانه‌هاي خالي شمال شهر تهران مشكلي از خانوارهاي فاقد مسكن ايراني حل نمي‌كند به اثبات رسيد. من به هر كجاي ايران سفر مي‌كنم محض كنجكاوي و از آنجا كه به رفاه هموطنانم احترام مي‌گذارم، سري به شهرك‌هاي مسكن مهر مي‌زنم. خوانندگان گرامي مي‌توانند به شهرك پرديس و شهرك پرند سري بزنند. اين شهرك‌ها عالي و مطلوب نيست ولي چندصدهزار انسان ايراني اجاره‌نشين صاحب خانه شده‌اند. وزير راه و شهرسازي كه آقاي رئيس‌جمهور خيلي به دانش ايشان اعتقاد دارند رئيس جمهوري را هم تحت تأثير قرار داده و ايشان هم اظهارات آقاي آخوندي را تأييد مي‌كنند. 

اول اينكه چرا در دل بيابان خانه‌سازي كرده‌اند؟ پاسخ: از اينجا تا رودهن هيچ زمين آزادي وجود ندارد يا متعلق به نيروهاي مسلح است يا دانشگاه‌ها و مراكز دولتي، اگر بالفرض در فرشته، فرمانيه و كامرانيه بود كه نور علي نور بود. دوم چرا از پول عده‌اي از مردم در بانك‌ها برداشته صرف ساختن خانه براي عده‌اي ديگر كرده‌اند؟ فرضيه بانك همين است. حاج محمدحسن امين‌الغرب در سال 
1392 ه.ق به ناصرالدين‌شاه نوشت: تأسيس بانك براي اين است كه پول‌هاي كوچك مردم را جمع كرده كارهاي بزرگ مانند احداث راه‌آهن و كارخانه و شهر و آبادي با آن انجام دهند. تازه اين پول‌ها كه حيف و ميل نمي‌شود. سالانه چندهزار ميليارد تومان به بانك مسكن و ساير بانك‌ها بازگردانده مي‌شود. مسكن مهر طرح بسيار مفيدي بود كه 12ميليون نفر را صاحب‌خانه كرد. نهضت ساختماني را در ايران رونق داد، باعث اشتغال شد و بايد بنا به وصيت امام راحل ادامه يابد. راستي از مسكن اجتماعي آقاي مهندس آخوندي چه خبر؟ 5/5 سال گذشته است. يك باب مسكن اجتماعي را كه ساخته‌ايد نشان دهيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار