کد خبر: 889711
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
مقامات آل‌سعود دیگر از افشای علاقه خود به ارتباط با اسرائيل و همسویی با تل‌آویو در ایران‌ستیزی ابایی ندارند.
مقامات آل‌سعود دیگر از افشای علاقه خود به ارتباط با اسرائيل و همسویی با تل‌آویو در ایران‌ستیزی ابایی ندارند. توهم و دل بستن به اعتراضات داخلی ایران هم از محورهای جدید همسویی تل‌آویو - ریاض است. این در حالی است که خود ریاض به سبب کسر بودجه ناشی از ماجراجویی در یمن و سوریه قیمت‌های سوخت و همچنین مالیات ارزش افزوده را اعمال کرده است که موجی از اعتراضات در فضای مجازی را در پی داشته است. 

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در سفرش به پاریس در گفت‌وگو با تلویزیون فرانسه گفت: همه کشورهای عربی و اسلامی به محض دستیابی به راه‌حل دائمی برای مسئله فلسطین، اسرائیل را به رسمیت شناخته و روابط‌شان را عادی‌سازی می‌کنند.   الجبیر افزود: ۵۵ کشور در کنفرانس بحرین این تصمیم را گرفتند.  وی تأکید کرد: عربستان و اسرائیل منافع مشترکی دارند، اما به خاطر نبود روابط بین دو دولت، صحبت از محور امریکایی، عربستانی، مصری و اسرائیلی در مقابل ایران امکانپذیر نیست. 

 وزیر خارجه عربستان در عین حال ادامه گفت، ریاض با تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل مخالفت کرد، زیرا این مسئله با اصلی که می‌گوید تعیین جایگاه نهایی قدس پیش از دستیابی به توافق دائم درباره آن ممکن نیست، تعارض دارد.  وی با تأکید بر اینکه باید قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین باشد، گفت: بهترین راه‌حل برای پایان درگیری میان فلسطین و اسرائیل راهکار دو کشوری است. 
دلبستگی سعودی به اغتشاشگران

سفیر عربستان در امریکا در اولین اظهارنظر مقامات سعودی درباره اعتراضات هفته گذشته کشورمان مدعی شد: ایران تلاش کرد راه آینده را مسدود کند. بن سلمان، پسر پادشاه عربستان سعودی و سفیر این کشور در واشنگتن در گفت‌وگو با دیوید ایگناتیوس، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست به عنوان اولین مقام سعودی درباره اعتراض‌های هفته گذشته در چند شهر کشورمان اظهارنظر کرد.  وی در پاسخ به این سؤال که خاورمیانه باید چه درسی از ناآرامی‌های اخیر در ایران بگیرد، مدعی شد: ایران تلاش کرد راه آینده را مسدود کند.  آنها انقلاب رو به عقب ایجاد کرده‌اند اما ما می‌خواهیم راه دیگر را برویم.  دل بستن سعودی‌‌‌ها به اعتراضات در حالی است که خود دولت سعودی نگرانی ناشی از اعتراضات مردمی در مواجهه با گرانی‌های اخیر در این کشور را دارد.

در همین رابطه «سلمان بن عبدالعزیز‌» پادشاه عربستان سعودی روز شنبه دستور افزایش ۲۶۷دلاری (هزار ریال سعودی) حقوق کارمندان دولت و نظامیان این کشور را به مدت یک سال صادر کرد. این دستور در پی افزایش قیمت سوخت و برنامه‌های مالیاتی دولت صادر شده است.  علاوه بر این پادشاه عربستان دستور داد که پاداش 5 هزار ریالی به نظامیانی که در جنگ علیه یمن مشارکت دارند نیز داده شود.  عربستان که بزرگ‌ترین کشور صادر‌کننده نفت در جهان است، دو‌‌‌شنبه گذشته قیمت بنزین را نزدیک به دو برابر افزایش داد و 5 درصد مالیات نیز بر برخی از خدمات و محصولات از جمله مواد غذایی اعمال کرده است.  در بیانیه دفتر پادشاهی عربستان سعودی آمده است که این اقدام با هدف اصلاح وضعیت اقتصادی در این کشور اعمال شده است.  در همین حال روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم چاپ لندن نوشت: مردم عربستان در شبکه اجتماعی توئیتر ضمن تداوم اعتراض خود به وضعیت بد اقتصادی کشور، خواستار لغو مالیات و افزایش قیمت بنزین شدند.  به گزارش روز ‌‌‌‌شنبه روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم چاپ لندن، خواسته‌های بیشتر مردم عربستان در شبکه‌های اجتماعی بازگشت هزینه‌های عمومی به سال گذشته (1438)، لغو مالیات‌ها، کاهش نرخ حامل‌های انرژی و بنزین، افزایش حقوق، اشتغالزایی برای بیکاران و افزایش سهمیه کمک هزینه دانشجویان است.  براساس این گزارش، عربستانی‌‌‌ها با مقایسه اوضاع اقتصادی کشور خود با مردم دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس‌، تحقق وعده‌های دولت این کشور در قالب چشم‌انداز آینده را رؤیا دانستند.  مردم عربستان در شبکه‌های اجتماعی خطاب به ملک سلمان، کالاهای اساسی و بنزین را خط قرمز خود دانستند و گفتند‌: غریب بودن فقط این نیست که خارج از وطن زندگی کنیم بلکه این است که در ثروتمند‌‌‌‌ترین کشور دنیا با فقر زندگی کنیم.  

سامی بن دخیل شهروند عربستانی در توئیتر خطاب به ملک سلمان نوشت: آیا تأسیس‌‌‌ شهر نیوم مهم‌تر از رفاه ملت تو است؟ کرمانو گفت‌: امروز ما بر مبارزه با تجاوز دولت به اموال و حقوق خود مصر هستیم.  یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی که خواست نامش فاش نشود با اشاره با افزایش اعتراض‌های مردمی در این شبکه‌‌‌ها گفت: شمار شهروندان معترض بسیار بیشتر از توئیت‌کنندگان است و به همین دلیل دولت باید انتظار انتقال اعتراض‌‌‌ها از شبکه‌های اجتماعی به صحنه واقعی را داشته باشد.  از سوی دیگر چند ساعت پس از آن ملک‌ سلمان بن عبدالعزیز‌، پادشاه عربستان سعودی با صدور سلسله دستورات پادشاهی تلاش کرد تا اعتراض‌های مردمی به تصمیم‌‌‌ها درباره اعمال مالیات و افزایش بهای سوخت در عربستان را آرام کند، برخی صفحه‌های مجازی عربستانی‌‌‌ها در شبکه‌های اجتماعی فاش کردند که گارد پادشاهی عربستان 11 شاهزاده را پس از تجمع آنها در مقابل کاخ حکومتی دستگیر کرد.  

بر اساس گزارش‌‌‌ها این 11 شاهزاده در پی درخواست‌شان برای لغو دستور پادشاهی برای توقف خدمات پرداخت هزینه‌های برق و آب شاهزاده‌‌‌ها و نیز درخواست از آنها برای غرامت مادی به جای حکم قصاص که علیه یکی از پسر عموهای آنها صادر شده، دستگیر شدند.  این در حالی است که فعالان عربستانی در توئیتر هشتکی به نام‌ «#الملک_یحاکم_الأمراء_المتجاوزین»‌ منتشر شده و صفحه اخبار عربستان در توئیتر نوشت که شاهزاده‌های بازداشت شده به رهبری«س‌ع‌س» هستند و درخواست برای ترک کاخ حکومتی را رد کردند به همین دلیل دستوراتی به گارد پادشاهی موسوم به«گردان السیف الاجرب» برای دخالت داده شد و آنها دستگیر و به زندان«الحائر» فرستاده شدند تا محاکمه شوند.  لیکن این روایت با روایت دیگری که فعالان منتشر کردند در تناقض است. در روایت فعالان آمده است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دستور بازداشت شاهزاده«ترکی بن محمد بن سعود الکبیر‌» و شاهزاده«بندر بن محمد بن سعود الکبیر‌» را صادر کرد و نیرویی از امارت کاخ آنها را مورد حمله قرار داد و کت بسته آنها را با خود برد؛ امری که باعث شد «آل سعود الکبیر‌» نشستی فوری برگزار کرده و به امارت ریاض بروند و در آنجا نیز از تجمع منع شدند و کار به درگیری مسلحانه کشید. به گفته فعالان درگیری میان نیروهای دیوان پادشاهی، امارت و آل‌سعود الکبیر رخ داد و در اثر آن شاهزاده‌های آل‌سعود و نایف و پسران شاهزاده سلطان بن محمد بن سعود الکبیر و برادرش شاهزاده سعود بن محمد و برادرزاده شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان بن محمد دستگیر شدند. شاهزاده خانم «نوف» دختر «عبدالله بن محمد بن سعود» در حساب توئیتری خود توئیتی منتشر کرد و به بازداشت برادر خود اشاره کرد و نوشت که «در پناه خدا.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
0
بن سلمان " با کوتوله سیاسی الجبیر " که در کنارت خط می دهد " باید هم این نفهمی را داشته باشید " که ایران انقلاب روعقب داشته ست " اکنون تو با روش دیکتاتوری شکنجه شاهرادگان وگرفتن اموال شان به زور و خرید قصر وکشتی برای خود و عیاشی " وریختن بمب بر سر مردمان مظلوم یمن " ودرمسیر دوستی با اسرائیل " انقلاب رو به جلو داشته باشید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار